actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2012, 17:13
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Te weinig controle op voogden

Te weinig controle op voogden

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._voogd_misbruik

Datum:
di 11/12/2012 - 07:49
Update: di 11/12/2012 - 11:20

“Er is te weinig controle op de voogden”, klinkt het bij kindercommissaris Bruno Vanobbergen (foto). “We weten ook te weinig over hen.” Vandaag is bekend geraakt dat een man die door Justitie aangesteld was om zich over een niet-begeleide minderjarige asielzoekster te ontfermen, verdacht wordt van misbruik.

De kinderrechtencommissaris wil het niet specifiek over het risico op kindermisbruik hebben, maar benadrukt wel dat we te weinig weten over de mensen die als voogd optreden. “Voogden worden geselecteerd en doorlopen daarvoor een bepaald proces”, klinkt het. “Eenmaal geselecteerd, is er nauwelijks begeleiding en ondersteuning.”

Daarnaast is er volgens hem ook een constant tekort aan voogden. Waardoor sommigen voor tientallen kinderen verantwoordelijk zijn. Niet-begeleide minderjarige asielzoekers krijgen een voogd toegewezen die erover moet waken dat de minderjarige onderdak heeft en naar school gaat.

Een 60-jarige man die aangesteld was om als voogd op te treden voor een 13-jarig Afrikaans meisje dat zonder familie in ons land was aangekomen, zou haar meermaals misbruikt hebben.

Het parket van Brussel is een onderzoek gestart en justitie heeft haar een andere voogd toegewezen. Er wordt ook onderzocht of de man ook andere aan hem toevertrouwde kinderen misbruikt heeft.

Eigen mening: Doordat rechters en de Justitie beslissen over wie een kind wel en wie een kind niet mag opvoeden, hebben zij hier ook verantwoordelijkheid over. Iemand als voogd aanstellen is niet zomaar wat papierwerk in orde maken. Er moet worden nagegaan worden of deze persoon wel geschikt is om voor het kind te zorgen, en dit kan niet worden beslist door gewoon een momentopname. Opvolging van pleegkinderen en hun voogden/ pleegouders is daarom heel belangrijk.

In het artikel geeft de auteur een voorbeeld van een man van 60 die aangesteld was als voogd over een 13-jarig meisje. Op zich vind ik dit al een vreemde situatie. Een 13-jarig meisje dat helemaal alleen is, heeft volgens mij een moederfiguur nodig waarbij ze terecht kan en waarmee ze zich kan identificeren, geen 60-jarige man.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2012, 17:38
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Mensen die voogd willen worden, moeten een hele hoop papierwerk doorlopen. Ze moeten een hele procedure volgen en als ze dan aangesteld zijn, laat men hen zomaar los? Dit is toch onverantwoord. Ik denk dat het heel belangrijk is dat men deze mensen beter opvolgt. Ook al zijn het grootste deel van de voogden mensen die wel goede bedoelingen hebben, toch lijkt het mij belangrijk dat ze pedagogische ondersteuning krijgen. Het is vaak al moeilijk om je eigen kinderen op te voeden. Kinderen die onder voogdij geplaatst worden, hebben een heel verhaal achter zich wat het opvoeden waarschijnlijk ook complexer maakt. Daarom is het heel belangrijk dat de voogden ondersteund worden. Op die manier krijgen de kinderen de best mogelijke opvoeding.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2012, 19:01
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Mij lijkt het toch ook van belang dat voogden na de toewijzing van bepaalde kinderen, ondersteuning krijgen.
Ik begrijp dat er een tekort is aan voogden en misschien bovendien een tekort aan geschikte personen die dit zouden kunnen opvolgen, maar toch wijst dit artikel wel degelijk aan dat opvolging en ondersteuning nodig is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th December 2012, 22:44
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Te weinig controle op voogden

Het is vreselijk dat er sommige mensen zijn die misbruik maken van deze situatie. Na de screening worden de voogden niet meer gecontroleerd waardoor niemand zeker is dat de kinderen/jongeren waaraan onderdak wordt geboden het wel degelijk goed hebben in hun nieuwe gezinssituatie. Mensen die kinderen willen adopteren worden ontzettend hard gescreend. Waarschijnlijk werd de 60-jarige man die als voorbeeld gebruikt wordt ook grondig gescreend, maar hierna werd hij niet meer gecontroleerd. Zoals hieronder al werd vermeld, vind ik het vreemd dat een meisje van 13 aan een oude man wordt overgelaten en is het nodig om voogden op te volgen en te ondersteunen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.