actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2014, 18:26
Valerie K*rckhofs Valerie K*rckhofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 26
Geen diploma, geen uitkering

Geen diploma, geen uitkering

Wie jonger is dan 21 en zijn middelbaar onderwijs niet heeft afgemaakt, kan geen aanspraak meer maken op een inschakelingsuitkering, de vroegere wachtuitkering. De regering wil zo de schooluitval tegengaan, maar experts vrezen dat kansarme groepen verder in de armoede worden geduwd.

In 2010 verliet liefst 14 procent van de jongeren de school zonder hoger secundair diploma. Vaak gaat het om kansarme jongeren
In het regeerakkoord staat dat wie jonger is dan 21 moet voldoen aan 'diplomavereisten'. De vakbonden hadden naar eigen zeggen een akkoord van minister van Werk Kris Peeters (CD&V) om te onderhandelen met de sociale partners over wat die vereisten juist zijn.

Intussen heeft de regering zelf orde op zaken gesteld: wie jonger is dan 21 moet zijn zes jaar middelbaar met succes hebben afgerond, ook bijvoorbeeld tso, bso en buso. De tweede graad hebben afgemaakt is niet langer voldoende.

Veel te streng volgens de bonden. "We hadden op zijn minst een uitzondering voor buso verwacht. Heel wat van die jongeren hebben niet de capaciteiten om ook hun diploma te behalen", zegt Jef Maes van het ABVV. "Maar ook voor het bso, waar de uitstroom groot is, is dit problematisch."

In 2010 verliet liefst 14 procent van de jongeren de school zonder hoger secundair diploma. Vaak gaat het om kansarme jongeren. Door de aanpassing van de inschakelingsuitkering wil de regering-Michel die jongeren aanzetten om een diploma te halen. Om de overgang draaglijk te maken gaat de nieuwe regeling pas in vanaf 1 september.

Toch worden er ook vragen gesteld bij deze strategie. Zo dreigen heel wat jongeren naar het OCMW geduwd te worden, waar ze ook een uitkering kunnen krijgen. Tegelijk zullen kansarme jongeren het met nog minder moeten doen.

Bron: De morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/g...ering-a2156129/
Datum: 18/12/2014
Mening: Er moet nu eenmaal bespaard worden op alles dus ook op de uitkeringen. Ik vind dit nog niet zo slecht. Tegenwoordig ben je zonder diploma niets meer en je hebt toch schoolplicht tot 18 jaar. Waarom zou je dan niet je best doen om je secundair diploma te halen? Ik vind dat er tegenwoordig veel te veel jongeren stoppen met het secundair onderwijs zonder diploma en dat vaak omdat ze gewoon te lui zijn. Er zijn natuurlijk altijd andere gevallen hé. Ik vind dat er serieus op de uitkeringen mag bespaard worden, er wordt veel te veel van geprofiteerd. Als je niet wil leren moet je maar leren werken met je handen.

Laatst aangepast door Valerie K*rckhofs : 18th December 2014 om 18:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2014, 18:45
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik ben het eens met de regering. Ik denk dat er nog teveel jongeren profiteren van de uitkering die ze nu krijgen. Als je echt wil werken dan vind je ook werk, misschien niet de job waarvan je hebt gedroomd, maar wel een job waarvoor je betaald wordt. Ik denk dat het afschaffen van een uitkering voor deze jongeren een goede zaak is waardoor ze moeten kiezen voor hun diploma of meteen werk te zoeken. Dit moeten ze zeker in hun achterhoofd houden. Als leerkracht kunnen wij ook onze bijdrage leveren om zulke jongeren duidelijk te maken dat het behalen van een diploma belangrijk kan zijn voor hun toekomst.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th December 2014, 18:52
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Geen diploma, geen uitkering

