actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2010, 08:21
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
"Pas op voor bankkaartfraude tijdens eindejaarsdrukte"

In 2009 heeft de politie 5.932 gevallen van betaalkaartfraude geregistreerd. Dat is een vervijfvoudiging vergeleken met 2000. Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom noemt de stijging verontrustend en vraagt de mensen om extra op te letten, zeker tijdens de drukke eindejaarsperiode. Dat schrijven de Concentrakranten.

Het aantal gevallen van betaalkaartfraude stijgt jaarlijks. Vorig jaar waren er zelfs een derde meer gevallen dan het jaar ervoor. Volgens Turtelboom is dat verontrustend. "Hoewel er steeds meer elektronische verrichtingen zijn, is dit toch een verontrustende stijging. Criminelen gaan op zoek naar nieuwe technieken, omdat bankkaarten steeds beter beveiligd zijn."

Code en kaart ontfutseld in drukte
Vaak gaan de daders eenvoudig te werk. Ze kijken bijvoorbeeld mee over de schouder om de code van hun slachtoffer te weten te komen, om vervolgens, terwijl ze gebruikmaken van de winkeldrukte, hem of haar af te leiden en de kaart te stelen. Dat fenomeen wordt volgens de kranten 'shouldersurfing' genoemd.

"Het is dus belangrijk dat mensen extra voorzichtig zijn, zeker aan bankautomaten en in drukke winkels tijdens de eindejaarsperiode", waarschuwt minister Turtelboom.

Bron: HLN, 20/12/2010
Reactie: Nu ik dit artikel gelezen heb, gaat er bij mij een groot 'alarmbelletje' rinkelen. Ik heb namelijk dit weekend ontdekt dat mijn bankkaart op miraculeuze wijze verdwenen is... De dag voor mijn ontdekking was ik nog in een bankkantoor.
Ik vind het zeer nuttig dat de minister, via de media, de mensen voor zulke praktijken waarschuwt. De burgers worden zo gewezen op het feit dat ze zeer voorzichtig moeten zijn. Zo kunnen er misschien toch een aantal fraudes vermeden worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.