actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2010, 17:02
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
ADHD in 1904

Naar aanleiding van mijn lessen over het zenuwstelsel in het 3de jaar, was ik informatie aan het zoeken over de neurologische oorzaak van ADHD en kwam toen volgend gedichtje tegen.
Waarom ik het hier post is omdat veel van mijn collega's klagen over al de 'probleemgevallen' die ze tegenwoordig in de klas hebben.
"Tegenwoordig hebben ze allemaal precies ADHD" is een vaak gehoorde uitspraak in het onderwijs. Ik ben van mening dat er altijd zo'n kinderen zijn geweest (zie overigens ook mijn 'signature'), maar dat dit vroeger gewoon 'lastige' kinderen waren. Nu weten we waar het aan ligt, wat er voor zorgt dat die kinderen de speciale behandeling krijgen die ze nodig hebben.

Hieronder het bewijs dat ADHD'ers altijd bestaan hebben.

Citaat:
In 1904 one of the world's most prestigious medical journals, the British journal Lancet published a little doggerel verse that might be the first published account of ADD in the medical literature.

The Story of Fidgety Philip

"Let me see if Philip can
Be a little gentleman;
Let me see if he is able
To sit still for once at the table."
Thus Papa bade Phil behave;
And Mama looked very grave.
But Fidgety Phil,
He won't sit still;
He wriggles,
And giggles,
And then, I declare,
Swings backwards and forwards,
And tilts up his chair,
Just like any rocking horse--
"Philip! I am getting cross!"
See the naughty, restless child
Growing still more rude and wild,
Till his chair falls over quite.
Philip screams with all his might,
Catches at the cloth, but then
That makes matters worse again.
Down upon the ground they fall,
Glasses, plates, knives, forks and all.
How Mama did fret and frown,
When she saw them tumbling down!
And Papa made such a face!
Philip is in sad disgrace . . .

Fidgety Phil has had many incarnations in popular culture, including Dennis the Menace and Calvin from "Calvin and Hobbes." Most everybody knows a little boy who bangs into things, climbs to the top of trees, scales the furniture, beats up on his siblings, talks back, and displays all the characteristics of being out of control, maybe a little bit of a bad seed, despite the generosity and best efforts of the parents. How can this be explained? And how is it that this person has existed throughout the centuries?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.