actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th January 2015, 13:47
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Opvallend veel doden bij woningbranden in België

Opvallend veel doden bij woningbranden in België

In ons land sterven veel meer mensen door woningbranden dan in de buurlanden. Dat bericht de ochtendkrant van De Standaard maandag.
In 2014 kwamen op die manier 69 mensen om het leven, zo blijkt uit een telling die dodelijke branden in België voor het eerst sinds 2005 opnieuw in kaart brengt. Ons land doet het daarmee slechter dan de buurlanden, en véél slechter dan Nederland.
De overheid is in 2005 gestopt met het bijhouden van cijfermateriaal over branden. Op internationale kaarten met de statistieken is België al jaren een blinde vlek. Tim Renders, een Leuvense brandweerman en adviseur brandveiligheid, heeft alle cijfers zelf een jaar lang bijgehouden. ‘Omdat je geen campagnes tegen branden kan opstarten als je niet weet waar ze gebeuren, hoe ze ontstaan, en wie de slachtoffers zijn.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150112_01469103
Datum: 12/01/2015 om 08:26


Mening

Toen ik de titel van het artikel las was ik verbaasd. In de media verschijnt zo nu en dan wel een bericht over een woningbrand, maar ik dacht niet dat er in België meer doden vallen bij woningbranden dan in de buurlanden.

In het artikel staat vermeld dat de overheid sinds 2005 stopte met het bijhouden van cijfermateriaal over branden. Ik vraag mij dan vooral af waarom ze hiermee gestopt zijn. Het is toch belangrijk om te weten waaraan mensen sterven? Als we weten dat er opvallend veel doden vallen bij woningbranden is het toch belangrijk om na te denken over hoe we dit kunnen verminderen? Er zouden strengere voorzorgsmaatregelen moeten komen met betrekking tot brandveiligheid. Het blijft natuurlijk de verantwoordelijkheid van de bewoners, maar als overheid kan je de mensen wel tips geven over hoe je een huis brandveilig kan maken. Mensen die zich willen beschermen tegen een woningbrand zullen deze tips dan wel overwegen.

Als je het artikel leest, weet je niet hoe de branden ontstaan. Er zijn drie grote categorieën. Tot de eerste categorie behoren branden die veroorzaakt worden door defecten van bijvoorbeeld elektrische toestellen, tot de tweede categorie behoren menselijke fouten waarbij bijvoorbeeld iemand vergeet het gasvuur uit te draaien voor het slapengaan en tot de derde categorie behoren de aangestoken branden, branden die iemand met opzet liet ontstaan. Ik denk dat de overheid eerst hierbij moet stilstaan en dan pas moet overgaan tot actie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.