actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2017, 10:41
Arno.V*andenBergh Arno.V*andenBergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Herentals
Posts: 43
Geens: ‘Gedetineerde is meer dan een misdadiger’

Een veertigtal gedetineerden van de gevangenis van Oudenaarde hebben vrijdagavond de film Le Fidèle van Michaël Roskam gezien. Ook de partners van de gevangenen mochten erbij zijn. Roskam zelf was de initiatiefnemer van de vertoning. Minister van Justitie Koen Geens, woonde de filmvoorstelling bij. Hij kondigde er ook aan dat de eerste transitiehuizen in België uiterlijk begin 2019 klaar moeten zijn.

Voor aanvang van de film sprak minister Geens te gevangenen toe: ‘Ik hoop dat de film laat zien dat een gedetineerde veel meer is dan een misdadiger. Dat is maar één aspect. Iemand die een misdrijf heeft begaan, is ook een vader, moeder, zoon, dochter, kunstenaar of goede voetballer. En dat zijn jullie vaak beter dan sommigen buiten. Er zijn hier waarschijnlijk betere vaders, dan vele vaders buiten.’

Filmregisseur Michaël Roskam deed in de gevangenis van Oudenaarde research voor Le Fidèle. Hij kwam er heel wat te weten over het Belgische gevangeniswezen en hij pleit voor een hervorming: ‘Wat is de beste manier om mensen van wie we weten dat ze weer gaan vrijkomen voor te bereiden op een leven in vrijheid? Die vraag is cruciaal. Gedetineerden mogen niet uit een strafinrichting komen als een vat vol frustraties en onvoorbereid op de rest van hun leven.’

Transitiehuis

Minister Geens treedt de filmmaker bij: ‘De reïntegratie van gevangen begint al van bij het begin van een detentie. Dat is een proces van dag één tot het einde.’ Toch is de laatste periode van een straf cruciaal met het oog op de terugkeer in de maatschappij.

‘Ik hoop dat we uiterlijk begin 2019 met één of hopelijk met twee transitiehuizen kunnen starten’, zegt Geens. ‘Dat zijn kleinere entiteiten waar gevangenen echt worden voorbereid op de laatste stappen in hun reïntegratie in de samenleving. Ze kunnen vrij gaan werken vanuit die huizen. Dat gebeurt nu ook al vanuit reguliere gevangenissen, maar in transitiehuizen zou dat veel gestructureerder kunnen.

Bron: De standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20171007_03118461

Mijn mening: Ik denk dat dit een zeer mooi initiatief is. We staan er vaak niet bij stil dat achter elke gedetineerde ook een persoon zit. Het zijn uiteindelijk ook gewoon mensen zoals wij die fouten hebben gemaakt, vaak doordat ze in een bepaalde situatie verzeilt zijn geraakt. Er is naar mijn mening geen enkele persoon die een misdaad begaat omdat hij een goede jeugd en voor zover een goed leven heeft gehad met een naaste omgeving die hem/haar lief heeft. Achter elke misdaad zit een persoon die getekend is door zijn/haar eigen verhaal. Ik ben er dan ook van overtuigt dat de aandacht moet liggen bij de heropbouw van die mensen in plaats van te fixeren op het straffen. Zodat die mensen na hun zittijd terug kunnen inburgeren en dus terug actief kunnen deelnemen aan onze maatschappij.

Ik vind de transitiehuizen daarom ook een goed initiatief. Ik denk dat dit een gezonde tussenstap is tussen de gevangenis en onze maatschappij. Waardoor iedere gedetineerde op een aangepast tempo terug kan inburgeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.