actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2013, 21:01
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Online spel moet jongeren leren omgaan met geld

Omdat diverse studies hebben uitgewezen dat jongeren te weinig kennis hebben van geldzaken, en daardoor voor ernstige problemen kunnen komen te staan, hebben de hogeschool KHLim en KBC een spel ontwikkeld dat de basisprincipes aanleert van thema's als budgetbeheer, leningen, online betalingen, verzekeringen, enzovoort.

Skillville is de naam van het 'serious game' waarmee de KHLim en KBC de financiële geletterdheid van jongeren willen opkrikken. Ze trekken met deze multimediatool langs Vlaamse studentensteden als Diepenbeek, Antwerpen, Leuven en Gent om er demonstraties te geven aan leerkrachten die het spel willen spelen met leerlingen van het secundair onderwijs.

Ook OCMW's die mensen begeleiden met budgetbeheer of zelfs particuliere families kunnen Skilville spelen.

Concreet worden er 75 cases voorgesteld. Het gaat niet louter om financiële weetjes, zoals het aangaan van een lening, tax-on-web, de werking van beleggingsfondsen, het berekenen van debetrente of de kostprijs van kredietkaarten. Er komen ook meer maatschappelijke thema's aan bod, zoals cyberpesten of eerlijke handel. Dit zijn volgens de ontwikkelaars van de KHLim levensvaardigheden die nodig zijn om in de huidige, complexe maatschappij van vandaag je weg te vinden. Deze kennis past bovendien in de realisatie van de vakoverschrijdende eindtermen die voor het secundair onderwijs zijn opgesteld.

bron: De Morgen, 15/05/2013

eigen mening:
Het is een leuk en leerrijk idee. Al denk ik dat enkel een kleine hulp is, dan een echte leerervaring. Door een spel te spelen leer je nooit hoe je nu concreet met geld om moet gaan. het probleem is denk ik dat ouders hun kinderen te veel zakgeld geven. Hierdoor denken jongeren dat het geld aan de bomen groeit, en ze kunnen kopen wat ze willen. Als men de ouders nu eens aanspoort om minder zakgeld te geven, gaan de jongeren al eerder nadenken waar ze hun geld aan uit geven. Willen ze iets duur kopen? Dan moeten ze eerst even sparen of geld verdienen door kleine taken te doen. Dit is een veel betere leeromgeving dan een spel op het internet.
Ik wil wel duidelijk maken dat ik het spel niet afkraak en dat het zeker een goed initiatief is. Ik denk alleen dat dit niet voor veel effect al zorgen.

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 15th May 2013 om 21:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2013, 12:08
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Jasmien heeft overschot van gelijk. Net als haar vind ik het spel een goed idee, maar toch denk ik dat de buitenwereld een betere leerschool zal zijn. Ik ben verheugd om te horen dat de hogeschool KHLim en KBC zich bezighouden met het ontwikkelen van zulk een spel, dat getuigt van interesse in de leefwereld van de jongeren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2013, 12:19
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Ook ik vind het een zeer goed initiatief. Het lijkt mij ook wel nuttig, omdat ze op zijn minst toch al eens gaan nadenken over wat geld nu net is en de waarde hiervan. Wel ben ik het volledig eens met de vorige reacties waarin gezegd wordt dat levensechte ervaringen noodzakelijk zijn om tot een echte bewustheid te komen.
Wel vond ik persoonlijk dat Jasmien alle ouders over één kant 'schaarde'. Oké ik ben het volledig eens met het feit dat je je kinderen niet alles moet geven alsook een hoog bedrag aan zakgeld, maar ik ben er zeker van dat een héél groot deel van de ouders hun kinderen nu al niet meer zoveel zakgeld geven en dergelijke. Ik vind ook dat kinderen moeten leren om te werken. Als ze jong zijn kan dit beginnen door kleine huishoudelijke taken, hoe ouder ze worden kan je ze ook zelf laten werken voor hun geld. Zo vallen ze later ook niet in een zwart gat,...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2013, 12:56
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Het is een goed en aantrekkelijk initiatief om de jongeren te laten leren omgaan met geld. Maar ik denk dat het minder effect zal hebben dan dat de instanties verwachten. Het zal misschien in het begin wel zal aanslaan, maar hun motivatie zal daarna snel verdwijnen omdat het wat eentonig wordt. Ik heb ook wel het gevoel dat het voor sommige jongeren te ingewikkeld zal zijn.

