actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2008, 11:21
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Roken tast het denkvermogen aan

Het denkvermogen van rokers neemt sneller af dan dat van niet-rokers. Het zogeheten cognitief functioneren van rokers is vergelijkbaar met dat van mensen die drie tot zeven jaar ouder zijn en nog nooit gerookt hebben. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

Het onderzoek werd gehouden onder bijna tweeduizend mannen en vrouwen tussen 43 en 70 jaar. In het onderzoek werden rokers, ex-rokers, mensen die recent stopten en mensen die nog gerookt hebben met elkaar vergeleken.

Al op middelbare leeftijd scoren rokers op verschillende onderdelen als geheugen, flexibiliteit en snelheid slechter dan niet-rokers. Meer zelfs, in vijf jaar tijd neemt het denkvermogen van rokers twee keer zo snel af als dat van nooit-rokers.

Voorts blijkt dat in vijf jaar tijd het denkvermogen van rokers twee keer zo snel afneemt als dat van nooit-rokers. Dit geldt vooral voor flexibiliteit en geheugen. Ook de hoeveelheid sigaretten is bepalend: hoe meer men rookt of heeft gerookt, hoe sneller het bergafwaarts gaat.

Volgens de onderzoekers loont het om te stoppen met roken. Mensen die al langere tijd gestopt waren met roken hadden een zelfde graad van vermindering van denkvermogen als mensen die nog nooit hadden gerookt.

Eigen mening: Ik schrok toch wel toen ik dit artikel las. Ik rook zelf niet en ik dacht dat roken vooral slecht was voor de longen, hart,... en een verhoogd risico op krijgen van bv: longkanker. Maar nu tast roken ook het denkvermogen aan. Dat is misschien nog het minste risico van al de risico's maar toch. Ik zal nooit met roken beginnen, want ik vind dat het te veel risico's inhoudt. De niet-rokers roken sowieso al mee op fuiven en in cafés. Dus ik vind het al goed dat er op sommige plaatsen een rookverbod geldt.

Bron: Het Nieuwsblad
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2008, 12:00
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Eigenlijk schrik ik niet van dit nieuws. De stoffen die je inademt tijdens het roken komen immers in het bloed terecht en vervolgens ook in de hersenen. Het is dus niet onlogisch dat ze ook daar schade aanrichten.
Eigenlijk vind ik het straf dat er nog steeds zoveel mensen roken. Er zijn zoveel bewijzen dat roken zeer schadelijk is voor de gezondheid: voor de actieve rokers en spijtig genoeg ook voor de passieve. Dit nieuwsbericht is nog maar een signaal hiervan, maar ik vrees dat het weinig of geen effect gaat hebben op het aantal rokers.
Langs de andere kant begrijp ik soms wel dat men rookt, al heb ik het zelf nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan het ooit te doen. Roken is vaak een sociaal gedrag. Velen vinden samen roken erg gezellig.
Maar voor dat sociale je gezondheid op het spel zetten, gaat me toch echt wel te ver.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2008, 14:24
Matthias Wauters Matthias Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: heist-goor
Posts: 67
Thumbs up

Schrikken van dit nieuws? Eigenlijk niet echt. Ik wist wel dat roken slecht was voor de gezondheid, dus kon het ook tot zoiets in staat zijn...
Wat ik me wel afvraag is dat als je dit leest als 'roker', dat je er dan bij gaat nadenken of dat je gewoon verslaafd blijft,...

Om te stoppen dat is moeilijk, maar nadenken dat moet toch lukken.

Maandag vond ik over roken nog een leuk artikel in HLN. (20/10/2008):

Sigaret uit een blikje

Verwoede rokers kunnen binnenkort hun toevlucht nemen tot een drankje dat hetzelfde gevoel opwekt als een sigaret, maar nagetieve bijwerkingen achterwege laat.
Liquid smoking is een vondst van twee Nederlandse bedrijven, die hun inspiratie vonden in het rookverbod dat bij onze noorderburen nu heel de horeca treft.
"We baseerden ons op een Zuid-Afrikaanse kruidenmix", zegt Martin Hartman van de firma H20LIVE. "Die zorgt voor het positieve effect van nicotine, zoals meer energie. Maar je krijgt er geen rook van in je ogen, teer in je longen of nicotine in je bloed."
Liquid smoking zou vanaf 1 januari 2009 ook in België verkrijgbaar zijn.


Mening:

Ik vind dit een geweldige vondst, ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit zal aanslaan bij de rokers.
Ze kunnen er alleen maar voordeel uit halen dan, minder problemen,....
En de niet-rokers zullen dan geen last meer hebben van die geuren, pikkende ogen,...

Uiteindelijk kan men dan toch het roken gaan verbieden??? En alleen terug vallen op het drankje??
Oh wat een idee....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.