actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th January 2010, 16:13
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Brugse leraar geeft leerling vuistslag in het gezicht

Brugse leraar geeft leerling vuistslag in het gezicht

Een leraar van het Sint-Lodewijkscollege in Brugge is onlangs zijn zelfbeheersing compleet verloren. Nadat een groepje leerlingen een sneeuwbal naar hem had gegooid, reageerde hij door een 15-jarige leerling een vuistslag in het gezicht te geven.

Enkele andere leerlingen hebben de hele discussie gefilmd en op YouTube gezet, maar het filmpje is ondertussen verwijderd. Het incident doet meteen denken aan de zogenaamde 'cementleraar' van school Mariadal in Hoegaarden.

Geen klacht

Op de beelden was te zien hoe de leraar zich kwaad maakt op de leerling, die overigens zelf niet op het college zit. De man gaat de jongen te lijf en geeft hem een vuistslag in het gezicht. Daarna volgt een zware woordenwisseling waarin de leerlingen dreigen naar "de flikken" en de directeur te stappen.

De jongen heeft ondertussen een getuigenis afgelegd en heeft verteld dat hij twee keer geslagen is door de leerkracht. Hij gaf ook toe dat hij zelf een keer heeft teruggeslagen.

De directie heeft laten weten dat ze de nodige stappen zal ondernemen. "Dit soort agressie kan niet door de beugel." De leraar staat momenteel wel nog steeds voor de klas, aldus Het Laatste Nieuws.

De ouders van de tiener hebben besloten om geen klacht in te dienen. Ze willen enkel dat de leraar zijn excuses aanbiedt. De 15-jarige jongen kwam thuis met alleen maar een schaafwonde.

Bron: www.gva.be, 27/01/2009

Als leerkracht hoort het niet om jongeren (ik zeg jongeren, want het is geen leerling van deze school) te slaan, het hoort überhaupt niet om wie dan ook te slaan. Maar soms kan het al eens te veel worden. In het filmpje zie je alleen de reactie van de leerkracht, maar wat ervoor komt laat men niet zien. Deze jongere smeet een sneeuwbal van op korte afstand naar deze man.
Leerkrachten hebben de laatste tijd ook absoluut geen gemakkelijke job. Vele ouders verwachten dat wij, leerkrachten, hun kinderen opvoeden. Maar als we ze straffen omdat ze gespiekt hebben, iemand gepest hebben, ... kortom: als ze iets doen waarvoor ze gestraft moeten worden, dan zijn de ouders kwaad. Zo wordt het natuurlijk wel moeilijk om het juiste te doen.
Als ik de commentaren onder het voorafgaande artikel lees, zie ik dat iedereen het er over eens is: de jongeren van vandaag worden niet meer opgevoed door hun ouders. Ze verwennen hun kinderen ongelofelijk hard, en zoals men altijd zegt: eigen kind is schoon kind.
Daarom een oproep om je kinderen met de nodige waarden en normen groot te brengen. Misschien kan men in onze opleiding, en in bijscholingen, enkele lessen invoegen over hoe men moet omgaan met pesterijen en dergelijke door leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th January 2010, 00:36
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
School overweegt camera's in elke klas te plaatsen

School overweegt camera's in elke klas te plaatsen


BRUSSEL - Mariadal in Hoegaarden, de school van de zogenaamde ‘cementleraar', onderzoekt hoe ze overal camera's kan plaatsen.



Opnieuw opschudding onder leraars toen eerder deze week op YouTube een filmpje verscheen waarin een Brugse leraar na een sneeuwballengevecht een jongere een vuistslag gaf. Het roept bij de leerkrachten van de Buso-school Mariadal in Hoegaarden herinneringen op aan vorig jaar. Toen verscheen op internet een filmpje waarin hun moegetergde collega een jongen met zijn hoofd in een bak mortel duwde.

‘Ondertussen zijn we er achter gekomen dat heel dat incident was opgezet met de bedoeling het te filmen', zegt directrice Chantal Celis. ‘Omdat de leerkracht aanvankelijk te braaf reageerde op de uitdagingen en het filmpje daarom niet straf genoeg was, is een tweede rondje “leraar pesten” opgevoerd, tot de reactie wel bevredigend filmmateriaal opleverde.'

De dubbele uitlokking is weliswaar niet te zien op het filmpje dat uiteindelijk op internet is verschenen. ‘Die YouTube-filmpjes tonen nooit wat er allemaal voorafgaat aan een incident in de klas. Leerlingen filmen en verknippen tot het eindresultaat hen het beste uitkomt. Wij staan daar met lege handen', zegt de schooldirectie. ‘Het is een strijd met ongelijke middelen.'

