actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2014, 13:10
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Depressie meest voorkomende ziekte bij tieners

Depressie is de hoofdoorzaak van ziekte en handicap bij jongeren tussen 10 en 19 jaar. Zelfmoord is de op twee na belangrijkste doodsoorzaak in de leeftijdscategorie. Dat staat te lezen in een rapport omtrent de gezondheid van tieners dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) woensdag voor het eerst voorstelde. De organisatie baseerde zich op gegevens van 109 landen.

Problemen bij tieners zijn vaak verbonden aan tabak, gebruik van drugs en alcohol, het oplopen van aids, de mentale gezondheid en voeding, naast ook seksualiteit en geweld. Depressie is het grootste probleem in de leeftijdscategorie. In 2012 overleden 1,3 miljoen tieners wereldwijd.

De Wereldgezondheidsorganisatie wil met het rapport de aandacht vestigen op de problemen en stelt dat ‘de wereld niet genoeg aandacht besteedt aan de gezondheid van jongeren’.

Depressie veroorzaakt de meeste ziektes en dat geldt voor tieners over de hele wereld. Bij 10- tot 14-jarigen staat diarree op de tweede plaats qua doodsoorzaak, infecties op de vierde plaats.

Overlijden bij of na de bevalling is, na zelfmoord, de meest voorkomende doodsoorzaak bij meisjes tussen 15 en 19 jaar, ondanks een sterke daling van deze doodsoorzaak in Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten en Afrika.

Minder dan 1 op de 4 jongeren beweegt dagelijks voldoende. In sommige landen lijdt een derde van de jongeren aan obesitas. Drie keer zoveel jongens als meisjes sterven in het verkeer.

De belangrijkste ziektes bij tieners zijn depressie, verwonding na een verkeersongeluk, bloedarmoede, aids, zelfverminking, rugproblemen, diarree, angst, astma en ademhalingsziekten.

Commentaar:
Persoonlijk is dit nieuws er verrassend voor mij. Ik had er geen enkel idee van dat jongeren zo regelmatig met depressies te kampen hebben. Het is in mijn ogen dan ook het bewijs dat men meer met de -mentale- gezondheid van de jongeren bezig moet zijn. Er heerst een nog te groot taboe op dingen zoals zelfmoord en depressie. Deze items moeten niet perse meer aandacht krijgen, wel moeten jongeren op de hoogte zijn van het feit dat er mensen zijn die hen willen helpen hun problemen mee op te lossen. Jongeren zijn er zich niet voldoende van bewust dat hun problemen vaak oplosbaar zijn, ook al lijken ze in hun wereld onoverkomelijk.
Bron:
De Standaard, 14 mei 2014, (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140514_01105162)

Laatst aangepast door j*rie.willems : 14th May 2014 om 13:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2014, 14:43
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Mij verbaast dit artikel eigenlijk niet zo erg. Jongeren krijgen tegenwoordig zoveel druk opgelegd van alle kanten: ze hebben vaak bergen werk voor school voor zich liggen, ze moeten volgens bepaalde "regels" leven om geaccepteerd te worden door andere jongeren, ze zijn misschien nog belangrijk in een jeugdbeweging, ze moeten dan ook nog eens gaan werken,... Natuurlijk is het niet voor iedereen zo, maar ik denk dat als je niet zo goed met stress en eventuele afwijzing om kan gaan, dat je al snel met een depressie te kampen krijgt. We zouden echt meer aandacht moeten besteden in het weerbaarder maken van onze leerlingen. Op die manier zullen ze veel meer druk aankunnen en zullen ze misschien wel eens een slecht moment hebben, maar zal het misschien niet meer overgaan in een depressie. Ik denk dat lessen godsdienst en leefsleutels hier ideaal voor zijn, maar ook in andere vakken zou je hieraan moeten kunnen werken. Als leerkracht bepaal je mee de klassfeer en als deze al goed zit, dan zullen de leerlingen sowieso al veel beter in hun vel zitten.
Wanneer er echt problemen zijn, dan kan je met deze leerlingen eens gaan praten. Je moet dan wel voor jezelf uitmaken of jij hier op een goede manier mee om kan gaan en of het eventueel toch niet zinvol is om de leerling door te verwijzen naar het CLB, een psycholoog...

