actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th November 2009, 12:14
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User

Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
VS ondertekenen antipersoonsmijnakkoord niet

De Verenigde Staten zijn niet van plan om landmijnen te bannen, zoals de NAVO-landen en verschillende andere landen wel doen. Dat vertelde de regeringswoordvoerder Ian Kelly, meldt de Amerikaanse zender CNN.

Defensiestrategie
"De regering heeft onlangs gediscussieerd over het landmijnenbeleid en we hebben beslist om het niet te veranderen", zei Kelly. "Als we het antipersoonsmijnakkoord zouden ondertekenen, zouden we onze vrienden en onze bondgenoten niet langer kunnen beschermen en onze defensiestrategie niet kunnen behouden."

Verontrustend
De tegenstanders van het huidige beleid reageren verbaasd. "Dit is een verontrustende ontwikkeling", reageert Steve Goose van de hulporganisatie Human Rights Watch. "De regering heeft ons zelfs nooit laten weten dat er gediscussieerd ging worden over de landmijnstrategie." Goose zegt dat de beslissing om niets aan de strategie te veranderen in strijd is met de beloftes aan internationale hulporganisaties.

Afschrikkend effect
"Het internationale akkoord tegen antipersoonsmijnen heeft in de praktijk enorme verschillen gemaakt en heeft een sterk afschrikkend effect", gaat Goose verder. "De discussies die de Amerikaanse regering erover voerde zullen dus snel en oppervlakkig geweest zijn." De Verenigde Staten is volgens Kelly het enige NAVO-lid dat het antipersoonsmijnakkoord niet ondertekent. Rusland en China horen ook niet bij de 156 landen die het akkoord wel ondertekend hebben. (adb)

Bron: www.demorgen.be

Mijn mening:
Ik vind het vrij verontrustend dat de Verenigde Staten, China en Rusland dit akkoord niet willen ondertekenen. Deze grootmachten blijken dus een zogezegde defensiestrategie te hebben die veranderd zou moeten worden wanneer ze het akkoord zouden onderteken. Volgens mij duidt dit op het feit dat deze landen ergens landmijnen hebben liggen die ze toch niet willen verwijderen. Ik denk dat de VS bijvoorbeeld in Irak heel wat landmijnen weet/heeft liggen. Als je lid bent van de NAVO vind ik dat je zulke akkoorden moet ondertekenen.
Met citaat antwoorden
Oud 25th November 2009, 14:38
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User

VS willen verdrag voor verbod op landmijnen niet ondertekenen

VS willen verdrag voor verbod op landmijnen niet ondertekenen

De Verenigde Staten zijn niet van plan om een internationaal verdrag voor een verbod op landmijnen te ondertekenen.

Meer dan honderdvijftig landen zetten hun krabbel wel onder het verdrag dat de productie, het gebruik, de opslag en de handel in landmijnen wil staken.

China, India, Pakistan, Myanmar, Rusland en de Verenigde Staten zullen het verdrag niet ondertekenen. Op een waarom, is het nog wachten.

Een rapport van een internationale organisatie toonde recent aan dat er nog in zeker zeventig landen mijnen in de grond verstopt zitten.

In 2008 kwamen 1.266 mensen door een ongeluk met een landmijn. 3.891 anderen raakten gewond.

BRON 25/11/2009, gva

Dit is het artikel dat omtrent de landmijnen in de Gazet van Antwerpen verscheen. De morgen geeft opvallend meer informatie hieromtrent. Waarom moet de VS hier weer anders doen dan de andere landen? Dit is net als bij de goedkeuring van de kinderrechten. Er zijn maar 2 landen die deze niet erkennen: Somalië én de VS. Ik vind het uiterst jammer dat de VS dit akkoord over de landmijnen niet wil ondertekenen. Er zijn al enorm veel mensen het slachtoffer geworden van die gruwelijke dingen. Hoe kan de VS (zie artikel uit 'de morgen') nu zeggen dat ze niet tekenen om hun bondgenoten te beschermen?? Die mijnen zorgen enkel voor miserie en leed.
Met citaat antwoorden
Oud 25th November 2009, 15:01
Yannick.Truyen Yannick.Truyen is offline
Registered User

VS ondertekenen antipersoonsmijnakkoord niet

Dit is het grote nadeel van grootmachten. Ze kunnen doen wat ze willen. Ook al is het niet rechtvaardig toch oefenen ze druk uit op andere landen en nemen ze altijd de touwtjes in handen. Het wordt tijd dat de 3grootmachten stoppen naar elkaar te kijken en is eindelijk gaan samenwerken op alle gebieden. Als men nog geen akkoord kan onderteken over antipersoonsmijnen Hoe kan men dan ooit alle atoomwapens vernietigen?
Met citaat antwoorden
Oud 27th November 2009, 19:42
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User

Obama slikt beslissing over landmijnen in

Obama slikt beslissing over landmijnen in

Amper een dag na het nieuws dat de VS het verdrag tegen landmijnen weigeren te ondertekenen, heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken die beslissing weer ingetrokken.

Mensenrechtenorganisaties en de vredesbeweging waren niet te spreken over de aankondiging van het ministerie dat "Washington onmogelijk zijn engagementen aan bondgenoten kon nakomen en zijn defensie niet kon verzekeren als de VS het verdrag zouden ondertekenen."

Studie
Maar een dag later klinkt de boodschap al heel anders: "De regering heeft zich voorgenomen het beleid rond landmijnen grondig te bestuderen", zegt woordvoerder Ian Kelly in een verklaring. "Die studie is nog altijd bezig."

De verklaring gaf geen uitsluitsel of de eerdere aankondiging een vergissing was of de regering onder druk van de reactie de beslissing had ingetrokken, maar de meeste waarnemers gaan uit van het laatste.

Bron: gva, 27/11/2009

Eergisteren heb ik een artikel gepost waar in stond dat de VS het verdrag tegen de landmijnen niet wou ondertekenen. Ik vond dit niet kunnen. Ik ben daarom ook blij dat ik vandaag lees dat ze hun beslissing intrekken. Het is goed dat andere landen, mensenrechtenorganisaties en vredesbewegingen negatief reageerden op deze beslissing. Hopelijk maakt de VS na hun 'grondig bestuderen' een juiste en verantwoorde beslissing.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:45.