actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2008, 15:31
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Ook te veel slapen slecht voor de lijn

Dat kort slapen doet verdikken was onderhand bekend. Maar ook te veel slapen doet de kilo's er aan vliegen. Nachten met zeven of acht uur slaap zijn ideaal, schrijven Canadese onderzoekers in het tijdschrift Sleep.

Zes jaar onderzoek
De wetenschappers bestudeerden zes jaar lang de slaaptijd en het gewicht van 276 volwassenen. Mensen die slechts vijf tot zes uur per nacht sliepen, kwamen in die zes jaar tijd bijna twee kilo meer bij dan diegenen die zeven tot acht uur per nacht sliepen. Proefpersonen die negen tot tien uur sliepen kwamen 1,6 kilo meer bij dan de gewone slapers. De proefpersonen waren tussen 21 en 64 jaar oud.

Op basis van die bevindingen concludeerden de onderzoekers dat mensen die weinig slapen 27 procent meer kans lopen om in zes jaar tijd vijf kilo bij te komen dan mensen die normaal slapen. Bij mensen die lang slapen ligt die kans op 25 procent.

Niet piekeren in bed!
Ze raden dan ook aan steeds op hetzelfde tijdstip in bed te kruipen, niet te piekeren in bed, niet hongerig of met een volle maag te gaan slapen en zes uur voor het slapen gaan geen inspannende sport meer te beoefenen. "Hou je slaapkamer donker en een beetje koel en sta elke ochtend rond hetzelfde tijdstip op", luidt het nog.

Het onderzoek toont aan dat een gebrek of teveel aan slaap op de lijst van de factoren voor overgewicht moet komen. Ook andere onderzoeken hadden slaappatronen al gelinkt aan overgewicht. (belga/edp)

Bron:
De Morgen
01/04/08


Commentaar
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd April 2008, 14:56
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Ik vraag me af in welke mate dit onderzoek betrouwbaar is. Uiteindelijk is het slechts getest op 276 mensen. Dit aantal is relatief weinig om zo’n onderzoek uit te voeren. 6 jaar is een lange tijd en in deze tijd kan er al veel gebeuren. Zo kunnen sommige mensen aan sport beginnen doen waardoor ze afvallen of stoppen met sporten waardoor ze bijkomen. Sommige vrouwen hebben misschien kinderen gekregen waardoor ze ook een aantal kilo’s zijn bijgekomen. Andere mensen zijn misschien op dieet gegaan. Daarom vind ik dit onderzoek weinig geloofwaardig. Het gewicht van mensen heeft met veel meer factoren te maken dan met de slaaptijd.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd April 2008, 15:51
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Commentaar op mijn eigen Post :)

Omdat mijn Internet gisteren uitgevallen was op het moment dat ik mijn commentaar wilde typen, volgt nu mijn commentaar!

Commentaar

Regelmaat is voor alles belangrijk. Indien men maar vijf tot zes uren slaapt, komt dit vaak doordat men teveel tijd spendeert aan het kijken van televisie of het werken of het ‘bezig zijn met de computer’. Wanneer men op deze passieve manier zijn tijd doorbrengt combineert men deze vaak met drinken en het eten van onder andere chips, nootjes, … en andere snackjes. Men hangt als het ware in de zetel, verdoet z’n tijd met “luierikken”.
Het tegenovergestelde is natuurlijk ook, indien men te lang slaapt, geraakt men ’s morgens steeds moeilijker uit bed. Men begint meestal de dag met een zeer traag ritme, men neemt z’n tijd voor het ontbijten en vaak ook het lezen van de krant. Indien men de dag zo relaxed start is dit goed voor de vakantieperiodes. Wanneer een thuiswerkende zo z’n dag begint geraakt hij moeilijk geactiveerd.
Een andere bedenking is ook nog, dat andere mensen met onregelmatige werkuren, nachtarbeid benadeelt worden. Zij hebben vaak slaapproblemen, ze slapen onvoldoende en deze mensen zitten vaak in een vicieuze cirkel. Zes uur voor het slapengaan geen sport meer beoefenen lijkt mij eerder wat overdreven, indien men na het sporten nog voldoende kan herstellen van z’n inspanningen komt men echt wel tot rust en zal men de slaap wel kunnen vatten!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th April 2008, 02:36
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Dan moet ik toch dringend 6kg gaan bijkomen met mijn weinig aantal slaapuren
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th April 2008, 02:39
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Oei, 2kg dus !
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.