actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 00:29
steven.w*uters steven.w*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Uitgaven rookstopbeleiding bijna twintig keer hoger in vijf jaar tijd

Uitgaven rookstopbeleiding bijna twintig keer hoger in vijf jaar tijd

Omdat steeds meer mensen die willen stoppen met roken een tabakoloog raadplegen, zijn de uitgaven van het RIZIV voor rookstopbegeleiding fors gestegen. In 2014 bedroeg het kostenplaatje 927.410 euro, terwijl het in 2009 nog om 47.121 euro ging. Bijna maal twintig dus. N-VA-Kamerlid Renate Hufkens kreeg de cijfers via een parlementaire vraag.

De uitgaven weerspiegelen het groeiende succes van de tabakoloog. Het aantal consultaties is opgelopen van 1.935 in 2009 tot 39.037 in 2014. De eerste acht sessies worden door het RIZIV terugbetaald, gespreid over twee kalenderjaren. Er zijn nu zo’n 209 tabakologen in Vlaanderen en Brussel.

De gestegen uitgaven zijn voor rekening van het Vlaams gewest. ‘Natuurlijk is het een goede zaak dat mensen willen stoppen met roken’, zegt Renate Hufkens. ‘Alleen betekent dit een extra kost voor de Vlaamse begroting. Net daarom blijft preventie nog steeds de beste manier om het aantal rokers te doen dalen.’

Samen met haar partijgenoot en Vlaams parlementslid Björn Anseeuw pleit Hufkens daarom voor een doorgedreven tabakspreventie. Sinds de zesde staatshervorming zijn ook preventie en ontrading een Vlaamse bevoegdheid.

Bron: DS, 20-10-2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151020_01929967
Extra geraadpleegde bron:
http://www.riziv.fgov.be/nl/riziv/P...px#.Via95GvAaf4

Eigen mening: Ik vind het wel goed dat ze mensen helpen om te stoppen met roken, maar ik weet niet of dit wel past in tijde van crisis. Nu betaalt het RIZIV (Het RIZIV is een sleutelactor in de sociale zekerheid met een dubbele missie) de eerste acht sessies terug. Vroeger ging dit (toen was dit een beperkt aantal), maar nu zijn er twintig keer meer mensen die naar een tabakoloog gaan. Waar moet het geld vandaan komen? Het Vlaamse gewest heeft het nu al moeilijk om het gat in de begroting te dichten. Dus ik vind het niet meer dan normaal dat dat niet terugbetaald wordt. Het is volgens mij een eigen keuze om te beginnen roken. Ik vind niet dat wij (Vlaamse gewest) moeten opdraaien voor mensen die verkeerde beslissingen nemen in hun leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.