actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 14:44
Bart.V*nderLinden Bart.V*nderLinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Taliban profiteren van de aardbeving om terreinwinst te boeken

28/10/2015

Strijders van de extremistische organisatie taliban hebben een district in het noorden van Afghanistan veroverd dat maandag werd getroffen door een zware aardbeving. Gisteren beloofden ze vrije doorgang en zelfs steun aan de reddingswerkers, maar het vechten gaat dus gewoon door.

De hulpverleners ondervinden grote moeilijkheden om de getroffenen van de zware aardbeving in Zuid-Azië te bereiken. Zeker in Afghanistan blokkeren aardverschuivingen de wegen in de bergachtige regio.

Een andere bekommernis van de reddingwerkers is de instabiele politieke situatie in het noordoosten van het land. De taliban controleren namelijk gebieden in en rond Badakhshan, de Afghaanse provincie waar het epicentrum van de beving lag.

Een dag na de aardbeving riepen de taliban op niet terughoudend te zijn met de hulp. Meer nog, ze beloofden om de reddingswerkers niet alleen met rust te laten, maar zelfs om hen bij te staan. Internationale hulporganisaties zijn op hun hoede in het gebied, want de taliban hebben een reputatie er niet voor terug te deinzen om westerse reddingswerkers aan te vallen.

Gebroken belofte

De belofte werd al snel gebroken: vandaag namen militanten een district in de provincie Tachar in. De regio is niet een van de zwaarst getroffen gebieden, maar niettemin vielen er al minstens 15 doden en meer dan 40 gewonden.

Zabihullah Mujahid, woordvoerder van de taliban, zei dat bij de 6 uur durende aanval 12 politieagenten en twee talibanstrijders waren omgekomen.

Het Afghaanse leger heeft zijn handen vol met de hulp aan slachtoffers van de aardbeving. De inzetbare middelen voor de strijd tegen de rebellen zijn dus beperkt tot een minimum.

bron: De Redactie

Eigen mening: Reddingswerkers zijn er om te helpen. Ik vind het erg bedroevend om vast te stellen dat ze door aardbevingen en politieke situaties hun werk niet nauwgezet meer kunnen verrichten. Dat de taliban nu opeens na de aardbeving reddingswerkers wilt helpen verwonderd me. Eerst gaan ze de reddingsmedewerkers bedreigen en nu willen ze hun helpen. Ik vraag me echt af of er geen addertje onder het gras zit. De taliban zal blijven verder strijden. Naar mijn mening kunnen we beter iets tegen de taliban proberen te doen dan reddingswerkers te sturen. De taliban zal altijd maar groeien en het zal steeds moeilijker worden om dit tegen te gaan. Preventief te werk gaan is naar mijn inziens de sleutel tot succes.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.