Het hoge zelfmoordcijfer dan nog. Ik denk dat jongeren op televisie, op internet, misschien in hun directe omgeving... redelijk vaak geconfronteerd worden met zelfdoding. Ik vraag mij af of dit wel een goede zaak is. Sommige jongeren doen hier misschien wel ideeën op en wanneer het dan eventjes te hoog zit, dan is de stap denk ik snel gezet. Wanneer een zelfmoordpoging mislukt, dan zijn de meeste mensen achteraf blij dat dit niet gelukt is, dus dat bewijst dat het meestal echt gaat om een moment van uiterste wanhoop. Ze weten niet meer hoe ze eruit moeten geraken en kiezen dan voor de enige oplossing die zij op dat moment zien: er een eind aan maken.
Ik denk dat er meer zelfmoordpreventie moet komen, maar zonder expliciet over zelfdoding te praten wanneer de leerling hier zelf niet over spreekt. Het is belangrijk om met de leerling in kwestie te zoeken naar mogelijke (deel)oplossingen, naar andere manieren om de problemen op te lossen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2014, 20:32
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik dacht wel dat dit vaak voorkwam bij kinderen maar dat dit de meest voorkomende oorzaak is, had ik niet gedacht. Ik denk dat iedereen wel weet dat depressie steeds meer en meer voorkomt bij deze leeftijdcategorie. Er wordt ook zoveel verwacht van kinderen op deze leeftijd. Ze moeten sociaal zijn, bij een groep horen, goede schoolresultaten halen, bij hun vrienden passen... Het wordt voor onze tieners al te vaak gewoon te veel om te verwerken. Ik ben akkoord met Merel dat je als leerkracht al veel kan doen met klassfeer, maar ik ben niet altijd akkoord met dat godsdienstlessen zich daartoe lenen om zulke dingen te bespreken. Godsdienst wordt vaak aanzien als een uurtje babbelen en/of maatschappijgerichte topics bespreken. We mogen niet vergeten dat we nog steeds Rooms-katholieke godsdienst geven. Ik wil niet zeggen dat ik mij daar niet zou voor open stellen om deze leerlingen te helpen, maar godsdienstles is nog steeds godsdienstles net zoals geschiedenis ook geschiedenis zal blijven. Ik denk dat het niet alleen godsdienstleerkrachten zijn die hier voor open kunnen staan. Natuurlijk ben ik ook wel akkoord met het feit dat als je enig vermoeden hebt dat één van je leerlingen kampt met een depressie, dat je dan eerst gaat horen bij een CLB of een leerlingenbegeleider. Deze personen zijn opgeleid om deze leerlingen tot hun beste vermogen te helpen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2014, 20:56
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
k kan heel goed geloven dat depressie de hoofdoorzaak van ziekte en handicap is bij jongeren tussen 10 en 19 jaar oud. De laatste tijd hoor ik vaker dat kinderen onder te veel druk staan. De school heeft hoge verwachtingen, ze krijgen veel huiswerk, ze moeten een de hele dag geconcentreerd kunnen werken... Ouders kunnen ook veel druk leggen op hun kinderen. Ze moeten ASO volgen en bij de beste van de klas zijn, ze moeten sporten, ze moeten een muziekinstrument spelen, ze moeten dit en dat… en overal moeten ze nog eens in uitblinken. Veel kinderen kampen met een depressie als gevolg van overprikkeling en prestatiedruk.

Ik ben het helemaal eens dat kinderen moeten sporten en hun best moeten doen voor school, maar laat ze ook nog kind zijn. Ik ben er van overtuigd dat de school hier zeker en vast tijd voor moet vrijmaken. Kinderen en jongeren brengen immers een groot deel van hun dag door op de schoolbanken. Tijdens mijn stages heb ik gemerkt dat er in de school weinig tijd is voor deze onderwerpen te behandelen. Toch proberen er al veel scholen elke week een klasuur in te plannen om deze zaken bespreekbaar te maken.. Ik denk dat het belangrijk is dat er hier in de toekomst nog meer aan gewerkt wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.