actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2013, 00:19
D*ies Van Mechelen D*ies Van Mechelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 55
Afrika aanschouwt zeldzame zonsverduistering

Een smalle strook van Afrika heeft vandaag een zeldzame totale zonverduistering mogen aanschouwen. De verduistering was het meest volledig boven de Atlantische Oceaan, ruim 300 kilometer ten zuidwesten van Liberia.

Terwijl in de VS, het zuiden van Europa en Irak de verduistering gedeeltelijk was, was ze in delen van Afrika totaal.

De eclips begon daar als een ringvormige verduistering boven de Atlantische Oceaan en werd totaal met een maximale duur van 1 minuut veertig seconden, meteen ook de langste hybride eclips van deze eeuw, zegt Urania in Hove.

Nog bijzonder: er was ook totaliteit op locatie 0° 0' 0", 0° 0' 0", of het snijpunt van de Evenaar en de nul-meridiaan. De totale fase duurde daar 54 seconden.

Urania vond naar eigen zeggen dertig enthousiaste Belgen die naar Ethiopië zijn getrokken en veertig die in Oeganda een veertiendaagse eclipsreis meemaken.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...uistering.dhtml

Persoonlijke mening:

Dankzij een mede-leerling had ik via facebook de livefeed gevonden voor de zonsverduistering. Je maakt het zelf zelden mee, zo'n eclipse. Ik denk dat ik het persoonlijk nog maar 1 keer heb meegemaakt, maar ik was te klein om mij er iets van te herinneren. Tijdens de livefeed werd ook vermeld dat dit een van de weinige keren is dat het een volledige zonsverduistering is. De gewone mens ziet er weinig verschil in, maar de wetenschappers konden het toch boeiend laten lijken hoeveel verschil in zit. De eclipse zelf duurde misschien niet zo lang, maar het was het die paar uur wachten toch wel waard.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.