actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2009, 19:44
nick.vanpeer nick.vanpeer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 36
Kind overleden aan overdosis methadon in Ransart

CHARLEROI - In Ransart (Charleroi) is vorige week donderdag een kind van 22 maanden overleden aan de gevolgen van het innemen van methadon en, in een mindere mate, van cocaïne.

De feiten kwamen nu pas aan het licht en veel concrete gegevens zijn nog niet bekend. Lena, een kind van 22 maanden oud, werd dood teruggevonden in de woning waar ze met haar moeder woonde.

Een eerste onderzoek liet toe vast te stellen dat het kind overleed aan de gevolgen van het inslikken van methadon en, in veel mindere mate, van cocaïne.

De moeder werd reeds verhoord door onderzoeksrechter Martine Michel, maar er werd nog geen enkele aanklacht geformuleerd. De magistraat wacht de toxicologische onderzoeksresultaten af, die het cocaïnegehalte in het lichaam van de baby moeten preciseren.

Volgens de eerste beschikbare informatie leefde het kind in een "kwetsbaar milieu". De moeder volgde een methadonkuur. (DWM)

bron: De Standaard Online
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2009, 09:07
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
'In principe moeten apothekers sinds 2004 methadon in dagdosissen én in kindveilige verpakkingen verstrekken. Maar dat blijkt in de realiteit lang niet altijd het geval. En wat baat een kindveilige verpakking als een van de ouders het potje geopend laat rondslingeren?'

'Bij de Free Clinic hebben we een vieze smaak aan de methadon toegevoegd', zegt Tino Ruyters. 'Kinderen die ermee in aanraking komen, zijn veel minder geneigd het goedje in te slikken.'

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...cleID=G5M2FVKTF
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2009, 17:48
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Mijn eerste reactie is dat de moeder er wel voor iets moet tussenzitten, want hoe kan nu een kind van 22 maanden eigenhandig een medicijnenpotje (met kinderbeveiliging) opendraaien en een methadonpil eruitnemen. Aan de andere hand, misschien lagen er enkele pillen met nog wat restjes van cocaïne op tafel en was het kind gewoon nieuwsgierig m.a.g. dat het in de mond terechtkomt... Ik vind het maar een eigenaardige zaak en hoop dat de waarheid snel aan het ligt komt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd October 2009, 12:55
ines.van.hove ines.van.hove is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 70
In de eerste plaats vind ik dat de moeder verantwoordelijk is voor haar kind en dus ook voor wat haar overkomt. Ze moet er voor zorgen dat het kind niet in de buurt kan komen van dit medicijn.
Ik vind ook dat het kind in kwestie niet bij haar moeder zou mogen wonen terwijl zij nog aan het afkicken is. In functie van het kind is het beter dat het in een veilig milieu opgroeit. Vanaf het moment dat de moeder 'clean' verklaard is, mag het kind natuurlijk terug bij haar eigen moeder wonen, vind ik.

'Lena, een kind van 22 maanden oud, werd dood teruggevonden in de woning waar ze met haar moeder woonde.'

De verwoording 'teruggevonden' lijkt mij ook niet erg juist. Als de moeder oplettend zou zijn geweest moest ze toch gezien hebben dat er iets mis was met Lena en onmiddellijk een ziekenwagen of een dokter opgebeld hebben?
Hieruit leid ik af dat een derde persoon ontdekt heeft dat Lena dood was.
Een moeder zou toch meer met haar kind begaan moeten zijn?

Het zal uit het onderzoek moeten blijken of de moeder er voor iets tussen zit want door dit artikeltje weten we nog niet veel.
Ik hoop in ieder geval dat het niet opzettelijk was!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd October 2009, 15:53
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Naar mijn mening kan het niet dat een kind van 22 maanden dit op zijn eentje genomen heeft. Ik ben er zo goed als zeker van dat de moeder er voor iets moet tussenzitten. Als ze er zelf verslaafd aan is of was kan het zijn dat ze haar kind erin wil meeslepen. Dan is de vraag alleen nog waarom en ik hoop dat ze daar snel een antwoord op vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.