actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2014, 20:57
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
"Snij niet in de toekomst van onze jongeren"

"Snij niet in de toekomst van onze jongeren"

De Vlaamse oppositiepartijen SP.A en Groen betreuren de verhoging van het inschrijvingsgeld voor het hoger onderwijs. "Er wordt een dramatisch verkeerde keuze gemaakt", aldus Elisabeth Meuleman (Groen). SP.A wijst er dan weer op dat de indexsprong een onverwachte winst oplevert, waardoor niet zou moeten bespaard worden op onderwijs.

In een persbericht reageert Groen zeer negatief op de verhoging van het inschrijvingsgeld. "De Vlaamse regering van N-VA, Open VLD en CD&V maakt hier een dramatisch verkeerde keuze", zegt Elisabeth Meuleman, Vlaams Parlementslid.

"Hoe minister Crevits haar belofte van sociale correcties zal uitvoeren, is op dit moment hoogst onduidelijk. Ze bespaart immers ook op de studentenvoorzieningen. De Crevits-factuur is voor Groen onaanvaardbaar", aldus Meuleman.

"Besparingen zijn niet nodig"
Ook SP.A spaart de beslissing niet. "Deze verhoging treft driekwart van de studenten, terwijl de Vlaamse regering door de indexsprong een budgettaire meevaller heeft van 200 miljoen euro", zegt Vlaams parlementslid Tine Soens.

De Vlaamse regering wil in totaal 150 miljoen euro besparen op onderwijs, deels door het optrekken van het inschrijvingsgeld in het hoger onderwijs. "De budgettaire meevaller maakt dat die besparingen niet nodig zijn", zegt Soens.

Minister Crevits breidt wel de groep van bijna-beursstudenten, die minder studiegeld moeten betalen, uit van zowat 2.000 naar 4.000 studenten. "In relatieve cijfers is dat echter niet veel. Het gaat over nauwelijks 0,7 procent van de studenten nu en 1,4 procent in de toekomst, terwijl er voor 75 procent van de studenten wel degelijk een verhoging is", besluit Soens.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2124099

Eigen mening
Ik ben het eens met wat Groen en SP.A zeggen. Het verhoogd inschrijvingsgeld zal voor velen een serieuze hap uit het budget. Ik kan goed begrijpen dat er besparingen moeten gebeuren, ook binnen het gebied van onderwijs, maar kennis is alles wat we hebben, waarom zouden we er dan op moeten besparen? Ik vind het belangrijk dat iedereen gelijke kansen verdient om een hogere studie aan te vangen, en met dit verhoogd inschrijvingsgeld zullen er misschien meer mensen afhaken omdat ze het niet meer kunnen betalen. Uiteraard zijn er wel andere mogelijkheden zoals studiebeurs of andere tussenkomsten, maar als daar ook nog op bespaard zal worden...
In vergelijking met andere landen zoals de Verenigde Staten, Nederland of het Verenigd Koninkrijk zijn onze inschrijvingsgelden niet extreem hoog, maar we willen toch ook geen onderwijsomgeving creëren waarin studenten moeten gaan lenen om hun studies te betalen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2014, 11:37
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Ik ben het helemaal eens met Janne. Ik begrijp dat er besparingsplannen moeten doorgevoerd worden omwille van de financiële crisis waarin we beland zijn, maar persoonlijk denk ik dat we op andere gebieden moeten besparen in plaats van op het onderwijs.

Het verhoogd inschrijvingsgeld zal zoals Janne aanhaalt voor velen een serieuze hap uit het budget zijn, met als gevolg dat misschien vele studenten de stap niet zullen zetten naar het hoger onderwijs en zullen opteren om te gaan werken.

Bovendien gaan gezinnen met een financieel moeilijke situatie zich benadeeld voelen. Zij kunnen dit immers niet betalen en zullen hun zoon/dochter de kans op hoger onderwijs moeten ontnemen. Uiteindelijk moet toch iedereen gelijke kansen krijgen? Het onderwijs hecht toch ook veel belang aan het aanbieden van gelijke kansen aan iedereen?

Ik denk dat we zo ook met onze toekomst gaan 'spelen'. De nieuwe generatie moet kennis verwerven, zij zijn immers onze toekomst. Maar wanneer we het inschrijvingsgeld gaan verhogen, zal het merendeel van de nieuwe generatie hogere studies misschien wel opgeven.

Het klopt inderdaad dat onze inschrijvingsgelden niet extreem hoog zijn in vergelijking met andere landen. Maar is dit net niet één van onze sterke kenmerken? Vele studenten uit het buitenland komen in België studeren, wegens de 'goedkope' en kwaliteitsvolle opleidingen. Zij trekken naar hier en doen de economie hier ook mee groeien. Wanneer we het inschrijvingsgeld zullen verhogen, zal het aantal buitenlandse studenten ook sterk dalen, denk ik persoonlijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.