actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2012, 12:10
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Thumbs down Miljardenschikking voor grootste Europese bank

Miljardenschikking voor grootste Europese bank

Bewerkt door: redactie − 11/12/12, 08u48 − Bron: belga.be

De Britse zakenbank HSBC, Europa's grootste bank, bevestigt in een mededeling dat ze een recordbedrag van 1,9 miljard dollar (zo'n 1,5 miljard euro) zal betalen aan de Amerikaanse justitie. De Amerikaanse autoriteiten zaten HSBC op de hielen omwille van witwaspraktijken.

De schikking maakt een einde aan de juridische vervolging. "We nemen onze verantwoordelijkheid voor het falen in het verleden", zegt CEO Stuart Gulliver. "We hebben al onze diepe excuses uitgedrukt, en we doen het nogmaals. HSBC is vandaag een fundamenteel andere organisatie dan degene die de fouten heeft begaan."

De Amerikaanse justitie onderzocht of de Britse bank geld van de Mexicaanse drugskartels had witgewassen. Ook gingen speurders na of de bank geld overmaakte naar banken in Saoedi-Arabië, die gelinkt kunnen worden aan terrorisme, of in landen waar de Verenigde Staten sancties tegen hebben lopen, zoals Iran.

Bron:

http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...pese-bank.dhtml

Eigen mening:

Onlangs hebben een aantal medestudenten van economie en ikzelf een uitstap georganiseerd naar KBC in Antwerpen. Daar kregen we twee presentaties van erg gepassioneerde mensen rond het hele bankgebeuren.

Tijdens de eerste presentatie kregen we bij de inleiding een afbeelding te zien waarop het logo van KBC besmeurd was met graffiti. De uitspraak die naast het logo van KBC stond was ‘Banken zijn dieven en fraudeurs’. De man die de presentatie gaf vroeg ons eerst hoe wij hier tegenover stonden en deed nadien zijn uiterste best om de kritische uitspraak te nuanceren.

Enkele weken later lees ik dan dit artikel en dan vraag ik me af wat ik nog moet geloven. De grootste Europese bank blijkt schuldig te zijn aan witwaspraktijken en gaat daarvoor een recordbedrag van 1,5 miljard euro betalen aan de Amerikaanse autoriteiten. Ik vind het erg jammer voor de vertegenwoordiger van KBC die zo zijn best deed om ons beeld van banken te nuanceren dat er om de haverklap banken op een negatieve manier in het nieuws komen.

Wat vooral jammer is vind ik, is dat vele mensen geen besef hebben van het handelen van hun bank. Denk maar terug aan de hele heisa rond de Ijslandse bank IceSave waarbij vele mensen een smak geld verloren omwille van risico’s die de bank nam. Dat zijn zaken die beter gereguleerd moeten worden vind ik. Achteraf is dat ook gebeurd met de kapitaalbescherming tot 100.000 euro. Een voorbeeld dat misschien nog iets frisser in het collectieve geheugen zit is Dexia Bank België. Op het nieuws kon je toen zien hoe enorm veel mensen hun geld gingen opvragen bij Dexia om te voorkomen dat ze het verloren. Ik herinner me een interview met een ouder koppel uit één van die nieuwsuitzendigen waaraan een reporter vroeg waarom ze hun geld hadden afgehaald of hadden laten overplaatsen naar een andere bank. De twee oudere mensen antwoordden toen dat ze gehoord hadden dat de bank in gevaar was en dat ze bang waren hun spaarcenten te verliezen. Daarop vroeg de reporter wat de reden hiervan was en het oudere koppel moest het antwoord schuldig blijven. Dit voorbeeld geef ik maar ter illustratie van het feit dat mensen te weinig weten over het bankgebeuren.

Met alle respect voor banken die wel volgens de regels werken, maar ik vind dat de bankensector niet kosjer werkt. De kredietcrisis heeft dit op een schrijnende manier duidelijk gemaakt. Dat banken zoals HSBC zich in het verleden bezondigd hebben aan fraude en witwaspraktijken verwondert me niet meer…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.