actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2013, 21:53
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
"Twee stembureaus aangevallen in Kenia"

Gewapende mannen hebben twee stembureaus in Kenia ingenomen. Dat heeft Farah Maalim - vicevoorzitter van het Keniaanse parlement - gemeld. De stemlokalen voor de presidents- en parlementsverkiezingen in het land zijn sinds 17 uur lokale tijd gesloten.


© epa.

© reuters.
De aanval op de stembureaus in Garissa, in de buurt van de grens met Somalië, gebeurde na zonsondergang, aldus Maalim. In de stad waren schoten en een explosie te horen. Het is nog onduidelijk of de belagers mensen hebben gegijzeld. Ze hebben wel al het stemmateriaal in handen.

Zeer hoge opkomst
Aan de presidents- en parlementsverkiezingen is vandaag om 17 uur plaatselijke tijd (15 uur Belgische tijd) een einde gekomen, althans volgens het boekje. De verantwoordelijk autoriteiten deelden mee dat wie nog in een rij aan het wachten was, alsnog zijn stem kon uitbrengen. Waarnemers verwachtten dat de stembusslag zodoende nog meerdere uren kon duren.

Over heel het land was de opkomst zeer hoog. Reeds 's morgens vroeg vormden zich op sommige plaatsen kilometers lange wachtrijen.

Eerste resultaten
Volgens de eerste resultaten - slaande op iets meer dan vier procent van de uitgebrachte stemmen - liggen de favorieten Uhuru Kenyatta en Raila Odinga aan de leiding. Kenyatta kwam iets na 17 uur aan meer dan 340.000 stemen, Odinga aan meer dan 231.000 stemmen. Er waren 14,3 miljoen kiesgerechtigden. De officiële uitslag wordt morgen of woensdag verwacht.

Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...-in-Kenia.dhtml)

eigen mening: Ik vind dit zo jammer. De opkomst van de Kenianen was zeer groot, wat in mijn ogen dus wil zeggen dat de mensen daar echt wel geloven in het concept van democratie. Dat enkele groeperingen het dus nodig vinden om stembureaus aan te vallen, is werkelijk schandalig te noemen. Ik snap het ook gewoon niet, want wat willen die aanvallers hiermee bereiken? Macht gaan ze hier sowieso niet mee krijgen, aangezien de hele wereld het gewoon niet zou toestaan mochten die aanvallers aan de macht komen. Ik hoop dat dit dan ook een van de laatste conflicten zal zijn rondom de presidentsverkiezingen in Kenia.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.