actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2016, 17:44
Mats.O*styn Mats.O*styn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Putte
Posts: 25
Amerikaanse psychiaters hekelen Belgische euthanasiewetgeving

Artikel:
De American Psychiatric Association (APA) heeft afgelopen weekend een sterk standpunt ingenomen tegen euthanasie. Intussen moeten vooral de Belgische en Nederlandse wetgeving het ontgelden, onder meer omdat die ook euthanasie toelaat voor psychisch lijden.

De Amerikaanse beroepsvereniging voor psychiaters geeft onder meer de DSM uit, zowat het standaardnaslagwerk voor psychische diagnoses. De invloed van de vereniging is dus niet min. Onlangs heeft de organisatie een persbericht verstuurd waarin wordt benadrukt dat een psychiater volgens hen geen interventie mag voorschrijven die de dood tot gevolg heeft voor een niet-terminaal zieke mens.

In de Amerikaanse media -zoals bijvoorbeeld in de The Washington Post- zijn intussen bijdragen verschenen waarin onder meer de Belgische en de Nederlandse euthanasiewetgeving worden gehekeld, omdat die wetgeving "niet ethisch" zou zijn. Volgens onze wetgeving kunnen bijvoorbeeld ook patiënten die psychisch lijden en minderjarigen gebruikmaken van euthanasie. Zaken die moeilijk te aanvaarden zijn in een land waar "gewone" euthanasie nog steeds een groot taboe is.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) is niet onder de indruk. "Over onze euthanasiewet is lang en zorgvuldig gedebatteerd in ons parlement. En onze wet is het eindresultaat", meldt ze aan Knack. "Ik zie niet in wat de Amerikanen met dat debat te maken hebben."
19/12/2016

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2848622

Eigen mening:
Persoonlijk ben ik van mening dat er inderdaad iets zou moeten veranderen aan de Belgische wetgeving in verband met euthanasie. Als ik letterlijk lees wat er in het artikel staat zou dat willen zeggen dat minderjarigen euthanasie kunnen aanvragen. Is dat niet wat vreemd. Mensen met een psychische aandoening kunnen volgens mij nog behandelt worden. In ieder geval kan daar volgens mij nog een oplossing voor gezocht worden in plaats van euthanasie vrij snel toe te staan. Mensen die fysiek heel hun leven zouden lijden hebben in mijn ogen wel het recht op het plegen van euthanasie als het echt gaat over fysieke pijn. Mensen die bv een been kwijt zijn maar nog perfect kunnen leven zonder been en pijn hebben daar in mijn ogen dan weer geen recht op.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.