actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2013, 10:57
Pieter B*ees Pieter B*ees is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Meer
Posts: 21
Aangevroren autoruit? U riskeert 55 euro boete

Via haar Twitterkanaal riep de Antwerpse politie dinsdag bestuurders op om alle autoruiten steeds ijsvrij te maken. Wie dat niet doet, riskeert een boete van minstens 55 euro, die uiteindelijk kan oplopen tot 1375 euro.
Met de winter die voor de deur staat, schaft elke auto-eigenaar zich maar best een ijskrabber aan. En die wordt dan best ook goed gebruikt.

Meerdere politiezones riepen de afgelopen dagen via sociale netwerksites Facebook en Twitter op om steeds alle autoruiten ijsvrij te maken. "Niet alleen de voor- en achterruit moeten vrij zijn van sneeuw en ijs, ook de ruiten aan de zijkant van de wagen", vertelt Veerle De Vries, woordvoerster van de lokale politie Antwerpen.

Minstens 55 euro

Wie toch vertrekt met aangevroren of aangedampte ruiten, riskeert op de bon geslingerd te worden. "Wanneer de ruiten niet voldoende ijsvrij zijn, kan een politieinspecteur dat als een overtreding van de eerste graad beschouwen. Daarop staat een boete van minimaal 55 euro (onmiddellijke inning). Bij de politierechter kan dit echter oplopen tot 1375 euro", legt De Vries uit. "Volgens artikel 8.3 van de wegcode moet elke bestuurder steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig in de hand hebben."

De Vries benadrukt wel dat de Antwerpse politie niet specifiek gaat controleren op aangedampte en aangevroren autoruiten. "Het is zeker niet zo dat onze ploegen de straat op worden gestuurd om te zoeken naar mensen die met niet ijsvrij gemaakte ruiten rondrijden", klinkt het. "Als we echter iemand tegenkomen die slechts een klein stukje van zijn of haar ruiten heeft vrijgemaakt, zullen we die natuurlijk wel van de weg plukken."

Bron: Gazet van Antwerpen

Mijn mening: Dit vind ik nu is puur geld klopperij! Dit is toch gewoon een actie om de kas van de politie wat te vullen? De meesten mensen maken hun ruit toch ijsvrij maar dat is niet altijd makkelijk, als je eens een klein stukje vergeet krijg je 55€ boete. Dat is weer de logica van België! Politie u vriend zeggen ze dan. Het is gevaarlijk om met ijs te op de raam te rijden, maar er zijn andere dingen die ze beter zouden kunnen oplossen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2013, 17:16
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Uiteraard, denk ik dan. Ik ben het dan ook totaal oneens met Jorien en Pieter.
Hoe kan je deftig met de auto rijden, als je zijruiten aangedampt of laat staan aangevroren zijn? Ik heb het zelf al eens mee gemaakt, je moet snel zijn en je vertrekt, want je denkt dat je voldoende ziet. En dan moet je een drukke baan op rijden: je ziet niets door je zijramen...
Als je dan al veilig op de baan bent, zie je niets in je zijspiegels, want je kan niet door je raam kijken.
Levensgevaarlijk is dit.
Ik vind dit een zeer belangrijke regel en voor mijn part mag de politie hier wel gericht op controleren, samen met het controleren of men zijn autolichten wel aanzet op deze donkere, gladde en dus gevaarlijke dagen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2013, 22:05
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik ben het zeker en vast met Carl eens. Ik vind het niet meer dan logisch dat de politie een boete zou geven aan mensen die met een wagen rijden waarvan de ruiten nog erg aangedampt of bevroren zijn. Dit artikel sprong mij ook meteen in het oog aangezien ik moet toegeven dat ik deze ochtend vertrokken ben met een raam dat nog een stuk aangevroren was. Ik wou de baan oprijden en heb zo bijna een fietser omver gereden, doordat mijn zicht net in die hoek verminderd was. Gelukkig ben ik nog op tijd kunnen stoppen, maar sinds dit voorval zal het ook zeker en vast niet meer gebeuren. Ik hoop dat mensen ook zullen beseffen hoe gevaarlijk dit wel niet kan zijn en dat ze niet eerst zo'n voorval (of zelfs erger) hoeven mee te maken voor dit besef komt. Door boetes uit te schrijven ben ik er zeker en vast van overtuigd dat mensen dit zullen vermijden, dus ik ben hier dan ook voorstander van.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th December 2013, 23:01
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik kan me wel vinden bij de mening van Jorien en Pieter. Vaak ben je zodanig gehaast, dat je echt de tijd niet hebt om je ruit goed te laten ontdooien. Je hoopt dan dat het wel snel zal ontdooien als je de verwarming in je auto hoog zet. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat dit heel wat gevaarlijke taferelen kan veroorzaken. Je bent aan het kijken door een heel klein kijkgaatje dat uiteindelijk tevoorschijn komt, maar je focust enkel op de baan. Je ziet echt niet wat er rondom je gebeurt. Daarom vind ik het ook wel een goed idee om zoiets te gaan beboeten. Je zou al vijf minuten vroeger in je auto kunnen stappen, want die vijf minuten zijn een ongeluk echt niet waard!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.