actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Sprekende Beelden > Streken en steden
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2015, 19:59
g*tte.jansen g*tte.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 128
100 procent van de vrouwen al lastiggevallen op openbaar vervoer in Parijs

Handen op de billen, beledigingen, wellustige blikken: elke vrouw die het Parijse openbaar vervoer gebruikt heeft er op een bepaald moment al last van gehad. Dat blijkt uit een rapport dat donderdag is overhandigd aan de Franse regering, die ‘sterke maatregelen’ belooft.

Vooral jonge vrouwen hebben er last van, aangezien in de helft van de gevallen het slachtoffer jonger is dan 18, zo is te lezen in het rapport van de Franse Hoge Raad voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen (HCEfh), die in maart 600 vrouwen ondervroeg die in de Parijse voorstad wonen.

Zes op de tien vrouwen werden al het slachtoffer van diefstal of agressie. Op nationaal niveau gebeurt het lastigvallen vooral op de bus en de schoolbus, aldus de organisatie, die een nationaal actieplan wil. De bevoegde minister Marisol Touraine, heeft al laten weten dat ze de komende weken sterke maatregelen zal lanceren.

Bron: De Standaard

Mening:
Dat er veel vrouwen worden lastiggevallen op het openbaar vervoer, wist ik al. Toch, verschiet ik van het aantal vrouwen dat al werd lastiggevallen op het openbaar vervoer in Parijs. 100% is wel heel veel! Wat me nog meer verbaast/verontrust is dat zes op de tien vrouwen al slachtoffer werd van diefstal of agressie. Een nationaal actieplan klinkt heel goed, maar ik vraag me toch af hoe ze deze 'problematiek' gaan bestrijden. Mij lijkt het een goed idee om campagnes op te starten en sessies te geven aan vrouwen opdat ze kunnen leren hoe ze met dergelijke situaties moeten omgaan. Ik kan niet geloven dat ze veel kunnen doen aan mensen die stiekem vrouwen uitdagen/lastigvallen op het openbaar vervoer. Camera's gaan dit niet tegenhouden. Zeker niet in overvolle treinen en bussen zoals in Parijs...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st May 2015, 13:10
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
De titel lijkt me (te) sterk. Ik stel me meteen vragen naar de aard van het onderzoek en de ondervraagde populatie. Een onderzoek waarbij 100% 'ja' antwoordt, lijkt me vrij ongeloofwaardig. Dergelijk onderzoek is uitgevoerd op 600 vrouwen, wat blijkt uit het onderstaande link. Dit aantal is voor mij weinig representatief.

Waar we ook rekening mee moeten houden, is wat vrouwen juist onder intimiderend of agressief gedrag beschouwen. Voor de ene zal dergelijk gedrag snel over de schreef gaan, terwijl dat niet het geval hoeft te zijn voor de andere. Deze opvatting over intimiderend of agressief gedrag beïnvloedt het resultaat.

Deze cijfers werken angst in de hand. Je zou, al dan niet als vrouw, al bang zijn als je het openbaar vervoer wilt nemen in Parijs, zonder dat je er al bent geweest. Dat kan niet de bedoeling zijn. Toch is een gewaarschuwd man er twee waard.

Wat vast staat, is dat er dringend iets dient te veranderen. Er moet strenger worden toegezien op onaanvaardbaar gedrag op de meest problematische plaatsen. Dat is niet evident: je moet sterk in je schoenen staan, wil je de misdadigers aanspreken. Je riskeert immers dat je zelf worden aangepakt als ze opstandig reageren...

Bron: http://www.express.be/business/nl/e...llen/212927.htm
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th May 2015, 16:54
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Je leest de titel van het artikel en je krijgt meteen een afschuwelijk en weerzinwekkend idee van het Parijse openbaar vervoer. Deze cijfers kunnen kloppen en 100 procent van de ondervraagde vrouwen kan inderdaad al eens lastig gevallen zijn maar het woordje 'overvraagde' vind ik in deze context uiterst belangrijk. Parijs telt 2.000.000 inwoners, als je slechts 600 daarvan gaat ondervragen, is je onderzoek weinig tot niet representatief. Ik ga wel akkoord met minister Touraine die zegt dat er dringend maatregelen moeten ondernomen worden. Het gedrag stelt zich (ook al zijn de cijfers niet representatief) en dat gegeven op zich is genoeg om actie te moeten voeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.