actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2015, 20:26
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Léonard veroordeeld omdat hij niet optrad tegen pedofiele priester

Léonard veroordeeld omdat hij niet optrad tegen pedofiele priester

Aartsbisschop Léonard is door het hof van beroep in Luik veroordeeld omdat hij niet optrad tegen een pedofiele priester. Dat heeft de advocaat van het slachtoffer bevestigd aan de redactie van Het Nieuwsblad. Léonard moet 10.000 euro schadevergoeding betalen aan het slachtoffer van de priester.

Joël Devillet werd als tiener jarenlang misbruikt door de dorpspastoor van Aubange, een dorpje helemaal in het zuiden van de provincie Luxemburg. Devillet stapte niet meteen naar het gerecht. ‘Omdat ik zelf priester wilde worden. Ik wou geen schandaal’, vertelde hij. Wel bracht hij de katholieke kerk op de hoogte. Met Léonard, die in 1991 de Naamse bisschop werd, had hij een lang gesprek. Het bracht weinig zoden aan de dijk: Hubermont werd overgeplaatst naar een andere parochie, maar bleef gewoon priester.

Feiten verjaard

Pas in 2001 stapte Devillet naar het gerecht. Het was dan al te laat: de feiten waren toen al strafrechterlijk verjaard. Toen Devillet vervolgens via een burgerlijke rechtszaak toch een schadevergoeding probeerde te krijgen van Hubermont, haalde hij wel zijn gelijk. De pastoor had het misbruik toegegeven, en volgens een neuropsychiater heeft Devillet ernstige psychologische schade opgelopen. De pastoor moest hem 37.000 euro schadevergoeding betalen.

Devillet spande vervolgens ook een burgerlijke rechtszaak aan tegen Léonard. ‘Omdat hij als bisschop de priester ongemoeid liet’, zegt Marc Kauten, de advocaat van Devillet. ‘Dat zijn aanrander al die jaren vrij rondliep, heeft hem getekend.’

Léonard werd bij een eerste rechtszaak in november 2013 niet veroordeeld. ‘Omdat Léonard nog geen bisschop was toen Hubermont zich misdroeg’, oordeelde de rechtbank in Namen. ‘En Devillet kreeg al een vergoeding’.

‘Alleen verliezers’

Léonard was de enige persoon die werd gedagvaard. ‘Dit is een zeer pijnlijke situatie, voor iedereen. We kunnen deze zaak niet opnieuw winnen: er zijn hier immers alleen maar verliezers', zei zijn advocaat Philippe Malherbe naar aanleiding van het proces.

Bron: DS, 23 april 2015

Mening:
Toen het hele schandaal van ‘pedofilie in de kerk’ aan het licht kwam, reageerde ik erg geschrokken. De kerk, een plaats vol geloof en sereniteit, zag zijn imago ten onder gaan. Ergens vond ik dat wel terecht. Pastoors, priesters, bisschoppen, … worden altijd beschouwd als barmhartige personen die Gods woord doorgeven aan de mensheid. Ik ben er zeker van dat Gods woord niet zegt dat je weerloze kinderen mag misbruiken.

Dat gebeurde toch. Heel veel gevallen werden in de doofpot gestoken, slechts sommige gevallen kwamen aan het licht. Het werd tijd dat de verhalen van de slachtoffers gehoord werden. Of het nu over een doorsnee mens gaat of over een priester, voor dergelijke daden moet iedereen boeten. Dat de persoon met het meeste aanzien, aartsbisschop Léonard, destijds de dorpspastoor in kwestie gewoon heeft overgeplaatst vind ik schrijnend.

Het slachtoffer kreeg geen garantie dat de pastoor in zijn nieuwe werkomgeving geen nieuwe slachtoffers zou maken. Hij kreeg geen ‘beloning’ om zo moedig met de gebeurde feiten naar voor te komen. Ik vind het niet meer dan normaal dat aartsbisschop Léonard op zijn beurt moet boeten omdat hij het verhaal van het slachtoffer voor zich heeft gehouden en de pastoor in kwestie nog gewoon in dienst gehouden heeft.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 23rd April 2015 om 20:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.