actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2008, 19:02
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
DieterVerheyen 3 BaSo: Graffiti kost overheid bom geld

Graffiti op bruggen zware kost voor Vlaamse overheid
Het verwijderen van graffiti op bruggen op snelwegen betekent een zware kost voor de Vlaamse overheid, die geschat wordt op 30 à 40 euro per m2. Alleen al voor de buitendienst Wegen Antwerpen liep de kost vorig jaar op tot 77.226 euro. Bij de NV Waterwegen en Zeekanaal was dat 62.000 euro. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Mark Demesmaeker (N-VA).

Continu
Het exacte aantal bruggen en/of gevels dat beklad wordt door graffitispuiters is volgens Crevits moeilijk te bepalen "aangezien er bijna continu en overal graffiti wordt aangebracht". Een onvolledige raming voor wat betreft bruggen over snelwegen levert voor vorig jaar een 120-tal feiten op.

Bruggen en gebouwen
Daarnaast werden ook een 65-tal feiten vastgesteld op gebouwen en bruggen beheerd door de kanaalbeheerders. Het Agentschap Wegen en Verkeer betrapte in 2007 zeven personen, bij Waterwegen en Kanaal waren er dat vier. (belga/dea)


Bron HLN.Be
__________________________________________________ __________



Reactie:
Als men die graffitispuiters kan pakken, dat ze dan als straf zelf hun boel moeten opkuisen. De treinstellen al gezien, echt schandalig... Als we kijken naar Nederland: Daar zien we zoveel graffiti niet in het straatbeeld. Misschien moet de Vlaamse overheid daar hun licht eens op gaan steken, want nu moeten wij, de belastingbetaler, er voor opdraaien.
Misschien helpt het ook om deze 'kunstenaars' via Tv, krant en andere middelen te laten weten dat diegene die betrapt wordt op het spuiten van graffiti op verboden plaatsen een boete krijgen van min. 3000 Euro, en verplicht tot het verwijderen van 100 m2 graffiti. Eens zien hoeveel het dan nog zal gebeuren.
Daarom pleit ik er voor om meer controle uit te laten voeren op plaatsen waar men vermoedt dat ze aan de slag zouden kunnen zijn.


Uiteraard vormt zich hier ook het probleem wie deze controles uit dient te voeren (politie, privé-firma (kosten???)) en welke bevoegdheden deze personen zullen hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2008, 19:17
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Ik ben ook van mening dat wij niet moeten opdraaien voor datgene wat graffitispuiters aanrichten. Ik vind dan ook dat er belangrijke en dringendere zaken zijn waaraan de overheid geld moet uitgeven. Als men echt wel dat men minder graffiti spuit zou men inderdaad beter de 'daders' dit laten opkuisen. Alleen deze maatregel zal effect hebben denk ik. Het is natuurlijk een probleem om ze op heterdaad te betrappen. Maar ik denk toch dat het algemeen geweten is dat men vaak spuit onder bruggen, op afgelegen gebouwen, op treinen,.. Op deze plaatsen meer controle voeren zou ook een stap dichter zijn naar het doen dalen van het aantal graffitispuiters.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.