actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2015, 19:27
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Grootwarenhuizen verbeteren omgang met voedseloverschotten

Grootwarenhuizen verbeteren omgang met voedseloverschotten

In de strijd tegen de voedselverspilling nemen de ketens van grootwarenhuizen nieuwe initiatieven om de verdeling van onverkochte, maar nog consumeerbare goederen bij sociale organisaties te krijgen. Zo engageert warenhuisketen Delhaize zich om tegen 2020 honderd procent van haar onverkochte producten te schenken aan sociale organisaties.

Meer dan 130.000 Belgen klopten in 2014 aan bij de Voedselbanken. "Delhaize heeft de ambitie om tegen 2020 alle producten die nog consumeerbaar maar niet verkocht zijn te doneren aan sociale organisaties", zegt woordvoerder Roel Dekelver. Naast de structurele samenwerking met de Voedselbanken en de jaarlijkse voedselinzamelactie in de winkels, werkt Delhaize sinds 2012 samen met lokale organisaties om vooral verse producten vanuit de supermarkten zelf te herverdelen via sociale organisaties.

Solidariteitsklik
Bij Carrefour wordt er via proefprojecten in samenwerking met gemeentelijke overheden en plaatselijke sociale organisaties aan gewerkt om "de tijd tussen vaststelling van overschotten en het ophalen door organisaties te verkorten en de overname van producten zo te optimaliseren", legt woordvoerder Baptiste Van Outryve uit. "En met de actie 'Solidariteitsklik' hebben we 200.000 euro ter beschikking gesteld om sociale organisaties bestelwagens en koelinstallaties te laten aankopen om de overschotten beter te vervoeren en bewaren, "want het gaat er niet om producten te bezorgen aan organisaties waar ze geen blijf mee weten, maar wel om vraag en aanbod zo goed mogelijk op mekaar af te stemmen. "

Bij Colruyt zetten ze in op "het zoveel mogelijk beperken van verspilling", zegt woordvoerder Jan Derom. "Door slim in te kopen blijft amper 2 procent van de goederen onverkocht. "En wat die overschotten betreft, hebben we goede afspraken om die aan behoeftige mensen te bezorgen via Voedselbanken. Door onze ligging in Halle gaan de overschotten vooral naar Brussel. Wat dan nog overblijft en niet meer voor menselijke consumptie geschikt is, kan in aanmerking komen voor verwerking tot dierenvoeding, biochemische verwerking of vergisting. Duurzaamheid staat daarbij altijd voorop."

Bron: De Morgen, 23 maart 2015
http://www.demorgen.be/binnenland/g...otten-a2261918/

Mening: Ik vind het heel goed dat grootwarenhuizen willen bijdragen tot het maatschappelijk welzijn door overschotten te verdelen over voedselbanken en dergelijke. We moeten er in de huidige maatschappij namelijk voor zorgen dat niemand tekort komt aan zijn basisbehoeften. Onder basisbehoeften behoort onder andere eten en drinken. Het zou toch onmenselijk zijn de overschotten die nog geconsumeerd kunnen worden gewoon weg te gooien in plaats van ze uit te delen aan mensen die het kunnen gebruiken? De grootwarenhuizen zijn dus heel goed bezig naar mijn mening!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2015, 10:18
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Grootwarenhuizen verbeteren omgang met voedseloverschotten

Ik vind het een super goed initiatief dat men de overschotten aan de minderbedeelden wilt geven of doordacht aan te kopen dat er bijna geen overschotjes zijn.
Hoewel er toch nog heel veel voedsel zomaar wordt weggesmeten omdat het niet aan de norm voldoet. De volgende link laat hier een clip van zien: https://www.youtube.com/watch?v=kXrem9s9fWY.
Men ging alle misvormde groenten en fruit op een speciale manier aanbieden en deze werden in een mum van tijd uitverkocht. Misvormde groenten/fruit smaken even goed als 'normale' groeten/fruit maar zien er gewoon een beetje anders uit.
Deze actie werd nu uitgevoerd in Frankrijk maar ik zou het geen slecht idee vinden om dit door te voeren naar België.
Het is al een stap in de goede richting om de overschotten uit te delen, maar we verspillen toch nog heel veel voedsel op deze manier.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2015, 14:35
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Omgang met voedseloverschotten

Net zoals de vorige reacties al aangaven, vind ik het goed dat er gericht omgegaan wordt met voedseloverschotten. Er zijn veel mensen die moeite hebben om financieel rond te komen. Deze mensen kloppen aan bij onder andere voedselbanken om ondanks hun problemen toch rond te komen. In het verleden werd vervallen voedsel of voedsel waarbij bijna de houdbaarheidsdatum verstreken was gewoon weggegooid. Ik ben blij dan winkelketens zich nu engageren om deze producten meer en meer te schenken aan sociale instellingen. Ik vraag mij wel af of de regelgeving omtrent het meenemen van weggegooid voedsel herzien moet worden. Ik herinner mij nog goed dat ik enkele jaren geleden op het nieuws hoorde dat een man veroordeeld werd nadat hij vervallen voedingswaren uit de vuilniscontainer van een supermarkt meenam. Dit feit heb ik altijd vreemd gevonden. De voedingsmiddelen waren bestemd voor de vuilnisbelt en toch zagen de winkeluitbaters de man als een dief. Als het gaat om vlees of groenten waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is kan ik dat wel begrijpen, omdat het dan vooral gaat om de gezondheid van diegene die het alsnog zou opeten. Als het gaat om droge koeken of spaghetti denk ik dat het niet veel kwaad kan. Volgens mij moeten mensen hier ook soepeler in worden. Wegsmijten is wegsmijten en dan moet niemand achteraf komen klagen dat het weg is.
Niet zo lang geleden hoorde ik tijdens het nieuws dat er ondertussen enkele restaurantuitbaters zijn die hun overschotten 's avonds buiten in een ijskast zetten, waarbij gezinnen die het financieel niet breed hebben hetgeen ze kunnen gebruiken mogen komen halen. Dit vind ik ook een goed initiatief, het kan een grote hulp zijn voor gezinnen die net wel of net niet rondkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.