‘Daarom overwegen wij om in onze klassen een camera te zetten die alles filmt. We verzamelen nu volop informatie over de mogelijkheden. Al vinden we het zelf ook heel erg dat we tot zulke drastische maatregelen zouden moeten overgaan', zegt directrice Chantal Celis.

Volgens het schoolhoofd leeft haar personeel constant in angst voor nieuwe filmpjes. ‘We trachten er iets tegen te ondernemen. In elke klas staat een doos waarin de leerlingen bij het begin van de les hun gsm moeten stoppen. Maar sommige leerlingen komen met twee of drie gsm's naar de klas en kunnen dus blijven filmen.'

‘Je bent als leerkracht nooit meer honderd procent zeker dat er niet is gefilmd tijdens je les en dus leef je constant met schrik.'

Leerkrachten durven daardoor ook minder kordaat op te treden, gelooft de directrice. ‘Vóór het gsm-tijdperk waren leerkrachten veel assertiever en speelden ze korter op de bal. Nu beperken ze zich vaak alleen maar tot een verwittiging. Je zou kunnen zeggen dat ze nu meer door de vingers zien, uit schrik dat een ongepaste reactie wordt gefilmd en op het net gezet.'

Celis vindt het hoog tijd dat de overheid de leerkrachten komt steunen.

‘Ik sta dertig jaar in het onderwijs en nooit was het zo erg als vandaag. De jeugd denkt echt dat zij alles kan doen wat zij wil. Toch vrees ik dat de overheid niet afdoende zal helpen. Na de gebeurtenissen van vorig jaar (het cementfilmpje, red.) vroegen wij om meer omkadering. Daar is nog altijd niets van in huis gekomen.'

In de schoot van het katholiek onderwijs, waar Mariadal deel van uitmaakt, is een denkgroep opgericht rond geweld in de klas. ‘Wij zijn geen voorstander van camera's in de klas', zegt Jef Schoenaerts.

‘Los van de vraag of je met camera's geen inbreuk pleegt op de privacy, vinden wij het alleszins een fout signaal. Ze trekken je in een negatieve spiraal. Terwijl je als school en leraar in de eerste plaats in een pedagogische relatie staat met de leerlingen.'

Schoenaerts, directeur van het Heilig Hartinstituut in Heverlee, wil realistisch blijven. ‘Waar mensen zijn, daar zijn ook conflicten. Wij zijn voorstander van herstelgesprekken.'


Blog DS, 29-01-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd February 2010, 18:10
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Het lijkt wel een rage tegenwoordig en ik vind dat er iets aan gedaan moet worden. Alle scholen zouden hier eens goed moeten over nadenken wat ze hier kunnen aan doen. Het is wel een moeilijk probleem... Maar GSM's tijdens het begin van de les laten afgeven vind ik al een goed plan, ik denk dat er weinig leerlingen zijn die 2 of 3 GSM's in hun bezit hebben. Leerlingen die dat wel hebben, worden duidelijk verkeerd opgevoed...
De leerlingen zouden hier niet mogen over klagen omdat het GSM-gebruik tijdens de les toch niet toegestaan is (in de meeste scholen). Scholen waar dit wel toegestaan is, zouden dan toch dringend hun reglement moeten aanpassen!

De leerlingen zouden in alle scholen eigenlijk moeten aangeleerd krijgen dat het een vorm van beleefdheid is om de gsm niet te gebruiken in de les of op school, net zoals bv. in de bioscoop, tijdens een concert of in de kerk.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th February 2010, 20:56
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Olen
Posts: 57
Ik vind het verschrikkelijk dat men tegenwoordig al zulke maatregelen moet nemen om de les vlot te laten verlopen en de leerlingen in toom te houden. Als ik soms de verhalen van kennissen die te maken krijgen met jongeren van die leeftijd hoor krijg ik schrik om mijn studies af te maken en voor een klas te gaan staan. Ik ben absoluut niet agressief aangelegd maar leerlingen proberen blijkbaar werkelijk alles uit hun mouw te toveren om de leerkracht te doen "doorslaan". Volgens mij spelen de ouders hierbij een grote rol. Kinderen kennen nog maar weinig discipline en regels, hun ouders hebben schrik om hen te sanctioneren en als slechte ouder over te komen. Dit heeft uitwerking op het kind in zijn leeromgeving. Was het vroeger dan beter? Daar durf ik mij niet over uitspreken, ik spreek alleen voor mezelf als ik zeg dat de "jeugd" nog maar weinig opvoeding kent.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.