actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2011, 13:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Japan hapt naar adem

Japan hapt naar adem


Naast het nucleaire rampscenario werd Japan een dag na The Big One ook pas echt geconfronteerd met de massale verwoesting van de beving en de vloedgolven. Veel getroffen gebieden zijn nog onbereikbaar. Japanse media meldden inmiddels 3.000 doden. Er woeden nog zeker tweehonderd branden. De zwaarst getroffen gebieden zijn de prefecturen Iwate en Miyagi. In Iwate is de kuststad Rikuzentakata compleet blank komen te staan. Volgens de politie stond alles lager dan de derde verdieping van het gemeentehuis onder water.



Hele buurten verdwenen

Japan heeft 50.000 militairen en andere reddingswerkers gemobiliseerd voor een gigantische reddings- en hersteloperatie. Elk onderdeel van het Japanse leger is ingezet voor de grootschalige actie. Honderden schepen, vliegtuigen en voertuigen zijn op weg naar het getroffen kustgebied, waar hele buurten zijn verdwenen. De hulpverleners banen zich een weg door de rommel en halen overlevenden van de daken van ondergelopen huizen. Japan zei dat het verder hulp heeft aangeboden gekregen van zeer veel landen. De Verenigde Staten hebben twee vliegdekschepen naar het gebied gestuurd.


Cruciale dag

De dag na de ramp is cruciaal voor overlevenden, concludeerde premier Naoto Kan. Hij bekeek het rampgebied vanuit een helikopter. "Woonwijken in veel kustgebieden zijn weggespoeld en er woeden nog steeds branden", zei de premier, voordat hij het crisisberaad van de regering inging.


Van Nieuw-Zeeland naar Japan

Internationale reddingsteams haasten zich ondertussen naar Japan om hulp te bieden. Onder meer de Verenigde Staten, China, Australië en Zuid-Korea bieden veel hulp. Vanuit de Verenigde Staten gaan bijna 150 reddingswerkers richting Tokio. Onder hen is een team dat net twee dagen terug was uit Nieuw-Zeeland, waar een aardbeving recent ook dood en verderf zaaide. Een Japans reddingsteam dat nog in het getroffen Christchurch was, keert zo snel mogelijk terug naar Japan.

Australië, Singapore en Zuid-Korea sturen ook reddingswerkers en speurhonden. Het Chinese Rode Kruis heeft meer dan 100.000 euro toegezegd om de Japanners te helpen. De Japanse overheid heeft de Amerikaanse troepen die in het land gelegerd zijn om steun gevraagd. De lidstaten van de Europese Unie hebben laten weten paraat te staan om te helpen als Japan daarom vraagt.


Met dank aan bouwvakkers

De bouwstijl en deskundige bouwtechnici in Japan hebben voorkomen dat de aardbeving nog meer schade heeft aangericht. "Er zijn amper gebouwen ingestort. De grootste schade kwam niet door de aardbeving, maar door de tsunami", zei professor Uwe Dorka van de universiteit in het Duitse Kassel. Hij onderzoekt de houdbaarheid van gebouwen bij aardbevingen.

Dorka meent dat de Japanse bouwvakkers zeer precies werken, vooral bij de stalen delen rondom ramen. "Hoe preciezer een bouwvakker werkt, des te beter is een gebouw beschermd tegen een beving". Hij wijst ter vergelijking naar China. Daar waren donderdag veel meer huizen ingestort na een zwakke aardbeving. De Chinese bouwvakkers zijn volgens hem minder goed.
De deskundige is wel bezorgd over de huidige gaswolken, branden en chemische reacties. Die kunnen gebouwen in Japan alsnog beschadigen.


