actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2014, 11:47
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Doodstraf geëist voor Zuid-Koreaanse kapitein gezonken ferry

Doodstraf geëist voor Zuid-Koreaanse kapitein gezonken ferry


In Zuid-Korea is de doodstraf geëist voor kapitein Lee Joon-seok van de in april gezonken ferry. Daarbij kwamen 304 personen om het leven.

De Zuid-Koreaanse kapitein Lee Joon-seok hangt een zware straf boven het hoofd. De 68-jarige man is namelijk aangeklaagd voor doodslag nadat in april zijn veerboot Sewol zonk en daarbij 304 personen om het leven kwamen. Volgens de aanklager voldeed hij niet aan zijn plicht als kapitein. Tijdens de scheepsramp verliet hij samen met de bemanning het zinkende schip, terwijl de passagiers gevraagd werden aan boord te blijven.

Drie bemanningsleden van het schip worden aangeklaagd voor een levenslange celstraf.

Corruptie

De veerboot Sewol was vanuit Inchon onderweg naar het vakantie-eiland Jeju, en raakte op 16 april voor het eiland Jindo in nood. Aan boord waren 475 passagiers waaronder 235 leerlingen van een school nabij Seoel die op schoolreis waren.

Uit onderzoek is intussen gebleken dat corruptie een rol speelde bij de ramp. Zo was het schip door de regionale havenautoriteiten goedgekeurd, hoewel de veerboot illegaal was omgebouwd.


Bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/d...mal-491979.html (geraadpleegd op 27/10/2014)

Mening:
Ik vind dit een zeer moeilijke situatie. Je wilt altijd in het goede van de mens geloven. ‘Kapitein Lee Joon-seok zou dit toch nooit expres gedaan hebben. Misschien heeft de angst de bovenhand gekregen waardoor hij niet meer logisch nadacht.’ De samenleving heeft met pijn in het hart al andere theorieën bewezen. Lee Joon-seok verliet met zijn bemanning het schip, terwijl de passagiers te horen kregen dat ze aan boord moesten blijven. Dat doet mij sterk denken aan de uitdrukking ‘ ikke ikke ikke en de rest kan stikken!’ Deze man moet sowieso gestraft worden, maar of de doodstraf de ideale straf is daar heb ik mijn twijfels over. Ik ben namelijk tegen de doodstraf. De doodstraf is verschrikkelijk, maar volgens mij is een levenslange opsluiting erger. We moeten er boven staan en zelf het goede voorbeeld geven. We kunnen namelijk de mensen niet aantonen dat het doden van iemand verkeerd is door zelf te gaan doden. Dat is zeer tegenstrijdig. Ik ben zeer benieuwd naar de uitspraak in november. Hopelijk hebben de rechters de zelfde mening en kiezen ze niet voor de doodstraf.

Laatst aangepast door E*len.backx : 27th October 2014 om 11:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.