actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2015, 18:31
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Cornu wil prijskaartje voor treinrit verhogen

Cornu wil prijskaartje voor treinrit verhogen

De NMBS zag ondanks een kleine operationele winst de schuldenberg verder aangroeien. Topman Jo Cornu pleit voor een verhoging van de ‘abnormaal lage tarieven’.

Dat blijkt uit een toelichting van de jaarcijfers van het bedrijf. ‘De NMBS moet naar een financieel evenwicht gaan, en dat is er vandaag nog niet’, concludeert CEO Cornu. Die oefening wordt moeilijk, want de dotaties zullen verder dalen. Daar moet dan ook iets tegenover staan, klinkt het. De topman klaagt enerzijds de infrastructuurvergoeding aan die de NMBS moet betalen aan infrastructuurbeheerder Infrabel. Met 7,9 euro per trein-kilometer is dat ‘de hoogste van West-Europa’. ’De berekeningsformule ervan moet veranderen, want de huidige formule ontmoedigt de trafiek.’

‘Abnormale tarieven’

Anderzijds kijkt de NMBS naar de tarieven, die volgens Cornu ‘abnormaal laag’ zijn. De gemiddelde inkomst per reiziger bedraagt bij de NMBS 6 cent per kilometer; in Nederland is dat 11 cent per kilometer, duidt hij. Bovendien steeg die gemiddelde inkomst de voorbije 10 jaar met amper 6 procent, tegenover een inflatie over die periode van bijna 21 procent. De Nederlandse Spoorwegen slaagden er wel in die inflatie te volgen, terwijl de globale tarieven bij bijvoorbeeld bpost zelfs met meer dan de helft stegen. Nog zo’n cijfer: elke dagelijkse reiziger kost NMBS en Infrabel ongeveer 6.900 euro per jaar, terwijl daar maar een inkomst tegenover staat van circa 3.000 euro voor de NMBS.

“Ik wil graag de vrijheid om een normaal tariefbeleid te kunnen voeren. Nu wordt dat volledig geblokkeerd door de beheersovereenkomst”, aldus Cornu. De NMBS-topman pleit al langer voor bijvoorbeeld verschillende ticketprijzen tijdens de spits en in de daluren.

Operationele winst

De brutowinst uit de dagelijks activiteiten bedroeg vorig jaar 5,7 miljoen euro. De dalende overheidsdotaties werden gecompenseerd door een stijging van het reizigersaantal en lagere personeelskosten. Het aantal voltijdse equivalenten daalde voor het eerst onder 20.000.

Die operationele resultaat verbeterde tegenover 2013, toen er, op vergelijkbare basis, een operationele winst was van 0,5 miljoen euro. De verbetering is vooral te danken aan een beheersing van de personeelskost, legt financieel directeur Michel Allé uit. Het aantal voltijdse equivalenten daalde met 700 eenheden tot 19.927. Die evolutie compenseerde de daling van de overheidsdotatie.

Meer reizigers

De NMBS trok daarnaast ook meer reizigers aan, al bleef de groei op het binnenlandse verkeer voor het derde jaar op rij beperkt: +0,8 procent tot 224,8 miljoen reizigers. De groei werd afgetopt door zes stakingsdagen. Het aantal internationale reizigers steeg met 7,5 procent tot 10,2 miljoen.

Nettoverlies

De NMBS boekte in 2014 een nettoverlies van 202,5 miljoen euro, maar dat geeft volgens financieel directeur Michel Allé geen getrouw beeld van het werkelijke verlies. De boekhoudregels verplichten de spoorwegmaatschappij om jaarlijks onder meer pensioenlasten en financiële derivaten te herwaarderen. Dat weegt sterk op het resultaat, maar is volgens hem enkel een verlies op papier. Het nettocashresultaat bedroeg vorig jaar immers wel 4,7 miljoen euro. Maar daardoor steeg de totale schuld met 71 miljoen euro tot bijna 3,2 miljard euro.

Bron: De Standaard, 31 maart 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150331_01607551

Mening: Ik vind het geen goed idee dat de prijzen van treintickets omhoog gaan. Mensen moeten aangespoord worden om meer gebruik te maken van openbaar vervoer. Het verhogen van de tarieven gaat mensen alleen maar ontmoedigen om de trein te nemen. Ik begrijp dat het moeilijk is voor de NMBS, maar zijn er geen andere manieren om aan extra inkomsten te komen? Ik betwijfel of mensen het zouden begrijpen dat de prijzen verhoogd worden. De NMBS laat de passagiers af en toe in de steek door deel te nemen aan stakingen. Het afgelopen jaar waren er zes stakingsdagen waaraan de NMBS deelnam, dat wil zeggen dat mensen het afgelopen jaar op zes dagen moeilijkheden ondervonden om op hun werk te raken. En dan spreek ik nog niet over de talloze vertragingen waar ze regelmatig mee in aanraking komen. Ik denk dat ze eerst op zoek moeten gaan naar een andere manier om extra inkomsten te creëren dan meteen de prijzen van de tickets te willen verhogen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st April 2015, 19:32
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Prijskaartje treinrit verhogen?

Elke zei exact hetgeen ik denk. Een treinticket kost al genoeg. Als ik van bij mij thuis naar Antwerpen reis (enkel), betaal ik 10 euro. Ik zit dan ongeveer 10 minuten op de trein. Dit wil zeggen dat ik ongeveer een euro per minuut betaal om te reizen met de trein. Als de NMBS de tarieven nog zal verhogen zal het duurder worden dan wanneer je met een zuinige auto rijdt. Het enige voordeel dat ik dan nog zou zien, is dat je geen parkeerplaats moet zoeken als je bijvoorbeeld naar grote steden gaat. Dit is echter geen doorslaggevende reden om voor de trein te kiezen, want als je met de bus reist heb je eveneens geen probleem met het zoeken naar een plaats om te parkeren. Er moeten andere manieren gevonden worden om te besparen bij de NMBS, de ticketprijs verhogen is volgens mij geen optie. Er zullen altijd mensen zijn die afhankelijk blijven van de trein, omdat ze met de trein naar het werk of naar school moeten gaan. Ik vind dat deze mensen niet gestraft mogen worden, zij kunnen er toch ook niet aan doen dat de NMBS verlies maakt? Het zijn meestal de zwaksten uit onze samenleving die aangewezen zijn op het openbaar vervoer en het zijn net deze mensen die steeds getroffen worden. Dit vind ik heel erg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.