actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2013, 16:42
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
Zeventienjarige die inreed op groep jongeren mag vrij onder voorwaarden

De zeventienjarige die woensdagmiddag acht personen verwondde toen hij inreed op een tramhok in Gent mag de jeugdgevangenis verlaten onder voorwaarden. Dat besliste de Gentse raadkamer maandag. Het Gentse parket kan nog in beroep gaan tegen de beslissing.

Het ongeval gebeurde rond 13 uur aan de Coupure in Gent. De autobestuurder week van de baan af en ramde een schuilhok van De Lijn. De jongen moest uitwijken voor een bromfiets rechts van hem, en kwam daardoor links van de baan in het tramhok terecht. Acht personen raakten gewond bij de aanrijding, waarvan één persoon zwaargewond.

De 17-jarige bestuurder werd door de onderzoeksrechter in Gent aangehouden en opgesloten in de jeugdgevangenis in Tongeren. Minderjarigen kunnen normaal gezien niet door de onderzoeksrechter aangehouden worden zonder ingrijpen van de jeugdrechter, maar de wetgever voorzag in een specifieke uitzondering voor iemand tussen de zestien en achttien jaar die een verkeersongeval met gekwetsten veroorzaakt en vluchtmisdrijf pleegt.

Strikte voorwaarden

De raadkamer besliste dat de jongen vrij kan komen als hij zich aan strikte voorwaarden houdt. Zo krijgt hij een avondklok opgelegd en moet hij een cursus bij het BIVV volgen. Als het parket echter in beroep gaat, blijft de jongen nog twee weken in de cel. "We verwachten niet dat het parket in beroep gaat, want in deze zaak is er geen sprake van rijden onder invloed of overdreven snelheid", zegt advocaat Thomas Gillis, die samen met Eva Hauttekeete de minderjarige verdedigt.

De eerste bekommernis van de verdachte was de toestand van de slachtoffers, zegt de verdediging. "Hij wil zijn excuses aanbieden en is oprecht bezorgd over de slachtoffers. Het gaat om een jongen die nog niet met het gerecht in aanraking kwam, die zelfs nog nooit een GAS-boete kreeg. Wat hij deed, was machogedrag met de auto van zijn vader, en door een verkeerd manoeuvre kwam hij in het tramhok terecht. De publieke verontwaardiging over het vluchtmisdrijf is ook ongepast, want uit cijfers blijkt dat een groot percentage in dezelfde situatie zijn verantwoordelijkheid niet zou opnemen", zegt advocaat Gillis.

Het Gentse parket beslist maandagnamiddag of het in beroep gaat tegen de beslissing van de raadkamer.


Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1494868/zeventienjarige-die-inreed-op-groep-jongeren-mag-vrij-onder-voorwaarden.aspx

Mening: Het gebeurt natuurlijk vaker dat mensen vluchtmisdrijf plegen en ik vind dat zoiets niet zomaar 'ongestraft' moet blijven. De persoon is voorwaardelijk vrijgekomen met enkele voorwaarden, maar persoonlijk vind ik dat deze voorwaarden niet veel betekenen. De persoon had nog maar zijn voorlopig rijbewijs en zoiets is dan ongepast om te doen (rijden zonder rijbewijs en vluchtmisdrijf plegen). Machogedrag is een mooi excuus om dit ongeluk in te kaderen. Als er iets in de maatschappij gebeurt wordt het vaak ingekaderd met termen zoals machogedrag, ontoerekeningsvatbaar,... . Sommige worden denk ik te snel 'ingekaderd' rond een term. Een daad zoals deze mag meer voorwaarden hebben. Persoonlijk hoop ik dan ook, dat de dader (zoals in het artikel aangehaald wordt) zijn excuses gaat aanbieden. Dit is het minste wat hij kan doen en we zullen dan verder moeten afwachten of dit geval nog andere wegen zal inslagen. Eerder denk ik, dat het bij dit en de voorwaarden zal blijven, maar zoals ik al aanhaalde ben ik hier tegen. Ik ben hier tegen, omdat dit een aanleiding kan zijn voor jongeren om achter het stuur te kruipen. Dit wordt toch achter de term van 'machogedrag' ingekaderd. Veel jongere zullen met voorlopig rijbewijs of zonder rijbewijs dit ook doen. Willen we meer ongevallen? Laat staan vluchtmisdrijven? Deze gevallen kan men ook spiegelen naar de volwassenen. Tegenwoordig rijden er veel mensen zonder rijbewijs rond. Is dit een goed voorbeeld? Ik denk dat we hier aan moeten werken, want mensen zonder rijbewijs zullen sneller vluchtmisdrijf plegen.
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.