actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2011, 14:33
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Arizona laat wapens op school toe

In de Amerikaanse staat Arizona zijn wapens toegelaten op campussen van scholen en universiteiten. Dat heeft het plaatselijke parlement goedgekeurd.
Er was veel discussie vooraf. Tegenstanders vrezen nog meer schietpartijen in scholen, voorstanders zeggen dat wapens nodig zijn om zich eventueel te verdedigen.


Het wapendebat in de Verenigde Staten sleept al jaren aan. Vooral de invloedrijke drukkingsgroep National Rifle Association toont zich een hevig voorvechter van het grondwettelijk recht om wapens te mogen dragen. Anderzijds waren er de voorbije jaren geregeld dodelijke schietincidenten in Amerikaanse scholen. Een van de bloedigste incidenten is dat op de Columbine High School in Colorado (1999), waarbij 15 doden en 23 gewonden vielen.

In de staat Utah zijn zelfs wapens in de klassen toegelaten, en ook Texas werkt aan zo'n wet.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._Arizona_wapens

Persoonlijk ben ik voorstander van (relatief) vrij wapenbezit. Wanneer er een ernstig voorval zou plaatsvinden waarbij je je moet verdedigen, ik denk daarbij aan bv. een (gewapende) overval. Het afnemen van wapens is ook vaak één van de eerste maatregelen die een dictatuur onderneemt, want dan valt er controle te houden over de bevolking. Plus dat een land waarin veel burgers wapens dragen, niet zo aantrekkelijk is om binnen te vallen. (Al moet ik toegeven dat deze zaken momenteel niet echt van toepassing zijn in dit land of in Europa).

Wat men hier echter doet gaat nog heel wat stappen verder. Niet alleen laat men toe dat men in het openbaar wapens draagt, het wordt ook nog op school toegelaten. Je kan je dan wel beschermen als er een dolgedraaide gek begint te schieten, maar ongetwijfeld levert dit nog meer slachtoffers op.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2011, 15:34
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
In tegenstelling tot jurgen ben ik tegen dit wapenbezit. Oké, je moet je misschien kunnen verdedigen in situaties als een gewapende overval, maar volgens mij gaan er nóg meer ongevallen gebeuren als iedereen een wapen bij zich gaat dragen. Mensen gaan misschien te snel hun verdedingswapen boven halen en zich beschermen tegen een gevaar dat er eigenlijk helemaal geen is.
Laat dus staan dat ze dit op school zouden moeten toelaten. Jongeren zijn sowieso al iets impulsiever in hun gedrag dan volwassenen. Als je het mij vraagt, gaat dit alleen maar voor meer problemen zorgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th April 2011, 16:01
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Net als Wouter ben ik ervan overtuigd dat dit voor problemen gaat zorgen, dit is gewoon slecht gedrag uitlokken. Er zijn al zoveel problemen geweest in Amerikaanse scholen met gekken die het in hun hoofd halen om met een pistool te spelen.
Ik begrijp dus absoluut niet waarom ze na dit alles wapens toelaten op de scholen.
Waren dit dan geen aanleidingen genoeg om de wet op wapengebruik en wapenbezit wat strakker te maken?

Laatst aangepast door Charlotte Cooreman : 8th April 2011 om 16:05.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.