actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st December 2008, 22:29
Jeff Diels Jeff Diels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Poederlee
Posts: 39
Meeste rokers stoppen zonder hulpmiddelen.

Meeste rokers stoppen zonder hulpmiddelen
Bijna 70 procent van de ex-rokers is 'cold turkey', zonder hulpmiddelen gestopt. Dat blijkt uit een enquête die het Nederlandse televisieprogramma Kassa heeft gehouden onder zevenduizend rokers en ex-rokers.

Veel van de stoppers hebben eerst andere dingen geprobeerd, zoals nicotinevervangers, maar uiteindelijk hielp "gewoon stoppen" volgens hen toch het best.

Als voordeel van het gestopt zijn noemen ze een betere gezondheid, maar ook het vermogen om beter te proeven en te ruiken. Sommigen noemen de financiële winst die ze behalen door geen geld meer uit te geven aan tabak. Anderen zijn er trots op dat ze een verslaving hebben weten te overwinnen.

Ook Kassa komt tot de conclusie dat stoppen met roken niet eenvoudig is. (belga/mvl)

Bron: www.demorgen.be

Hetgene wat ik altijd heb gedacht is dus waar. Als je voldoende karakter hebt en misschien ook een goede reden om te stoppen, bv. gezondheid, kinderen opkomst, etc. dan heeft een roker de kracht om te stoppen. Uiteraard wordt er dan van de omgeving verwacht dat ze een beetje tolerant zijn en dat ze de roker opvangen wanneer deze het moeilijk heeft. Ik rook zelf niet maar ik vind dit een positief teken. Karakter kan veel doen met een mens.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd December 2008, 00:19
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
In dit geval ben ik het volledig eens met Jeff. Karakter kan op sommige gebieden wonderen doen met mensen.

Ik ben ook een niet-roker en ik stoor me dan ook enorm aan de rook en stank dat roken met zich meebrengt, dus: ik wens elke roker die ermee kan stoppen een dikke proficiat van mezelf ! Of deze rokers het nu cold-turkey gedaan hebben of met nicotinepleisters/kauwgom maakt me allemaal niet uit. Het is sowieso een hele prestatie om te stoppen met roken en het maakt niet uit op welke manier dat is gebeurd. En stoppen met roken brengt zoals reeds vermeld vele voordelen met zich mee, wat rokers nog meer zou mogen aanmoedigen om te stoppen met roken!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd December 2008, 09:34
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Wat goede wil en karakter volstaan om te stoppen met roken. Zoals Jeff aanhaalt is een goede reden om te stoppen ook nodig. Maar uiteindelijk moet je het allemaal zelf doen. Ik ken één iemand die gestopt is voor zijn gezondheid en de andere omdat ze kinderen kreeg. En ze roken nu nog steeds niet. De meeste rokers beweren te willen stoppen, maar tegelijkertijd zijn ze al bezig met uitvluchten te zoeken om het niet te doen. “Na nieuwjaar zal ik,…”