Blog HLN, 12/03/11 (mvl/anp)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2011, 16:01
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Japan hapt naar adem

Miserie, miserie,... weeral!
De hoeveelste ramp is dit al? Allemaal weer zeer erg voor de zovele slachtoffers!
Maar ik vind dat we ons toch stilaan zorgen moeten beginnen maken. Staat niemand erbij stil dat het ooit gedaan zou kunnen zijn met deze aardbol? We maken de wereld volgens mij stilaan stuk!
Eigenlijk denk ik dat de wereld niet gemaakt is voor al hetgene dat wij op de aarde uitvoeren. Onze aarde vertoont volgens mij nu enorme ziekteverschijnselen en het is aan ons om de aarde terug gezond te maken. Dit wil niet zeggen dat we allemaal voor dokter moeten gaan studeren , maar als we gewoon beginnen met alle kleine dingen dat de aarde ziek maakt te laten verdwijnen en meer aandacht te besteden aan milieuvriendelijke praktijken - dan zal dit ons in de toekomst alleen maar ten goede komen!

FOLKS, BE EARTHFULL
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th March 2011, 17:32
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Ik volg de mening van Bart Mortelmans.
Ik vind wat er nu allemaal aan het gebeuren is met onze aarde aan geografische verschijnselen? Dat is gewoon niet voor mogelijk te houden. Je kan misschien wel zeggen dat we altijd al wel enkele geografische verschijnselen hebben gehad! Maar zo frequent?

We kunnen tegenwoordig zelfs nog geen maand voorbij gaan of er is iets gebeurd? Aan wat ligt het? Volgens dat ik heb gehoord heeft het niet direct een link met de opwarming van de aarde. Dus wat moeten we er aan doen?

Er zijn niet veel mensen die de recente gebeurtenissen kunnen plaatsen dus is er ook niet direct een oplossing.

Ik vind het op zich een zeer interessant thema, zeker als we kijken naar de voorspellingen van de Maya's.

Als de aarde een jaar voor 2012 zo hard ligt te rommelen, wat gebeurd er dan in 2012 zelf?

Ik zeg niet dat ik geloof in die theorie, maar ik vind wel dat de geologische verschijnselen zich wel aan het opstapelen zijn! En serieus frequent!

Waar eindigt dit?

Om nog even op het artikel zelf terug te komen:

Ik denk dat voor iedereen de beelden voor zich spraken: Gestoord!
Ik wil niet weten hoe Japan eruit ziet binnen enkele dagen:

=> miljoenen schade!!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th March 2011, 17:54
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Persoonlijk zie ik geen enkel verband met de opwarming van de aarde. Japan is een gebied dat gekenmerkt wordt door honderden aardbevingen die daar elk jaar voorkomen, en ze zijn er daar ook behoorlijk op voorzien.
Het feit dat dit een hele zware was (de zwaarste in 140 jaar) en slechts 100 km van de kust is de reden dat er vermoedelijk meer dan 10.000 doden zijn. Amper 10 minuten na het tsunami alarm kwamen de golven al op de kust beuken. De kans dat je dan tijdig weg kunt komen is wel erg klein. De wereld is nu ook eenmaal erg dicht bevolkt, zeker in die kustgebieden. Als er vroeger iets gebeurde wist je er waarschijnlijk niets van en trof het ook relatief minder mensen.


Wat dat van 2012 betreft, ik heb is gehoord dat de aarde rond 21 december 2012 in een bepaalde stand komt te staan met andere planeten, en net zoals de maan invloed heeft op de getijden en de draaiing van de aarde op de seizoenen, zou dit voor een stuk grotere gevolgen zorgen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th March 2011, 12:24
Andy.Pinxteren Andy.Pinxteren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 48
Zoals Jurgen al vertelde kunnen we de opwarming van de aarde niet gebruiken als excuus voor elke ramp die zich voordoet. We hebben hier gewoon te maken met twee convergerende platen die tegen elkaar botsen waardoor bevingen ontstaan. Waarom de beving zo groot was met grote tsunamis tot gevolg, kunnen we misschien verklaren doordat de maan zich op dit moment heel dicht bij de aarde bevindt.

