actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2014, 10:42
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
OCMW’s vragen laagste uitkeringen en lonen op te trekken tot Europese armoedegrens

OCMW’s vragen laagste uitkeringen en lonen op te trekken tot Europese armoedegrens

Het aantal gezinnen dat in de problemen kwam door hun elektriciteits- of aardgasfactuur, is in 2013 verder gestegen. Er zijn ook weer meer budgetmeters voor aardgas geďnstalleerd. Voor de OCMW’s het sein om de volgende regeringen te vragen om een verhoging van de laagste uitkeringen en lonen tot het niveau van de Europese armoedegrens. Dat meldt de VVSG, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, in een persbericht.
Het afgelopen jaar stuurden de netbeheerders 32.659 gezinnen door naar de OCMW’s, of 1.100 meer dan in 2012, omdat ze in de problemen kwamen met hun elektriciteitsfactuur. In 2013 werden ook 22.625 aardgasdossiers doorgestuurd, wat ook een stijging is in vergelijking met 2012. Toen ging het om 22.289 dossiers. Er werden ook iets meer dan 400 budgetmeters voor aardgas geďnstalleerd, wat het totale aantal op 27.532 brengt. Het gaat hier om mensen die niet langer een contract bij een commerciële leverancier hebben, omdat ze daar, doorgaans wegens wanbetaling, al gedropt zijn. De meesten hebben een inkomen dat niet volstaat om basiskosten te betalen, of komen door tegenslag of wanbeheer in een schuldenspiraal.

De OCMW’s stellen de volgende regeringen drie maatregelen voor, naar aanleiding van die opvallende indicator. Behalve “een stappenplan om aan iedereen een inkomen te garanderen dat minstens op het niveau van de Europese armoedegrens ligt”, vragen de OCMW’s ook erkend te worden als “partners in de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting”. Ze willen ook beter ondersteund worden, zodat ze meer kunnen inzetten op het integreren van mensen in de samenleving. Een laatste voorstel is voor de deelstaten, die “voldoende financiële middelen moeten inzetten om de gevolgen van de vergrijzing en de stijgende zorgnoden op te vangen, en om een beleid te voeren dat prioriteit geeft aan de meest kwetsbaren”.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...140506_01093954

Mening: Ik vind het niet meer dan logisch dat iedereen in Europa hetzelfde minimumbedrag moet krijgen. Het leven wordt nog steeds duurder en duurder, terwijl de lonen niet mee stijgen. Ik geloof echter niet dat dit enkel komt doordat het leven duurder wordt, maar er worden meer en meer nutteloze dingen gekocht omdat iedereen wilt meegaan met de technologie. Dit kost toch ook al snel aardig wat. Ik vind dat de personen die een uitkering krijgen van het OCMW ook moeten begeleid worden in het omgaan met geld, want dit wordt nog niet steeds gedaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2014, 22:10
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind het zeer goed dat het OCMW hiernaar vraagt. Er zijn te veel mensen die eigenlijk in armoede leven zonder dat wij het eigenlijk merken. Want niet alleen daklozen zijn arm er zijn ook vele mensen die wel een dak boven hun hoofd hebben die het heel moeilijk hebben. Ze mogen dan wel al een dak hebben maar geld om dan elektriciteit en gas te betalen hebben ze niet altijd omdat ze eerst in hun andere levensvoorzieningen moeten voorzien, zoals eten. En alsof deze mensen nog niet hard genoeg gestraft zijn, oké sommige kunnen er wel zelf aan doen dat ze arm zijn en andere niet, ik heb het over diegene die er niet zelf aan kunnen doen. Zij krijgen budgetmeters voor aardgas, maar wanneer ze nog met kleine kinderen zitten of ze zelf ouder zijn kunnen ze hun huis niet voldoende verwarmen. Als de budgetmeter op is, is het voor die maand gedaan om je huis te verwarmen. Dus ik hoop dat het OCMW hiervoor blijft ijveren en dat het erdoor komt, zodat die mensen geholpen kunnen worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2014, 19:07
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik sluit me volledig aan bij de al verschenen meningen. Het is inderdaad logisch dat mensen van een minimumloon of uitkering kunnen genieten als ze daar recht toe hebben. Als we aan armoede denken, associëren we dit vaak met de derde wereld. Velen vergeten dat armoede geen 'ver-van-ons-bedshow' meer is. Er zijn ook vele armen in België, de zogenaamde vierde wereld. Wat me wel zorgen baart: hoe kunnen we deze mensen meer geld geven? We zitten nu al met miljoenen schulden en ik betwijfel het dat we deze mensen kunnen helpen. Het is in ieder geval een mooi initiatief, maar ik vraag me af of de uitwerking haalbaar is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.