En rokers: er is niets zo hatelijk dan thuiskomen van café of een fuif en van kop tot teen naar de rook stinken, vooral je kleren. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om te stoppen met roken, maar doe het dan voor de niet-rokers, want zij roken nog altijd passief mee. En denk ook aan de voordelen van het stoppen met roken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd December 2008, 10:34
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Volgens mij is het gewoon belangrijk dat de roker echt ZELF wil stoppen met roken. Natuurlijk zijn er vele voordelen aan stoppen met roken. Dat weet iedereen waaronder ook de rokers.
Het moeilijke is om werkelijk te stoppen. Zoals al aangehaald is heb je echt karakter nodig om te stoppen met roken. Het gaat dan ook om een verslaving die moeilijk af te leren is.
Maar volgens mij moet de roker het echt zelf willen. Nu mag hij/zij nog een sterk karakter hebben, als je zelf niet echt wil stoppen, zal het volgens mij niet lukken. Mijn broer rookt ook en ik probeer hem vaak te laten inzien dat het beter zou zijn om te stoppen met roken. Hij heeft een sterk karakter en zou kunnen stoppen met roken als hij het zelf wil. Hij wil het niet en daarom lukt het ook niet.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd December 2008, 11:18
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Ik ben zelf ook roker en heb al verschillende keren proberen te stoppen. Voorlopig is het me nog niet gelukt om het langer dan een week vol te houden.
Thuis mag er binnen niet gerookt worden. Dus je hebt ook karakter nodig om buiten te gaan staan met je sigaret.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd December 2008, 11:38
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Ik denk ook dat stoppen met roken met jezelf te maken heeft.
Als je ECHT wil stoppen, dan denk ik wel dat dit mogelijk is.
Natuurlijk zal het niet gemakkelijk zijn want tenslotte blijft het wel een verslaving.
Nicotine kauwgom, nicotine pleisters, ... kunnen misschien een beetje helpen, dat weet ik niet, maar ik denk dat de overtuiging voornamelijk van jezelf moet komen, en dan zal je wel kunnen stoppen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd December 2008, 10:17
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Ik heb enkele vrienden die roken, en ik zie een duidelijk verschil tussen hen.
1 iemand is, puur op karakter, erin geslaagd om te stoppen met roken.
De rest rookt nog altijd. Waarom kunnen zij niet gewoon stoppen? Omdat ze er het karakter niet voor opbrengen. Ze denken al van begin af aan:"het gaat me toch niet lukken, waarom doe ik de moeite nog?", en dit is natuurlijk niet de goede instelling.
Ik geloof er dus in dat men kan stoppen, puur op karakter. Men heeft die middeltjes niet nodig als men zichzelf kan overtuigen van het gemak van te stoppen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd December 2008, 13:51
vincentvangrootel vincentvangrootel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 40
Vincent Van Grootel

Ik vind het echt chique dat meer dan 70% zonder hulpmiddelen kan stoppen. Dus dan weet je dat de mensen die niet kunnen stoppen geen karakter hebben.
Hulpmiddelen zijn volgens mij niet echt aangewezen om te stoppen. Hier kan je toch ook aan verslaafd geraken? Neem nu die nicotine kauwgommetjes. Hier zijn toch veel mensen aan verslaafd (geweest). Mensen die niet stoppen met roken, willen het niet of durven niet. Je kan het maar je hebt karakter nodig !

En moeite doen is voor veel mensen te veel gevraagd.
__________________
Kind Regards !!

Vincent Van Grootel
5054663
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23rd December 2008, 23:03
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Ik denk wel dat er een groot deel is dat gewoon niet wil stoppen met roken. Dit is en blijft nog altijd een persoonlijke keuze. Rokers worden steeds afgekraakt, maar zij hebben misschien weer problemen met mensen die zich lam "zuipen". Dronken mensen kunnen ook vreselijk irritant zijn.
En ja, 70% van de mensen die gestopt zijn mag dit dan hebben gedaan zonder hulpmiddelen. Maar je moet dit ook wel vergelijken met het procentueel aantal mensen dat probeert te stoppen...
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 25th December 2008, 12:34
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Ik vind het een mooi gegeven dat meer dan 70% kan stoppen zonder al die, volgens mij enkel morele hulpmiddeltjes kunnen stoppen. Mensen die echt willen stoppen en die een beetje karakter hebben die stoppen gewoon en die hebben al die hulpmiddeltjes niet nodig. Het enige wat ze echt nodig hebben is zoals al eerder vermeld: ‘karakter’. Maar laat dat nu net zijn wat de meeste rokers niet hebben. Mijn vader en moeder hebben ook al enkele malen geprobeerd om te stoppen. Telkens wanneer het hen niet lukt wrijf ik het hen goed in dat ze 0,0 karakter hebben. Wat ik al wel ondervonden heb is dat mensen vlugger kunnen stoppen wanneer ze een dierbare verliezen omwille van een ziekte door het roken. Dan dringen de mogelijke gevolgen van het roken wel plots door. Ik vind dat niet logisch. Verder hoop ik ook dat rokers eens tot het besef komen dat het echt wel een last is voor andere mensen en dat de overheid inspanningen blijft doen om alles zo veel mogelijk rokersvrij te maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.