actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2017, 18:54
Arno.V*andenBergh Arno.V*andenBergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Herentals
Posts: 43
Waalse minister: ‘Als je geen geld hebt, moet je ook geen kat nemen’

Waals minister van Dierenwelzijn Carlo Di Antonio heeft op Facebook een uitspraak gedaan die voor veel controverse zorgt. ‘Als je de middelen niet hebt,’ aldus de CDH-politicus, ‘moet je ook geen kat in huis nemen.’

Sinds 1 november is het in Wallonië verplicht om katten te laten steriliseren en registreren via een elektronische chip. Twee maatregelen die onvermijdelijk kosten meebrengen en daarom regent het reacties van baasjes die sowieso al erg veel geld ophoesten voor hun geliefde huisdier.

‘Ik heb twee katten’, reageerde iemand op Facebook. ‘De ene was gesteriliseerd, de andere heb ik op vijf maanden laten steriliseren. Kost: 59,16 euro. Totale factuur voor elektronische chip vor de twee katten, vaccinatie een maand later en sterilisatie: 456,81 euro. Denkt u echt dat alle baasjes zulke bedragen kunnen op tafel leggen gewoon om voor hun huisdier te zorgen?’

Di Antonio mengde zich niet veel later zelf in de discussie en antwoordde met ‘Ik denk dat je geen kat moet in huis halen als je de middelen niet hebt om ervoor te zorgen.’

Zijn opmerking kon op heel wat protest rekenen, maar de Waalse minister weigert zijn woorden terug te nemen. ‘Ik wil niet voorkomen dat iemand dieren heeft’, aldus Di Antonio. ‘De discussie maakt deel uit van een dame die zei dat ze vijf of zes katten had. Ik betreur de polemiek, maar zal niet in politiek correcte taal vervallen. Het houden van een huisdier, een kat, heeft een kost: tussen de 10 en 15 euro per maand. Je moet er ook tijd in investeren.’

‘De registratie per chip kost 2,90 euro. Ik heb ze zelf twee weken geleden laten uitvoeren bij mijn kat. Je kan de registratie koppelen aan een moment dat je bij de dierenarts moet zijn om een andere reden. Eigenaars krijgen in Wallonië nog tot 1 januari 2019 om hun huisdier te laten chippen. En zoals ik onlangs nog zei tegen een vrouw die twee katten had: als ze nooit buitengaan, moet je ze ook niet laten chippen. Niemand zal je aan de deur komen lastigvallen.’

In Vlaanderen moet elke kat sinds 1 september 2014 gecastreerd of gesteriliseerd zijn voor die verkocht of weggegeven wordt. Uitzonderingen zijn er voor katten bestemd voor fokkers en katten die voor het buitenland bestemd zijn. Sinds 1 november 2017 moeten alle katten die jonger dan 12 weken zijn of die doorverkocht of weggegeven worden ook voorzien zijn van een elektronische chip.

Bron: De standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20171107_03174301
Datum: 7/11/2017

Mening: Ik sluit mij in dit argument toch aan bij de minister. Een huisdier houden vraagt een zeker verantwoordelijkheid. Het is in mijn ogen daarom ook niet meer dan logisch dat je je kat laat steriliseren. Daarmee beperken we uiteindelijk het aantal zwerfdieren , die helaas geen goede verzorging krijgen, en vermijden we de overbevolking in asielen. En ook digitale chip is volgens noodzakelijk, zeker voor jonge katten. Als je kat dan verloren loopt kan ze direct worden gelinkt aan zijn baasje, dat voorkomt het baasje de last om ‘gezocht’ flyers te verspreiden en beperkt het ook de last van de vinder om het baasje te zoeken. Ik denk dat mensen de financiële kant wellen zullen aanvaarden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.