actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2015, 17:55
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Actie in 1.200 scholen moet aanzetten om fluokledij en helm te dragen

Gemiddeld één op de drie kinderen tussen de drie en de elf jaar die in Vlaanderen het slachtoffer worden van een verkeersongeval, zijn op weg van of naar de school. Om kinderen uit de kleuter- en lagere scholen te stimuleren om een fietshelm en fluorescerende kledij te dragen, loopt in bijna 1.200 scholen de actie ‘Helm Op Fluo Top’ van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts gaf samen met de leerlingen van gemeentelijke basisschool Blokbos in Lot het startschot van de actie. In totaal 1.196 scholen zijn ingeschreven om aan de actie deel te nemen, samen goed voor meer dan 306.000 leerlingen.

Kinderen die te voet of per fiets naar school komen, zijn zeker in de donkere wintermaanden extra kwetsbaar. In het (schemer)duister bestaat het risico dat autobestuurders hen te laat opmerken. ‘Helm Op Fluo Top’ wil die kwetsbare groep aanzetten om een fluohesje en een fietshelm te dragen, en op die manier hun veiligheid in het verkeer vergroten.

Fluohesjes met reflecterende stroken leiden ertoe dat kinderen in het donker tot op 150 meter ver zichtbaar zijn voor aankomende auto’s. Een automobilist die 50 kilometer per uur rijdt, heeft 26 meter nodig om te stoppen en kan dus niet tijdig stilstaan als een kind in donkere kleren de weg oversteekt. Een fietshelm vermindert het risico op ernstige hoofdletsels bij een ongeval met meer dan 40 procent en op hersenletsels met meer dan 50 procent.

Bron: De Standaard; 9/11/2015; Belga

Eigen Mening:
Ik vind deze actie een geweldig initiatief. Ik vind het zeer belangrijk dat het benadrukken van zichtbaarheid in het verkeer goed onder de aandacht wordt gebracht bij jonge kinderen. Ook jongeren en zeker volwassenen moeten hier in meegaan. Iedereen ik kwetsbaar als zwakke weggebruiker en de volwassenen moeten hierin het voorbeeld geven. Uit de cijfers in het artikel komt zeker naar voren dat het een bewezen feit is dat een fluohesje en een fietshelm dragen helpt. als leerkrachten in spe vind ik het zeer belangrijk dat wij het goede voorbeeld geven en dit ook doen. Dat het gebruik van fluohesje en fietshelm nu bijna normaal is op lagere scholen is een zeer grote sprong vooruit. Als autobestuurder merk ik ok dat fietsers in donkere kledij bijna onzichtbaar zijn in het donker. Daardoor wordt ik persoonlijk ook extra aangespoord om een fluohesje aan te doen. Ik hoop dat deze actie ervoor zorgt dat een fluohesje en fietshelm nu nog vaker gedragen zullen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.