Ergens begrijp ik de redenering van de regering wel. Toch denk ik dat er verder moet nagedacht worden dan blijkbaar is dat de regering hier blijkbaar over heeft gedaan. De regering, niet enkel in ons land trouwens, is zich meer en meer aan het focussen op het Scandinavische model. Daar liggen de uitkeringen ook laag maar de overheid heeft er wel nog iets aan toegevoegd. Er zijn programma's om werkloze (terug) aan een job te helpen. Voorbeelden hiervan zijn het begeleiden naar de arbeidsmarkt of herscholing. Zo kan de mismatch op de arbeidsmarkt ook aangesproken worden. Wat de regering hier bij ons nu doet is de uitkeringen af schaffen maar geen programma in de plaats geven omdat er moet bespaard worden. Toch stel ik mij vragen bij deze aanpak. Het is moeilijk te voorspellen of dit een oplossing kan zijn of niet. Het zou inderdaad kunnen dat werklozen nu actiever op zoek gaan naar een job maar het kan ook dat er woede ontstaat.
__________________
Is it a crime to fight for what is mine?
-Tupac Shakur
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th December 2014, 00:58
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik vind dat hier, in het artikel en in de reacties, iedereen te fel over dezelfde kam gescheerd wordt. Je kan niet zomaar gaan besparen op uitkeringen. Dit systeem is nu eenmaal vroeger in gang gezet en om hier zomaar in te gaan snoeien is niet de oplossing. Ik ken genoeg mensen die op 45 jaar thuis zitten met een uitkering omdat ze niet meer aan een job geraken. Wekelijks worden tientallen mails gestuurd om te solliciteren en telkens weer hetzelfde antwoord: 'We hebben al iemand anders gevonden' of 'We laten nog iets weten'. Als ze gaan snoeien in de uitkeringen, moeten ze naar mijn mening ook meer jobs voorzien voor mensen boven de 40. Het is voor deze leeftijdscategorie zo moeilijk om terug aan een job te geraken na ontslag. En dat terwijl ze de pensioenleeftijd maar blijven verhogen. Dit klopt toch niet?

Ik zeg niet dat we zo kunnen doorgaan, helemaal niet. Er zijn zeker ook profiteur en daar moet inderdaad een oplossing voor komen. Maar dit is helemaal niet zo zwart-wit en eenvoudig als de meesten dit denken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th December 2014, 08:39
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: beerse
Posts: 105
Ergens vind ik dit wel een goede maatregel omdat inderdaad de schooluitval zo wordt tegengegaan. Het is namelijk zo dat diegenen die met school gestopt zijn en dus geen diploma middelbaar onderwijs hebben, niet zoveel kans hebben op de arbeidsmarkt. Dat is jammer voor de jongeren, want die vergooit zijn kansen wat, maar het is ook jammer voor het land, want misschien heeft die jongere wel een uitmuntend talent, maar krijgt ons land dat niet te zien omdat ze dadelijk zien dat die persoon geen diploma heeft en dus geen kans geeft. Anderzijds is de regeling niet zo heel goed, want de zwakkeren van de maatschappij worden weeral getroffen. Vaak zijn het mensen uit risicogezinnen of mensen uit armoede die hun onderwijs niet afmaken, maar doordat ze al een risicogroep zijn of in de armoede zitten, hebben ze deze uitkering net wel nodig... Ik hoop dat er nog eens extra wordt nagedacht over de regeling en dat er een beter oplossing komt voor iedereen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th December 2014, 10:45
Jolien.v*nRoy Jolien.v*nRoy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oostmalle
Posts: 27
Ik heb hier toch enkele vragen bij. Stel nu dat je een aantal keer bent blijven zitten en echt schoolmoe bent. Je verlaat school voor je het middelbaar hebt afgemaakt. Op dat moment zou je dan geen recht meer hebben op een uitkering, wat ik volledig snap. We hebben in België een leerplicht, niet om de leerlingen te pesten, maar wel om hen meer kansen te bieden. Stel nu dat diezelfde leerling direct werk vindt. Dat kunnen we dan toch alleen maar aanmoedigen? Wat dan als de leerling na een aantal jaren toch ontslagen wordt. Heeft hij dan nog steeds geen recht op een uitkering? Omdat hij zijn middelbaar niet heeft afgemaakt? Hoewel hij bewezen heeft dat hij wil werken?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th December 2014, 10:46
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Citaat:
Orgineel gepost door E*ilie.Payne
Ik vind dat hier, in het artikel en in de reacties, iedereen te fel over dezelfde kam gescheerd wordt. Je kan niet zomaar gaan besparen op uitkeringen. Dit systeem is nu eenmaal vroeger in gang gezet en om hier zomaar in te gaan snoeien is niet de oplossing. Ik ken genoeg mensen die op 45 jaar thuis zitten met een uitkering omdat ze niet meer aan een job geraken. Wekelijks worden tientallen mails gestuurd om te solliciteren en telkens weer hetzelfde antwoord: 'We hebben al iemand anders gevonden' of 'We laten nog iets weten'. Als ze gaan snoeien in de uitkeringen, moeten ze naar mijn mening ook meer jobs voorzien voor mensen boven de 40. Het is voor deze leeftijdscategorie zo moeilijk om terug aan een job te geraken na ontslag. En dat terwijl ze de pensioenleeftijd maar blijven verhogen. Dit klopt toch niet?

Ik zeg niet dat we zo kunnen doorgaan, helemaal niet. Er zijn zeker ook profiteur en daar moet inderdaad een oplossing voor komen. Maar dit is helemaal niet zo zwart-wit en eenvoudig als de meesten dit denken.


Het gaat hier wel over jongeren die jonger zijn dan 21 jaar en geen diploma secundair onderwijs hebben gehaald die geen recht meer krijgen op een uitkering.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.