actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2013, 07:55
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
18 000 jongeren studeren met leefloon

18 000 jongeren studeren met leefloon

Binnenland Steeds meer Belgische scholieren en studenten moeten een beroep doen op het OCMW. Vandaag ontvangen zo’n 18.000 studerende jongeren een leefloon, bijna vijf keer meer dan in 2002. Dat blijkt uit cijfers van de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie.

Voor wie alleen huist, bedraagt de uitkering maximum 801 euro. Samenwonenden ontvangen tot 534 euro per maand. In tien jaar tijd is het aantal leefloongerechtigde studenten bijna vervijfvoudigd: van 3.655 jongeren in 2003 tot 17.902 in 2012.

Limburg telt precies 280 studerende leefloners, met Genk en Hasselt als uitschieters. “Wij krijgen veel aanvragen, wat typisch is voor een studentenstad”, zegt Hasselts OCMW-voorzitter Nadja Vananroye. “Elk dossier wordt grondig onderzocht. Wij bieden studenten een kans op een diploma, maar daar horen verplichtingen bij.”

Bron: De Gazet van Antwerpen, zaterdag 2013/10/13


Mening
Ik vind dit zeer schrijnende cijfers dat je op zo'n jonge leeftijd al in geldnood zit. Wat ik nog erger vind, is dat deze jongeren maximum rond de 800 euro. Je moet eens rekenen want je moet de huur van je kot betalen, je schoolmateriaal betalen en ook nog nodige supplement om te overleven. Ik vind het ook goed dat er verplichtingen bij dit leefloon horen. Anders kunnen alle studenten van dit leefloon 'profiteren'. Tevens vind ik het zeer jammer dat leerlingen thuis al weggaan voor ze zijn afgestudeerd. Dit betekend dat er bij deze studenten nog meer druk op hen komt de liggen dan de druk die er al van de school is, ze moeten ook nadenken hoe ze gaan rondkomen met alles.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2013, 10:16
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
18 000 is veel, héél veel. Ik denk dat de overheid en onze scholen tot een compromis zouden moeten komen om het schoolgeld goedkoop te houden voor iederéén. Niet alleen de jongeren die alleen wonen hebben het moeilijk maar ook vele jongeren die nog thuis wonen. Daarom vind ik het leefloon oké, dat hoeft niet omhoog te gaan, maar het studiegeld moet naar omlaag.

Om verder te gaan op de hiervoor vermelde mening: de mensen die op kot zitten en geen goede financiële achtergrond hebben, kunnen gebruik maken van een studiebeurs. Ikzelf heb ook op kot gezeten en had het geluk in aanmerking te komen voor een studiebeurs. Ik ben voor het hele jaar toegekomen met het betalen van mijn studies en dan de huur van mijn kot van dat geld. Natuurlijk had ik niet het duurste van het duurste kot. Dat is iets dat onze jeugd eigenlijk mist. Ze zijn al de luxe van thuis gewoon en willen dit ook als ze alleen gaan wonen, ook al zijn ze financieel niet in staat dat te betalen. Daarboven op willen ze ook nog eens een diploma. Het geld moet ergens van komen en dat kan duidelijk niet van hen komen. Langs de andere kant zijn er ook jongeren die door omstandigheden het thuisfront moeten verlaten, en dat is een heel andere situatie.

Kortom zou ik niet pleiten voor een hoger leefloon maar wél voor een lagere studiekost.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.