actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2015, 10:47
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Aankoop auto wordt duurder in Vlaanderen

Aankoop auto wordt duurder in Vlaanderen

De Vlaamse regering verhoogt vanaf volgend jaar de belastingtarieven bij de aankoop van een nieuwe of tweedehands wagen. Dat blijkt uit het programmadecreet dat De Tijd kon inkijken en waarover de krant woensdag bericht. Zowel voor vervuilende wagens als voor milieuvriendelijke auto’s gaan de belastingtarieven bij de aankoop omhoog.


Wie een milieuvriendelijke wagen koopt, zal op termijn wel minder betalen omdat de jaarlijkse verkeersbelasting ook wordt vergroend. Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open Vld) bekijkt die twee belastingen als een geheel en zei eerder al dat ze via de verkeersfiscaliteit milieuvriendelijke auto’s goedkoper en milieuvervuilende auto’s duurder wil maken. Voor de toekomstige tarieven van de jaarlijkse verkeersbelasting moet de Vlaamse regering vrijdag groen licht geven.

De hogere inschrijvingstaks kan vermeden worden als men een hybride, elektrische, waterstof- of aardgaswagen aanschaft. Dan vervalt de belasting bij de aankoop. En voor in gebruik zijnde wagens verandert er niets aan de verkeersfiscaliteit, want de regering wil niet ingrijpen op bestaande contracten.

'Platte belastingverhoging'

Sp.a toont zich grote voorstander van maatregelen die het wagenpark vergroenen. 'Helaas beperkt de Vlaamse regering zich bij de aanpassing van de belasting op inverkeerstelling (BIV) voorlopig tot een eenzijdige belastingverhoging', klinkt het bij sp.a.

'De BIV wordt hoger voor alle auto's, vervuilende én propere', zegt fractieleider Joris Vandenbroucke. 'Dat is geen vergroening van de autobelastigen, maar een platte belastingverhoging.' Dat de hele schone hybride en elektrische voertuigen de dans ontspringen, vindt Vandenbroucke terecht. 'Maar voor alle andere categorieën heeft de regering ervoor gekozen om de belastingen te verhogen in plaats van ze te vergroenen. Dat is een gemiste kans.'

Over de jaarlijkse verkeersbelasting zijn de regeringspartijen het nog niet eens geraakt. De vergroening zal zich vooral daar laten voelen, luidt het nu in regeringskringen. 'Ik daag minister Turtelboom uit om daar voor een échte vergroening te gaan en niet voor een belastingverhoging. Dat betekent dat de belasting daalt voor zuinige, schone auto's. Maar ook daar rekent ze op de extra inkomsten, ik vrees dus dat het opnieuw een verhaal van hogere belastingen wordt.'

bron: de standaard, 14 oktober, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01918380

mening: Ik ben tegen de belastingverhogingen bij het aankopen van een wagen. Vandaag de dag is een auto onmisbaar in het leven. Men promoot dan wel het openbaar vervoer, maar dit is niet even toegankelijk voor iedereen. Ik vind dat we al genoeg betalen aan taxen en nu wil men dit nog eens verhogen. Ik snap wel dat men wil promoten om met ecologische wagens te rijden , maar dit pakken ze op een foute manier aan men verhoogd namelijk de prijs van alle auto's. Mensen met een ecologische auto zouden dit er dan wel uithalen, maar mensen kijken niet altijd op lange termijn. Ik denk dat het beter is als men de belastingen zou verhogen op vervuilende wagens. Dit zal er namelijk voor zorgen dat mensen meer geneigd zijn om hun geld uit te geven aan een ecologische auto.

Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 14th October 2015 om 11:00.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.