actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th February 2012, 21:04
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ziekenhuis in Oudenaarde maakt als eerste gebruik van "veinviewer"

OUDENAARDE - Als eerste ziekenhuis in België gebruikt het AZ in Oudenaarde een technologie die het aanprikken van het bloedvat en het plaatsen van onder meer intraveneuze katheders vereenvoudigt. De 'veinviewer' is donderdag in het ziekenhuis door verdeler Hospithera voorgesteld.

'De veinviewer geeft duidelijk weer waar de veneuze bloedlijn zich bevindt', aldus Isa Hubloue van Hospithera. 'Met behulp van nabij-infraroodlicht, een digitale videocamera en een beeldprocessor wordt een realtimebeeld van de bloedlijn geprojecteerd op de huid van de patiënt.'

Omdat medisch personeel perfect kan bepalen waar te prikken, wordt veelvuldig prikken vermeden. 'Het comfort van de patiënt wordt op die manier aanzienlijk verbeterd.' Lang zoeken naar een geschikt bloedvat zorgt bovendien voor verhoogde stress bij de zorgverstrekker, de patiënt en zijn familie.

In het Algemeen Ziekenhuis Oudenaarde wordt de technologie vooreerst ingezet op de afdeling pediatrie. Zo wordt angst bij kinderen en hun ouders gereduceerd, wordt bij het plaatsen van een katheder makkelijk een rechte ader gevonden en wordt de meest zichtbare ader gebruikt bij bloedafname.

DS Online donderdag 09 februari 2012, 17u15
Bron: belga
Auteur: kidr
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120209_198

Eigen mening:
Dit artikel zou evengoed thuishoren in de categorie 'wetenschap' maar omdat het toch ook met onze gezondheid te maken heeft heb ik ervoor gekozen om het hier onder te brengen.
Ik vind het een zeer mooie uitvinding, ik denk dat dit zowel voor de patiënt als voor de verpleging een welgekomen uitvinding is: de patiënt heeft daardoor minder pijn en de verpleging moet niet meer bang zijn dat ze een patiënt pijn gaan doen. Ik denk dat dit toestel binnen een paar jaar niet meer weg te denken zal zijn uit onze ziekenhuizen en dat de volgende generatie misschien niet zal begrijpen hoe ze het "vroeger" konden zonder de Veinviewer. Ook voor stagiairs zal dit de drempel om te prikken verlagen. Ik vind wel dat ze moeten blijven leren hoe het moet zonder het toestel want er kunnen zich altijd situaties voordoen waarbij het toestel niet voorhanden zal zijn en dan moeten ze de mensen toch nog kunnen verder helpen.
Ik vind het wel mooi dat ze dit toestel (vooral) gebruiken op de dienst pediatrie zodat de kinderen geen trauma oplopen wanneer ze een catheter moeten krijgen want bij kinderen prikken is altijd nog moeilijker dan bij volwassen en een zeer ingrijpende gebeurtenis voor een kind.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th February 2012, 19:32
J.Verwerft's Avatar
J.Verwerft J.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Noorderwijk
Posts: 36
RE: De Veinviewer

Dit ziet er inderdaad uit als een merkwaardig stukje technologie. Het brengt heel wat voordelen met zich mee, zoals het in het artikel wordt aangegeven: Geen frustraties meer bij zowel patiënt, als dokter.
Laat ons enkel hopen dat de evolutie en ontwikkeling van deze inventie een opwaartse spiraal volgt en dat we niet eindigen zoals bij de CT-scan voorvallen (recentelijk waargenomen in het ziekenhuis te Herentals), waarbij de patiënt negatieve bijeffecten vertoont vanwege verkeerde interne stoffen.
__________________
"Knowledge is knowing that a tomato is a fruit, but Wisdom is knowing not to put it in a fruit salad."
Jens Verwerft ©
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.