actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2014, 09:05
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Schriftelijke taalvaardigheid van eerstejaarsstudenten is niet goed

21/02 WETENSCHAP Studenten beschikken op het einde van het eerste jaar niet over de vereiste competenties. Dat blijkt uit een onderzoek naar de schriftelijke taalvaardigheid van eerstejaars professionele bachelorstudenten van de KH Leuven en staat te lezen in het tijdschrift Over Taal.

Het gaat niet goed met de schrijfvaardigheid van de studenten. Er zijn steeds meer initiatieven, zoals instapcursussen, om dat te verbeteren. Het onderzoek van de KH Leuven ging dieper in op het beeld dat eerstejaarsstudenten van hun eigen schrijfvaardigheid hebben. Vinden zij bijvoorbeeld dat zij helder en duidelijk schrijven? Studenten schatten hun eigen schrijfvaardigheid hoger in dan hun docenten.

De studenten kregen tijdens het schrijven van hun tekst de kans om alle mogelijke hulpbronnen te gebruiken. Zo zou het onderzoek het dichtst bij een reële situatie blijven. De uitkomst van het onderzoek was dat jongeren na het eerste bachelorjaar niet over de vereiste competenties beschikken. Ze zijn niet in staat een verzorgde argumentatieve zakelijke tekst te schrijven en de kwaliteit ervan in te schatten.

Het tijdschrift Over Taal houdt zich bezig met taal, tekst en communicatie. Het pleit voor een doorgedreven taalvaardigheidstraining in het hoger professioneel onderwijs. Lees meer hierover op de website.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...iet-goed-2.aspx

Mening: Eerstejaarsstudenten zouden niet in staat zijn om een verzorgde argumentatieve zakelijke tekst te schrijven en de kwaliteit daarvan in te schatten. Het is logisch dat de ene persoon beter kan schrijven dan de andere persoon. Schrijven op zich is een talent dat je moet bezitten. Je kan dat of je kan dat niet maar je kan dit ook aanleren door het te doen. Ook moet er in de middelbare school voldoende rond het schrijven gewerkt worden. Schrijven leer je niet op 1, 2, 3. Er moet dus in de lagere school en in het middelbaar voldoende rond gewerkt worden. Dat de competenties bij de eerstejaarsstudenten niet bereikt zijn, is jammer. Studenten gaan nu eenmaal studeren voor hun beroep en in de opleiding wordt er dan meestal niet gefocust op de taalvaardigheid maar vooral op het verwerven van informatie i.f.v. je toekomstige beroep.

Nu als leerkracht is het natuurlijk wel belangrijk dat je zeer goed je taal beheerst ookal geef je bijvoorbeeld geen taalvak. Als leerkracht wiskunde of fysica of natuurwetenschappen etc. moet je natuurlijk ook zonder fouten op het bord kunnen schrijven. Je hebt als leerkracht namelijk een voorbeeldfunctie. Ik vind het dus wel correct dat scholen voor sommige opleidingen wel een taalbeleid voorzien. Zo krijgen wij op onze school bijvoorbeeld het vak communicatie en moeten de leerlingen in het eerste jaar een spellingstest afleggen waar zij 90 % moeten behalen. Ik vind dit dus een zeer goed initiatief van onze school om onze taalvaardigheid op peil te houden. Natuurlijk gaat het hier op onze school over spelling en niet over het schrijven van zakelijke teksten maar ik denk niet dat dat de taak van een school is.

Wanneer men bijvoorbeeld journalistiek gaat studeren is het natuurlijk wel belangrijk dat dit dan wordt aangeleerd. Tot slot is het wel zeer belangrijk dat je in deze maatschappij je taal op alle vlakken goed beheerst. Deze maatschappij vereist vandaag de dag veel meer van elk individu en het beheersen van je taal, vinden de werkgevers ongetwijfeld héél belangrijk.

Laatst aangepast door S*effi.Goetschalckx : 25th February 2014 om 09:21.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th February 2014, 09:12
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik ben het best wel eens met dit artikel. Ik zie vaak bij studenten die in het hoger onderwijs zitten dat ze immens veel schrijffouten maken. Meestal zijn het fouten op de werkwoorden, denk hierbij maar aan de welbekende DT-fouten. Hoe hard we er ook op hameren in de maatschappij, steeds meer en meer komen deze fouten voor. Wat we hier nu daadwerkelijk aan kunnen doen, is volgens mij een lesje geven over de werkwoorden. Zodat er echt duidelijk wordt hoe het nu werkelijk moet. Dit kan je aan hogeschoolstudenten zeker en vast binnen het uur duidelijk uitleggen. Nadien kan er dan een test opgesteld worden over het schrijven van woorden en/of werkwoorden. Ook deze test zou ik dan bijvoorbeeld twee à drie keer per jaar afnemen.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th February 2014, 15:53
J*roen.Bouckaert J*roen.Bouckaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 58
Ik blijf het ronduit schandalig vinden. Studenten behalen de basiscompetenties van het gebruik van de Nederlandse taal niet. De taal wordt al ongeveer 17 jaar (of meer) door hun in gebruik gesteld. Maar wat ik nog erger vind is, dat de studenten deze vaardigheid nog niet onder de knie hebben na 6 jaar Nederlandse opvoeding in het middelbaar onderwijs. Ik geef eerlijk toe, ik maak zelf ook heel vaak fouten in teksten en dergelijke. Toch probeer ik hier rekening met te houden door de tekst eens na te lezen en te controleren op eventuele fouten die ik anders over het hoofd zie.

Wijzen naar iets of iemand mag niet, maar toch ga ik het voor een keer doen. De mens begint alsmaar lakser te worden als het over schrijven van teksten gaat. Ik geef een voorbeeld: We schrijven een essay of paper in "Word". Er wordt een foutje geschreven en spellingcheck onderlijnt het woord onmiddellijk. Een keer op de rechtermuisknop klikken en het juiste woord komt tevoorschijn. Het probleem is dat mensen denken dat deze controle ook naar dt-regels kijkt. Jammer genoeg is dit niet het geval en worden er zo dus veel fouten op gemaakt.
Nog een andere boosdoener in dit probleem is volgens mij internet- en gsm-spelling. Ik zie het probleem ook bij mezelf voordoen. Je schrijft een sms'je of je plaatst iets op je Facebook-profiel zonder echt na te lezen wat je nu net geschreven hebt. Dit omdat "het toch maar Facebook of toch maar een sms is." maar ook omdat we niet graag op antwoord van de andere persoon wachten. Als we ook hier iets meer rekening met houden en ook deze berichten eens nalezen, zou het probleem sneller opgelost zijn dan we zelf wel denken. Mijn idee hierover uiteraard.
__________________
Teaching creates all other professions.

Laatst aangepast door J*roen.Bouckaert : 25th February 2014 om 16:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.