actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 13:45
Eva.V*nherck Eva.V*nherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 20
Studenten willen kotbaas vervolgen

"Wansmakelijk", zo noemt Charlotte Verwaest de toestand van haar kotgebouw aan de Lange Nieuwstraat 39. Aanschuiven voor kapotte douches, naar het toilet gaan in het donker of betalen voor niet geleverd warm water, stroom of internet: het is dagelijkse kost voor Charlotte en haar kotgenoten. Bij eerdere controles liep de kotbaas al tegen de lamp, maar beterschap kwam er niet. De studenten nemen nu een advocaat onder de arm.

DIETER LIZEN

Hoewel de examens naderen, moeten de studenten het zonder internet doen, omdat de kotbaas de rekening niet betaalde. - Klaas De Scheirder
Hoewel de examens naderen, moeten de studenten het zonder internet doen, omdat de kotbaas de rekening niet betaalde. - Klaas De Scheirder

Het kot uit de hel, zo kan je de situatie in de Lange Nieuwstraat 39 nog het beste omschrijven. "Per verdieping telt het gebouw vijf wc's en evenveel douches, maar op mijn verdiep is er slechts één douche die werkt. De rest is ranzig of stuk", zegt Peter Pinxt, student handelswetenschappen. "Wie naar het toilet wil, neemt best een zaklamp mee. Dat de gangen amper gekuist worden en er al twee jaar spinnen voor mijn deur logeren, daar kan ik wel tegen", voegt Peter eraan toe. "Maar nu voor de zoveelste keer het internet uit ligt, kan ik mijn examens die in aantocht zijn, niet voorbereiden. We betalen nochtans 35 euro per maand voor internet en elektriciteit. De eigenaar beloofde dat het dinsdagavond in orde zou komen, maar het is nu al woensdagavond... niet dus. Het gebouw is bovendien steenkoud in de winter, zeker nu het binnen tocht langs een raam op het gelijkvloers. De eigenaar weigert er, ondanks onze mails en telefoons, iets aan te doen."

De afvoer aan de dampkap ontbreekt. De eerste twee weken van het academiejaar was er zelfs geen stroom. - Klaas De Scheirder
De afvoer aan de dampkap ontbreekt. De eerste twee weken van het academiejaar was er zelfs geen stroom. - Klaas De Scheirder

Geen licht of warm water

Wie een hapje wil klaarmaken in de keuken moet het doen met een oude oven die helemaal uit de hengsels hangt en een dampkap waarvan de afvoer ontbreekt. "De eerste 2 weken van het academiejaar hadden wij zelfs geen stroom op kot", zegt studente eventmanagement Charlotte Verwaest. "We hadden geen licht of warm water. We konden niet koken en het eten in de koelkast was om weg te gooien. Volgens de kotbaas was dit een vergissing, maar we hebben zelf met de energiemaatschappij gebeld en daar bleek dat de rekeningen niet betaald werden", zegt Charlotte. "Ook bij Telenet konden ze ons niet aan internet helpen omdat de kotbaas een rekening van 2.000 euro heeft open staan."

"De douches zijn ranzig of stuk", zegt student Peter. - Klaas De Scheirder
"De douches zijn ranzig of stuk", zegt student Peter. - Klaas De Scheirder

Rechtszaak

Een aantal kotbewoners, onder wie Charlotte, wil een rechtszaak starten. "Er zijn studenten van vorig jaar die nog altijd hun borg niet terug hebben. De eigenaar negeert zelfs onze aangetekende brieven. We onderzoeken welke stappen we kunnen ondernemen tegen deze man. Hij is van plan om het gebouw te verkopen en heeft mogelijk financiële problemen, maar dat is geen argument om ons in de kou te laten staan. Hier logeert 50 man en die betalen hem elke maand braafjes 275 euro."

Eigenaar Lov Joseph geeft schoorvoetend toe dat er problemen zijn met het gebouw. "De algemene staat is niet schitterend, maar de studenten overdrijven. Het klopt wel dat het onderhoud beter kan, maar ik wacht zelf op drie nieuwe ramen en drie douchedeuren die ik bestelde. In de keuken zijn er problemen, omdat de studenten daar zelf dingen afbreken. Bovendien downloaden ze te veel waardoor ik mijn limiet voor Telenet moest verhogen." En die uitstaande rekening dan? "Het klopt dat ik een dispuut heb met de internetprovider over een oude rekening, maar dat komt eerstdaags in orde."

Studenten waarschuwen

De studenten geloven de kotbaas al lang niet meer en zijn van plan om hun rechtszaak in gang te steken. "Wij willen alle Antwerpse studenten waarschuwen om in dit pand niet langer een kot te huren", zegt Charlotte. Uit goede bron horen we dat de man bij eerdere controles van de dienst Samen Leven al tegen de lamp liep en zich bijgevolg aan hercontrole kan verwachten.

bron:http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...olgen-a2140882/


mening: Groot gelijk dat de studenten een advocaat onder de arm nemen. Dit kan werkelijk niet! Een student die op kot zit moet daar toch wel ongeveer hetzelfde comfort hebben als thuis om fatsoenlijk te kunnen studeren. Het feit dat de kotbaas op geen enkel mailtje van de studenten antwoord, zegt voor mij al genoeg. Er is zeker iets niet pluis! Een dikke duim voor deze studenten en hopelijk lukt het voor ze om de kotbaas aan te klagen en om het probleem op te lossen zodat ze tijdig nog aan hun examens kunnen beginnen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.