actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2011, 12:21
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Grootschalige alcoholcontrole tijdens Verkeersveilige nacht

De voorbije nacht zijn op tal van plaatsen grootscheepse alcoholcontroles gehouden. Daaruit bleek dat 5 tot 6 procent van de gecontroleerde bestuurders te veel gedronken had.

In Oost-Vlaanderen moesten in totaal bijna 4.000 bestuurders een ademtest afleggen. 223 bestuurders legden een positieve test af. 8 bestuurders moesten onmiddellijk hun rijbewijs inleveren. Een voertuig werd in beslag genomen.

In Vlaams-Brabant werden 235 bestuurders gecontroleerd. 8 chauffeurs liepen tegen de lamp voor alcoholmisbruik. Daarnaast betrapte de politie 2 bestuurders op het rijden zonder rijbewijs.

Ook in de provincie Luik hebben waren er afgelopen nacht controles. Daar zijn 227 personen gecontroleerd, waarvan twaalf positief.


West-Vlaanderen

In West-Vlaanderen werden een kwart meer rijbewijzen ingetrokken in vergelijking met vorig jaar. In vergelijking met 2009 gaat het zelfs om een stijging van ruim vijftig procent.

In de kustprovincie werden meer dan 230 politiemensen ingezet en werden 2.123 ademtesten afgenomen. 5,1 procent daarvan was positief. Dat is status quo in vergelijking met vorig jaar maar toch nog altijd gevoelig meer dan de 3,3 procent bestuurders die in 2009 tegen de lamp liepen.

Twintig automobilisten hadden zoveel gedronken dat hun rijbewijs door de parketmagistraat onmiddellijk werd ingetrokken voor een periode van vijftien dagen.

Acht bestuurders van wie vermoed werd dat ze reden onder invloed van drugs, ondergingen de speekseltest. Bij twee van hen leverde dat een positief resultaat op.

Start BOB-campagne

De Verkeersveilige Nacht, georganiseerd in de nacht van zaterdag op zondag, is traditioneel de aanzet voor de BOB-campagne, die loopt tot en met 16 januari 2012.

Nieuw dit jaar is de samplingproef. Dankzij deze test weet de politie veel sneller of iemand mogelijk dronken achter het stuur zit. De proef duurt amper 2 seconden. Als iemand positief test wordt hij aan een reguliere ademtest onderworpen.

Dankzij de samplingproef kunnen de controles sneller verlopen en kunnen ook meer mensen gecontroleerd worden.

De politie heeft zich als doel gesteld om tijdens de BOB-campagne 2011-2012 minstens 40.000 automobilisten aan een ademtest te onderwerpen.

Bron
De standaard online
http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20111204_017
4/12/2011

Mening

Ik vind het erg dat er nog altijd mensen zijn die het verstand niet hebben om uit hun auto, en dan vooral van de baan, te blijven wanneer ze een glas teveel op hebben. Sommige mensen denken volgens mij gewoon niet aan de mogelijke consequenties van hun onbezonnen gedrag, en dan heb ik het niet over een mogelijke alcoholcontrole maar over de vele ongelukken die deze mensen kunnen veroorzaken. Een boete betalen, of je rijbewijs kwijt geraken voor een (on)bepaalde duur is voor veel mensen al een ramp. Maar ze denken er niet over na wat voor een ramp het moet zijn voor het verlies van de vrienden of familie van de mensenlevens die verloren gaan bij eventuele ongelukken veroorzaakt door een glas teveel. Veel mensen gebruiken het excuus: 'ik kan nog altijd even goed autorijden als eerst, die paar glazen veranderen niets aan mijn bekwaamheid om auto te rijden.' Maar wanneer er dan toch iets zou gebeuren, zijn ze er hun hele leven niet meer goed van. Ik denk dat veel mensen hier gewoon niet over nadenken wanneer ze met een paar promille in het bloed de baan op trekken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2011, 12:53
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Ik ben het volledig eens met Anne, het is echt onverantwoord wanneer personen die een glas te veel op hebben zich op de baan begeven.
Mensen onder invloed zijn vanzelfsprekend trager in hun reacties en kunnen dus sneller een ongeluk veroorzaken, waarbij ze bovendien anderen in gevaar kunnen brengen!
De BOB-campagne van de politie vind ik een goed initiatief want enerzijds zijn er nu eenmaal veel personen die niet drinken met de idee dat ze betrapt kunnen worden. Veel effectiever zou zijn dat personen niet drinken uit een moreel besef dat ze zo geen gevaar zullen zijn voor anderen. Jammer genoeg volgt niet iedereen die redenering.
Anderzijds hoop ik dat deze BOB-campagne ook zal helpen om mensen bewust te maken van de gevaren als je je onder invloed op de baan begeeft.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th December 2011, 14:34
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
De afgelopen jaren ondervind ik dat er in mijn omgeving meer en meer ongelukken gebeuren die veroorzaakt zijn door dronken chauffeurs. Ik ken ook een aantal mensen die verongelukt zijn omdat ze werden aangereden door personen die te veel alcohol in hun bloed hadden. Ik vind dat er meer controles moeten plaatsvinden, zeker nu de feestdagen er aan komen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th December 2011, 15:34
michaël.roothooft's Avatar
michaël.roothooft michaël.roothooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heultje
Posts: 29
Ik ben het volledig eens met mijn voorgangers hun standpunt . Rijden wanneer je te veel alcohol op hebt doe je gewoon niet. Dit is niet verantwoordelijk als bestuurder maar ook als mens kan dit niet door de beugel. Je bent dan een gevaar niet alleen voor jezelf maar ook voor de personen die eventueel met je meerijden of toevallig op je route naar je bestemming zich bevinden.
Denk maar eens aan de vele ongevallen die elk jaar weer veroorzaakt zijn door dronkenschap op de weg. Ik ben daarom ook een voorstander van de controles die de politie en de BOB-campagne voert. Jammer dat dit niet zo elk weekend kan zijn (maar dit zou onbetaalbaar worden/zijn).

Voor mensen die dan toch dronken willen worden, regelen dan maar best een BOB of een taxi. En als je dit dan toch te veel moeite vindt "dan blefde mo thoas" (zoals mijn moeder mij dikwijls vertelt)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.