actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2015, 11:50
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
Nepal krijgt eerste vrouwelijke president

Het Nepalese parlement heeft de vrouwenrechtenactiviste Bidhya Devi Bhandari verkozen tot zijn eerste vrouwelijke president. Een mijlpaal voor het land.

De gewezen minister van Defensie (2009-2011) versloeg haar concurrent Kul Bahadur Gurung met 327 stemmen tegen 214.

De 54-jarige Bidhya Devi Bhandari is momenteel de vicevoorzitter van de regerende communistische partij en is de tweede persoon die de vooral ceremoniële rol van president opneemt. Ze volgt Ram Baran Yadav op, die in 2008 tot de eerste president van het land in de Himalaya gekozen werd nadat de monarchie werd afgeschaft.

Bidhya Bhandari is een van de weinige vrouwen die in het Nepalese parlement zetelen. Ze beloofde dat ze als president zich voor minderheden en vrouwenrechten zou inzetten.

In september werd met vertraging een nieuwe grondwet goedgekeurd die het land als een seculiere republiek definieert en opdeelt in zeven provincies.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151029_01944659
(Nepal krijgt eerste vrouwelijke president, 2015)

Eigen mening:
Als vrouw die in een westerse samenleving opgegroeid is ben ik van mening dat de vrouw in vele andere culturen een minderwaardige positie toebedeeld krijgt. Het is dus niet verwonderlijk dat ik het een goede zaak vind dat er in deze culturen stilaan een evolutie te merken is en dat de vrouw wereldwijd vaker een hogere politieke functie bekleed. Deze overwinning van Bidhya Devi Bhandari is een duidelijk sein aan de wereld dat Nepal een grote stap naar een gelijkwaardiger geslachtsstelsel genomen heeft en ik hoop dat doorheen de volgende jaren meer landen dit voorbeeld gaan volgen. Een klein bemerking is wel op zijn plaats, namelijk dat men ook niet leeghoofdig op een vrouw moet gaan stemmen juist omdat ze een vrouw is. Kort samengevat opent deze verkiezing volgens mij lichtjes de deur voor vrouwen wereldwijd om hun kans in de politiek beter in te schatten en hiernaar in de toekomst dan ook te handelen.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 29th October 2015 om 11:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.