Wel kunnen we misschien nadenken of het wel verstandig is om nucleaire centrales te bouwen op deze breuklijnen. Een 2de Tsjernobyl zullen we waarschijnlijk wel niet krijgen, maar er wordt wel veel meer straling gemeten als normaal.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th March 2011, 12:40
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
[B]VS-soldaten radioactief besmet na reddingsmissie, Navy-vloot weg wegens te veel st

VS-soldaten radioactief besmet na reddingsmissie, Navy-vloot weg wegens te veel straling

HLN update De Amerikaanse Zevende Vloot heeft zijn schepen en vliegtuigen weggestuurd uit de buurt van de Japanse kerncentrale omdat er te veel straling werd gemeten aan boord van ondermeer het vliegdekschip USS Ronald Reagan, dat zich op dat moment op 160 kilometer van de kust bevond. Bovendien bleken 17 soldaten die met een helikopter een reddingsmissie hadden uitgevoerd in Japan bij terugkeer op de Ronald Reagan radioactief besmet. Ze werden geïsoleerd en kregen een behandeling met water en zeep.
© ap
© reuters
In de gehavende kerncentrale Fukushima I heeft zich eerder vandaag een explosie voorgedaan. Journalisten die veertig kilometer verderop waren vertellen hoe de grond daardoor trilde en hoe ze een luide knal hoorden.

Het koelsysteem van reactor 2 is defect. De reactoren 1 en 3 van die centrale hadden al een gelijksoortig defect, waardoor het gebouw ontplofte dat beide reactoren beschermt. Er stijgt nu rook op uit het complex dat zes reactoren telt, meldt de Japanse tv.

Volgens exploitant Tepco zijn er bij de ontploffing elf gewonden gevallen. Aanvankelijk was er ook sprake van zeven vermisten, maar zij konden intussen worden gelokaliseerd. Het gaat zowel om personeelsleden van de kerncentrale als soldaten die gewond raakten.

Volgens nucleair deskundigen is waarschijnlijk een mengsel van waterstof en zuurstof ontploft. Een soortgelijk incident had zich zaterdag al voorgedaan. In de bewuste kerncentrale zijn technici al dagen aan de slag om een meltdown te verhinderen. Na de explosie is vanmorgen in de omgeving van het complex geen verhoogde radioactiviteit gemeten. Dat zegt regeringswoordvoerder Yukio Edano. Bij de explosie is het reactorgebouw beschadigd. Het omhulsel van de reactor bleef naar verluidt wel intact.

Door de aardbeving en daaropvolgende tsunami is het koelsysteem in de kerncentrale sinds vrijdag uitgevallen. Er wordt zeewater gebruikt om de reactoren af te koelen. Maar door de lagere waterstand, nam de druk opnieuw toe. De ontploffing van vandaag zou vergelijkbaar zijn met die van afgelopen zaterdag in reactor 1, zo luidt het.

In huizen blijven
Door de nieuwe ontploffing is een muur van het gebouw wel ingestort. De weinige omwonenden die niet zijn geëvacueerd, zijn opgeroepen in hun huizen te blijven. Uit de omgeving van de kerncentrale zijn meer dan 200.000 mensen geëvacueerd. Enkele honderden zieken, ouderen en verzorgend personeel bleven achter.

Geen nieuwe tsunami
Het tsunami-alarm dat vandaag werd geactiveerd na een hevige naschok, is intussen weer afgeblazen. Vanuit een helikopter werd voor de kust van Japan een nieuwe vloedgolf gespot maar er heeft echter geen nieuwe tsunami de kust bereikt, zoals voor omstreeks 3.30 uur onze tijd was voorspeld.

Apparatuur beschadigd
Inwoners van Tokio hadden vanochtend een nieuwe aardschok gevoeld. Seismologen zeiden die niet te hebben geregistreerd. Zij voegden eraan toe dat een deel van hun apparatuur is beschadigd door de verwoestende beving van vrijdag. Aan de kust in Noord-Japan was geregistreerd dat de zee zich terugtrok, een typisch voorteken van een tsunami. Kustbewoners zijn daarop opgeroepen hoger gelegen gebied op te zoeken. (mvl/anp/belga/odbs/vsv/adv)

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardb...-straling.dhtml

mening: Op 160 km van de kerncentrale werd er al een te hoge radioactiviteit gemeten. En Japan heeft maar tot 20km omtrek geëvacueerd. Dan denk ik, Andy, dat een 2de Tsjernobyl best mogelijk is. We kunnen enkel hopen dat de wolk zich verder verspreid over zee en niet via land.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.