actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th August 2016, 10:30
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
VS bang dat Belgisch uranium in IS-handen valt

Er circuleert in de VS een petitie waarin wordt geëist dat de Amerikaanse overheid geen vergunning aflevert voor de export van zo’n 134 kilo hoogverrijkt uranium naar België. Reden? De aanslagen die terreurorganisatie IS in ons land pleegde en de ontdekking dat terreurverdachten maandenlang een topman van het nucleair studiecentrum in Mol hebben geschaduwd.

‘Deze duidelijke en aanwezige dreiging toont aan dat we de levering van hoogverrijkt uranium aan België zo snel mogelijk tot een minimum moeten beperken’, zegt professor Alan J. Kuperman, de drijvende kracht achter de petitie en verbonden aan de universiteit van Texas waar hij een denktank leidt tegen de verspreiding van nucleaire wapens. Volgens Kuperman zijn van het hoogverrijkte uranium dat ons land zou krijgen zes ‘vuile’ nucleaire bommen te maken, ‘die per stuk gemakkelijk tienduizenden mensen kunnen doden’, aldus de professor in Amerikaanse media.

Bewaking opgedreven

Het Fanc, de nucleaire waakhond in ons land, trachtte gisteren de gemoederen over het Amerikaanse protest te bedaren. ‘De bewaking van alle nucleaire sites in ons land is al een hele tijd sterk opgedreven, onder meer met militairen die de verschillende kerncentrales en het SCK in Mol streng bewaken’, zegt Fanc-woordvoerder Ine Wenmaekers. ‘Bovendien gelden voor zowel het transport als de bewaring van nucleair materiaal zeer hoge veiligheidsvereisten.’

Als de Amerikaanse overheid de levering van het uranium zou stopzetten, heeft dat wereldwijde gevolgen. ‘In Mol wordt 65 procent van de wereldwijde productie van medische isotopen aangemaakt’, zegt zowel het Fanc als het SCK in Mol. Die medische isotopen zijn bestemd voor onderzoek, denk aan medische scans. Daaraan zou vrijwel meteen een mondiaal tekort ontstaan, met alle gezondheidsrisico’s van dien.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160809_02419095

Eigen mening:
Langs de ene kant kan ik de reactie van de VS wel begrijpen, zeker na wat er zich de voorbije maanden al in ons land heeft afgespeeld. Wanneer IS het uranium in handen zou krijgen, denk ik niet dat het lang zou duren vooraleer zij zelf zullen starten met het fabriceren van nucleaire wapens. Alle vaardigheden en andere benodigdheden die zij hier voor nodig hebben, kunnen gemakkelijk in handen vallen van terroristen hier in ons land. Zij zouden dan deze informatie kunnen doorspelen naar de topmannen van IS. In België gebeurt het opvolgen van zulke illegale praktijken moeizaam en traag, mede dankzij de politieke ingewikkeldheid in dit land. Ik vind het dus niet meer dan normaal dat de VS de uraniumlevering wil beperken, al zou ik het compleet stilleggen ervan niet goedkeuren, aangezien dit grote gevolgen zou hebben op mondiaal vlak. Nochtans vind ik dat de VS vaak overdreven reageert op vele zaken wat betreft veiligheid, het lijkt haast alsof men er "paranoia" is geworden na de aanslagen van 11 september. Men is er vaak overdreven ongerust in vredestijd, hoewel in deze laatste jaren van oorlog en onzekerheid door IS, ik wel vind dat dit een houding is waar Europa een voorbeeld aan zou mogen nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.