actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2005, 03:20
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Flamingante imam??

Anti-democratisch of flamingant? - Imam uit moslimexecutieve


De nieuwe moslimexecutieve werd vorig zondag geïnstalleerd. Het is het representatieve orgaan van de moslims in België. De executieve is samengesteld uit 17 leden. Sinds dit jaar laat de minister van Justitie Laurette Onkelinx (SP.A) de kandidaten voor de executieve doorlichten door de Staatsveiligheid. Het resultaat daarvan is dat Nordine Taouil niet toegelaten wordt.


,,Ik ben per brief op de hoogte gebracht van mijn negatieve screening,'' zegt de Antwerpse imam.

,,Ik heb gevraagd naar bewijzen van de beschuldiging dat ik anti-democratisch ben. Maar die konden ze niet voorleggen. De echte reden is allicht dat ik te fel oproep voor een eigen Vlaamse executieve.''

- U roept in de moskee op tot geweld tegen het Westen?

Als ik dat zou doen, dan zou ik oproepen tot geweld tegen mijn drie kinderen. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt hen of dit land in gevaar te brengen. Maar ik ga de moslimgemeenschap in Antwerpen wel uitgebreid inlichten over wat is gebeurd.

- Waar wilt u heen met uw moslimgemeenschap?

Ik wil dat moslims goede Belgen zijn, maar met behoud van hun geloof. Die boodschap slaat aan bij de mensen. Zij maakt me populair. Tijdens de verkiezing voor de moslimraad afgelopen maart haalde ik 1.360 stemmen. De hoogste score in Antwerpen, de op vijf na hoogste nationaal. Het feit dat ze mij nu weren uit de executieve is een kaakslag voor de moslimgemeenschap.

- Dit klinkt toch als een dreiging.

U moet niet bang zijn. België is mijn land. Je valt je eigen land toch niet aan. Ik ben een Belg. Ik werk hier. Imam ben je op vrijwillige basis. Anders dan bij de katholieke priesters moet ik ook werken om aan een inkomen te geraken. Ik werk als toezichter bij De Lijn.

- Had u ooit het gevoel dat de Staatsveiligheid u schaduwde?

Ik heb een sterk vermoeden dat mijn telefoon is afgetapt. Dat doet me denken aan de praktijken van de vroegere Sovjet-Unie. Zij stuurden ook spionnen naar de kerken om te luisteren wat de priesters vertelden. Voor mij mag een overheid alles doen om terroristen op te sporen. Maar alle imams in het oog houden is geen goed idee.

- Waarom denkt u dat u uit de executieve bent geweerd?

Volgens mij is het een communautair verhaal. De executieve wordt al jaren door de Waalse moslims gedomineerd. Op vergaderingen verstaan we elkaar amper. Want de Walen spreken geen Nederlands en ons Frans is niet zo goed. Ik pleit voor een Waalse en een Vlaamse executieve. Volgens mij is dat de reden waarom ze mij er niet bij willen en mij anti-democratisch noemen.

DS, 06-10-2005 (pom)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.