actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2015, 23:59
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Waarom zijn mensen gezonder in de zomer?

Waarom zijn mensen gezonder in de zomer?

Valt het je op dat mensen minder vaak zien zijn in de zomer? Dat klopt! Seizoensgebonden veranderingen in de activiteit van de genen zorgen ervoor dat mensen in de winter vaker last hebben van ontstekingen en dus ook van gerelateerde ziekten als hart- en vaatziekten en reuma.

Een internationaal team van wetenschappers onderzocht het bloed en vetweefsel van meer dan 16.000 mensen uit landen als het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, IJsland, Australië en Gambia. De onderzoekers zagen dat de activiteit van bijna een kwart van alle menselijke genen – oftewel 5.136 van de 22.822 genen – door het jaar heen schommelde. De seizoensgebonden veranderingen hebben een invloed op de samenstelling van het bloed en op de immuuncellen.

Een voorbeeld is het gen ARNTL. Dit gen is actiever in de zomer dan in de winter. Uit eerder onderzoek met muizen is gebleken dat ARNTL een ontstekingsremmende werking heeft. Mogelijk geldt dit ook voor mensen. Het verklaart waarom de ontstekingswaarden in het bloed gemiddeld hoger zijn in de winter dan in de zomer.

Er zijn verschillende ziekten waarvan bewezen is dat ze verergerd kunnen worden door verhoogde ontstekingswaarden. Hierbij kun je denken aan diabetes, auto-imuunziekten, hart- en vaatziekten en psychische aandoeningen. De resultaten van het onderzoek verklaren waarom het aantal gezondheidsproblemen toeneemt in de winter.

Aangepast immuunsysteem
Het is overigens niet gek dat een mens hogere ontstekingswaarden heeft in de winter. “Ons immuunsysteem past zich in de winter aan om infecties te bestrijden”, vertelt onderzoeker Chris Wallace van de universiteit van Cambridge. “Ook kan het te maken hebben met de biologische klok, die zich aanpast omdat het vaker donker is.”

Zoek de zon op
Wat kunnen we hier tegen doen? Co-auteur John Todd denkt dat het een goed idee is om in de winter de zon op te zoeken. “Mensen die de zon opzoeken krijgen een extra dosis vitamine D”, legt Todd uit. “Mogelijk helpen de zonnestralen om hen net iets beter te laten voelen in de donkere maanden.” En wellicht is lichttherapie een goedkopere optie, al reppen de onderzoekers hier niet over in het paper.

Bron: http://www.scientias.nl/waarom-zijn...er-in-de-zomer/
Mening: Het is dus geen fabeltje, het zonnetje doet ons echt deugd. Ik vind het fascinerend hoe onze genen mee veranderen met de verandering van de seizoenen. Je hoort wel vaker dat oudere mensen gaan overwinteren in een warmer land omdat ze zich daar beter voelen. Ook heb ik al gehoord dat er veel sterfgevallen zijn bij wisseling van seizoenen. Bij het lezen van dit artikel moest ik daar meteen aan denken. Toen iemand dit tegen mij zei, vond ik dat moeilijk om te geloven. "Wat kan die verandering van seizoenen daar nu mee te maken hebben?" dacht ik toen. Met het lezen van dit artikel, begrijp ik waarom dat wel zou kunnen kloppen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2015, 11:17
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Ik ben net als J*ll verrast bij het lezen van dit artikel. Je hoort inderdaad doorheen het jaar mensen zeggen dat er veel relaties stuklopen in de winter, mensen gelukkiger zijn in de zomer, sterftecijfers hoger liggen in de winter etc. Ik heb nooit geloofd in een oorzakelijk verband maar na het lezen van dit artikel kan ik haast niet anders. Ons lichaam is een meesterlijk instrument en zaken als een aangepast immuunsysteem aan de seizoenen of een gen dat actiever is in de zomer dan in de winter bewijzen dit nog meer eens. Nu maar hopen op een lange, warme zomer waarin ARNTL zijn werk kan doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.