actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2014, 10:15
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 60
Terminaal zieke Amerikaanse (29) beëindigt leven

Brittany Maynard, de Amerikaanse kankerpatiënte die begin vorige maand aankondigde een einde te willen maken aan haar leven is zaterdag in het bijzijn van haar familie gestorven. Haar dood werd gisterenavond (plaatselijke tijd) door het Amerikaanse magazine People bevestigd en even later verscheen ook een overlijdensbericht op haar website. Eerder deze week nog had de jonge vrouw laten weten te twijfelen over de geplande datum.
Britanny Maynard met haar moeder tijdens een bezoek aan de Grand Canyon deze maand.

Maynard nam via een bericht op Facebook afscheid van haar vrienden en familie: "Vaarwel aan al mijn vrienden en familie van wie ik houd", schreef ze. "Vandaag is de dag dat ik gekozen heb om waardig te sterven vanwege mijn terminale ziekte, deze afschuwelijke hersentumor die zoveel van me heeft afgenomen... maar zoveel meer zou nemen. De wereld is een mooie plek, reizen heeft me zoveel geleerd en mijn dichte vrienden en ouders zijn de meest vrijgevige mensen. Ik heb zelfs een cirkel van steun rond mijn bed terwijl ik dit typ... Vaarwel wereld. Verspreid positieve energie (...)"

In januari werd bij Maynard een kwaadaardige hersentumor ontdekt en niet veel later kreeg de vrouw te horen nog zes maanden te leven te hebben. Ze besloot naar de staat Oregon te verhuizen zodat ze van de 'Death With Dignity Act' gebruik kon maken, omdat euthanasie nog niet overal in de VS mogelijk is.

Ze werd dan ook in geen tijd een boegbeeld voor bewegingen die ijveren voor het recht op waardig sterven. "Dat mensen tegen deze keuze zijn voor zieken lijkt me gemeen", vertelde ze vorige maand aan People. "Ze verwarren het met zelfmoord en dat is heel oneerlijk, omdat er geen cel in mijn lichaam is die wil sterven, maar ik ben stervende."

Bron:
http://www.demorgen.be/lifestyle/te...leven-a2109599/ - 3/11/2014

Mening: Vaak wordt euthanasie gezien als een taboebeeld, vooral in America ziet men dit eerder als zelfmoord. Zoals Maynard in dit artikel vermeld: "Dat mensen tegen deze keuze zijn voor zieken lijkt me gemeen", vertelde ze vorige maand aan People. "Ze verwarren het met zelfmoord en dat is heel oneerlijk, omdat er geen cel in mijn lichaam is die wil sterven, maar ik ben stervende."
Persoonlijk vind ik dat mensen de keuze moeten krijgen om "gemakkelijker" euthanasie te vragen, vooral als ze terminaal zijn of er erg onder lijden, zowel mentaal als fysiek. Echter wordt dit nog niet overal toegestaan, daarom vind ik het goed dat er toch bewegingen zijn die hiervoor ijveren. In België is het al stilaan geen taboebeeld meer, maar op veel plaatsen is dit nog niet het geval.

Laatst aangepast door Lynn G*ovaerts : 3rd November 2014 om 10:23.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2014, 11:15
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik ben het er helemaal mee eens. Euthanasie zou veel toegankelijker moeten zijn voor mensen. Het is je eigen lichaam en je beslist hier nog altijd zelf over. Als men geen euthanasie toestaat, is de kans groot dat de persoon uit het leven zal stappen via zelfmoord. Alleen zal deze hier meer aan lijden en zullen de gevolgen groter zijn (schade, morele schade).
Tenslotte zijn we sowieso al met te veel mensen op de wereld. Waarom zou je dan nog mensen verplichten om in leven te blijven wanneer zij dit niet willen?
Het klinkt misschien cru, maar het zou de wereld wel eens goed kunnen doen moest euthanasie overal legaal worden. Veel invloed op de overpopulatie zal het niet hebben, maar alle beetjes helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.