actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2014, 20:54
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Winkels in toeristische centra mogen niet elke zondag openen

Winkels in toeristische centra mogen niet elke zondag openen

Ook winkels in toeristische centra of badsteden mogen niet het hele jaar door op zondag open zijn. Dat is het gevolg van een arrest dat het hof van cassatie op 10 november heeft uitgesproken in een conflict tussen een Antwerpse winkelier en de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid. Dat meldt De Tijd en wordt bevestigd door meester Julie De Maere van het Brusselse advocatenkantoor Claeys & Engels.

Winkels mogen op zondag in principe niet open zijn omdat zondagswerk verboden is, maar daarop zijn een aantal uitzonderingen. Eén van die uitzonderingen betreft kleinhandelaars en kapperszaken in toeristische centra of badplaatsen. Zij mogen hun personeel op zondag laten werken, in de kerst- en paasvakanties, in de periode tussen begin mei en eind september en op 13 andere zondagen gedurende het hele jaar.

“Tot nu toe bestond er discussie over die 13 zondagen”, zegt De Maere. “De vraag was of die 13 zondagen golden per werkgever of per werknemer. Als ze per werknemer moesten geteld worden, kon de werkgever eigenlijk zijn personeel het hele jaar door op zondag laten werken. De FOD Werkgelegenheid had aangevoerd dat het aantal zondagen per werkgever moest geteld worden. Het hof van cassatie heeft nu die redenering overgenomen en een arrest in die zin geveld.”

Bron: 18/12/2014, De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141218_01436670

Commentaar:
Voor mensen die op zondag niet moeten werken, is dit heel aangenaam. Wanneer mensen een hele week moeten werken, is het een hele opluchting om op zondag rustig te gaan winkelen.
Langs de andere kant moeten werkgevers op zondag veel meer uitbetalen aan hun werknemers. Ook voor de werknemers is werken op zondag geen ‘plezierdag’. Deze mensen hebben ook recht op rust en om te genieten van hun gezinsleven.
Hoe meer mensen er gaan werken op zondag, hoe meer dit misschien kan doorgetrokken worden naar de toekomst toe. Wanneer het ‘normaal’ wordt om op zondag te gaan werken, heeft niemand zijn rust meer en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Naar mijn mening zouden hier goede afspraken over gemaakt moeten worden. Stel dat er toch beslist wordt dat zondag mag fungeren als werkdag, dan vind ik dat er ook goede afspraken gemaakt moeten worden tussen werkgevers en werknemers. Op die manier heeft iedereen toch zijn recht op rust.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2014, 21:09
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik woon in Baarle-Hertog, een Belgisch dorpje in Nederland. Hier zijn de winkels wel elke zondag open. Het lijkt vreemd, maar hier is het de normaalste zaak ter wereld. Het gevolg is dat er elke week massaal veel toeristen naar Baarle stromen. Voor toeristen is dat erg aangenaam dat ze weten dat er elke week terecht kunnen. Ook voor ons is dat handig: je kan altijd even snel gaan winkelen als je nog iets nodig hebt. De winkels zijn open van 10.00u tot 17.00u, wat volgens mij niet te laat is. Zondag is de dag waarop er winst gedraaid wordt, dus de werkgevers en de werknemers vinden het niet erg op deze dag open te zijn. Ze hebben een andere verlofdag in de week. De meeste winkels (uitgezonderd ketens als Hema en Kruidvat) zijn gesloten op maandag. Voor hen is dat de rustdag. Ik denk dat dit voor veel winkels wel een optie kan zijn. Je verdient er veel aan, want op zondag hebben mensen tijd om op hun gemakje te gaan winkelen. En de werknemers? Een beurtrol is een goed systeem, denk ik. Bovendien hebben zij een andere vrije dag in de week, waarop ze kunnen rusten. Ik heb nog nooit een werknemer hierover horen klagen, integendeel zelfs. Een zondag werken wordt goed betaald! Waarom dus niet?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.