actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2013, 14:52
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Koning Willem-Alexander heeft de eed afgelegd

In De Nieuwe Kerk heeft Willem-Alexander de eed afgelegd als koning der Nederlanden. Hij is het eerste mannelijke staatshoofd van Nederland sinds 1890. Meer dan 2.000 gasten uit negentien landen wonen de inhuldiging van het vorstenpaar bij. De traditie wil dat er geen regerende vorsten op de inhuldiging aanwezig zijn.
Fred de Graaf, de voorzitter van de Eerste Kamer, opende de verenigde vergadering der Staten-Generaal iets voor 14 uur. Kort daarop kwamen prinses Beatrix, de drie prinsesjes Amalia, Alexia en Ariane (opnieuw in een jurk van het Belgische modehuis Natan) en de rest van de koninklijke familie De Nieuwe Kerk binnen.

Om 14 uur arriveerden ook koning Willem-Alexander en koningin Máxima onder begeleiding van het hoofdcortège in De Nieuwe Kerk. De koning in hermelijnen koningsmantel, de koningin in een koningsblauwe japon van de Nederlandse ontwerper Jan Taminiau. Met een plechtige aankondiging van 'De Koning' door de ceremoniemeester en het Nederlandse volkslied werd de inhuldiging officieel op gang getrapt.

In zijn inhuldigingstoespraak tot de Staten-Generaal richtte koning Willem-Alexander opnieuw tot zijn 'lieve moeder'. 'Waarheen het pad ook leidt, uw wijsheid en uw warmte draag ik met mij mee.'

Veel koninklijke gasten

Bij de plechtigheid zijn meer dan tweeduizend mensen aanwezig. Naast de leden van het Nederlandse koningshuis, de Nederlandse regering en van de Nederlandse parlementaire kamers, bevinden zich vooral veel gasten van buitenlandse koningshuizen in het gebouw. De traditie wil dat er geen regerende vorsten op de inhuldiging aanwezig zijn.

Voor België zijn prins Filip en prinses Mathilde aanwezig. De meeste koningshuizen hebben hun kroonprins en kroonprinses afgevaardigd. Prins Albert II van Monaco was het enige staatshoofd. Namens de koninklijke familie van Groot-Brittannië hebben prins Charles (64) en zijn vrouw Camilla plaatsgenomen in De Nieuwe Kerk. Opvallend is dat Charles, de langst wachtende troonopvolger uit de Britse geschiedenis, in 1980 ook al aanwezig was bij de inhuldiging van koningin Beatrix.

Daarnaast kon onder meer ook Herman Van Rompuy, de voorzitter van de Europese Raad, via de televisiebeelden op de Nederlandse omroep NOS worden opgemerkt in het kerkgebouw aan de Dam. José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, woont de plechtigheid eveneens bij. Andere opvallende aanwezige was Kofi Annan, de gewezen secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Ook vijfhonderd burgers, die door de provincies werden voorgedragen, hadden een plek in het gebouw gekregen.

'Bedankt, lieve moeder'

Koning Willem-Alexander heeft voor de eerste keer het Nederlandse volk toegesproken, van op het balkon aan de Amsterdamse Dam. De koning dankte zijn 'lieve moeder' voor 'de 33 bewogen en bevlogen jaren'. Beatrix had om 10.07 uur de Akte van Abdicatie ondertekend. Daarmee deed ze officieel afstand van het koningschap.

'Enkele ogenblikken geleden heb ik afstand gedaan van de troon. Ik ben gelukkig en dankbaar om u uw nieuwe koning Willem-Alexander voor te stellen', sprak Beatrix, die zich vanaf vandaag weer prinses mag noemen.

Na haar korte toespraak, dankte de kersverse koning zijn moeder voor haar jarenlange inzet. 'Lieve moeder, vandaag hebt u afstand gedaan van het koningschap. 33 bewogen en bevlogen jaren, waarvoor wij u intens, intens dankbaar zijn.' Ook de drie dochters van het koningspaar, Amalia, Alexia en Ariane, groetten de oranje massa ten slotte even van op het balkon. Hun oudste dochter, de 9-jarige Catharina-Amalia, is nu officieel kroonprinses.

Chris Breedveld, directeur van het Kabinet der Koningin had om 10 uur de Akte van Abdicatie voorgelezen in het Koninklijk Paleis op de Dam. Die akte werd door de koningin en haar opvolgers in het bijzijn van de voorzitters van Eerste en Tweede Kamer, de ministers en de gevolmachtigde ministers van Aruba, Curaçao en Sint-Maarten ondertekend.

Met de handtekening werd Willem-Alexander automatisch de nieuwe koning van Nederland. 'Vandaag maak ik plaats voor een nieuwe generatie', sprak Beatrix bij aanvang van de ceremonie. Buiten, op de Dam, joelde de zee van koningsgezinden ondertussen onophoudelijk.

Al tientallen mensen zaten sinds dinsdagmorgen heel vroeg op de Dam in Amsterdam te wachten op de balkonscène om 10.30 uur. Op stoeltjes en kleedjes brachten de volledig in oranje uitgedoste fans de uren door, terwijl om hen heen de veegwagens nog snel de troep van de Koninginnenacht opveegden. Naar schatting 25.000 oranjefans juichten enkele uren later het zichtbaar geëmotioneerde koningspaar toe.

Wat brengt de dag nog?

De dag wordt afgesloten met een receptie voor vorstelijke en buitenlandse vertegenwoordigers, het veelbesproken koningslied en een feestelijke vaartocht over het IJ. Om 21u mag het afsluitend feest losbarsten.

bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130430_00561475

eigen mening:
Hiep hiep hiep hoera! Nederland heeft een nieuwe koning, wat zeker fantastisch nieuws is, maar het hele reilen en zeilen van deze dag wordt tot in heel Vlaanderen extreem gevolgd. De oranjegekte is zeker niet te ontlopen. Het is een moment waar al een heel tijdje naartoe gewerkt werd en dat nu ook het mooie moment is. Maar persoonlijk lijkt het me voor Willem-Alexander en zijn familie meer een formeel en verplicht nummer dan dat ze er echt van kunnen genieten. Het authentieke erin is zeker mooi langs de ene kant, maar andere kant leven we nu niet meer in die tijd.
Misschien ben ik wat geïrriteerd door de extreme gekte van de Nederlanders die rond dit moment hangt, maar ik wil zeker niet wegdenken hoe bijzonder dit kan zijn voor een land. De vraag alleen of een andere koning ook echt verandering zal brengen? Hiervoor wacht ik af tot we dit moment zelf als Belgen mogen ervaren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.