Wat ik me dan wel afvraag, hoe gaan ze dit verwerken in de lessen? Als er toevallig wat tijd over is? Eén uur les moet je hier niet aan besteden want heb je enkel de 'oppervlakte' aangereikt en daar zullen de leerlingen weinig aan hebben. Ik zeg niet dat het project nutteloos is, het zal zeker mensen kunnen helpen, maar ik ben eerder pessimistisch over het verwachte effect.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2013, 13:31
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Balen
Posts: 132
Ik vind het ook een zeer goed initiatief. Alleen denk ik dat het nooit hetzelfde effect zal hebben als in de realiteit omgaan met geld. Ik vind dan ook dat de ouders de verantwoordelijkheid hebben om hun kinderen op een correcte manier met geld te leren omgaan. Dit kunnen ze op verschillende manieren doen bv. hun kinderen zakgeld geven en ze bepaalde zaken zelf laten zoals gsm-rekening.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2013, 14:16
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
De jongeren van vandaag kunnen zich maar moeilijk engageren voor projecten op lange termijn. Ze investeren vaak in zaken die ze vandaag nodig hebben om 'gelukkig te zijn', maar morgen misschien al niet meer nodig hebben. Men zou jongeren moeten leren 'elke cent om te draaien' alvorens ze ergens in gaan investeren. Deze game inzake het budgetbeheer zou misschien wel eens een oplossing kunnen zijn. Maar biedt het ook perspectief voor echte situaties in het dagelijkse leven? Dat zal de toekomst natuurlijk moeten uitwijzen. Om deze problematiek aan te vechten lijkt het mij van belang om jongeren tijdig te informeren (en misschien wel choqueren?) door aan te sluiten op hun leefwereld.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th May 2013, 14:19
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Zeer goed initiatief, zo leren jongeren beter omgaan met geld en hun waarde, zoals Indy zegt. Tegenwoordig zijn er maar weinig jongeren die echt bewust omgaan met hun geld.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th May 2013, 16:06
Charlotte Le Dreff Charlotte Le Dreff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 59
Online spel moet jongeren leren omgaan met geld

Ik vind dit een zeer goed idee. De jeugd van tegenwoordig kan inderdaad niet zo goed met geld omgaan. Het woord sparen staat precies niet in hun woordenboek beschreven. Het lijkt net of ze gaten in hun handen hebben. We leven in een kapitalistische samenleving waarin de meesten telkens opnieuw de nieuwste snufjes willen bezitten. Gewoon om te kunnen zeggen 'kijk, ik heb dat'.
Ze moeten er misschien eens op gewezen worden dat niet iedereen het zo breed heeft thuis. En dan denk ik hierbij niet aan de derdewereldlanden maar ook in ons klein Belgenlandje zijn er veel mensen die het minder goed hebben. Zo'n spelletje is wel goed, maar misschien moet het nog concreter gemaakt worden. Ik denk dan aan een televisieprogramma of dergelijke waarbij jongeren die deelnemen, een bepaald bedrag per dag en/of per week krijgen en hiermee moeten toekomen. Of een soort van switch regelen waarbij jongeren die zich hiervoor inschrijven eens een week kunnen leven in een andere financiële omgeving. Want ik denk dat een site niet echt populair genoeg zal zijn zodat jongeren hier zelfstandig aan willen deelnemen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 17th May 2013, 09:44
Jonas.Grauwels Jonas.Grauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herselt
Posts: 56
Jongeren leren omgaan met geld is in deze tijd wel nodig aangezien velen alles in de schoot geworpen krijgen van hun ouders. Verwende kinderen (en anderen ook in vele gevallen) denken niet na over de gevolgen op de lange termijn van hun uitgaven en dit is absoluut geen goede start om later zelfstandig te leven. Het aanbrengen in de vorm van een spel zou in principe motiverend moeten werken MAAR het blijft een spel over een onderwerp dat jongeren niet aanspreekt. Hen op eigen initiatief hiermee laten werken zal dus quasi onrealiseerbaar zijn. Verplichte workshops op school waarbij het spel gebruikt wordt lijken mij dan ook de beste optie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.