actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2009, 18:38
Naime.Ozdemir Naime.Ozdemir is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 27
Bond zonder Naam houdt onlinepeiling naar waarden

30/11/2009 16:00
De jarige Bond zonder Naam houdt nog tot het einde van het jaar online een nationale peiling naar de waarden in de Belgische samenleving.
Over onze 'waarden' wordt meer dan ooit gedebatteerd. Bij de Bond zonder Naam vinden ze dat geen vaag begrip: zijn campagnes draaien er al vijftig jaar rond. 'Datgene waaruit je inspiratie haalt, waarmee je het verschil wilt maken in je directe omgeving. Dat zijn waarden', preciseert Aurélie Haesaert van de Bond zonder Naam.

Maar wat vinden Belgen nu het allerbelangrijkste in het leven? Dat wil de BzN te weten komen door zijn Nationale Waardepeiling, waaraan zowel de Waalse als de Vlaamse afdeling meewerkt.

Deelnemen kan online via www.nationalewaardepeiling.be. 'We willen de waarden in de Belgische samenleving in kaart brengen', zegt Haesaert. 'Wie deelneemt aan de enquête krijgt drie vragen. Eerst vragen we wat u belangrijk vindt in het leven, en moet u een persoonlijke top tien selecteren uit een lijst van een honderdtal waarden. Daarna wordt gevraagd welke waarden volgens u nu vooral aanwezig zijn in de huidige samenleving, en ten slotte welke waarden volgens u een plaats zouden moeten krijgen in de ideale samenleving.'

Vriendschap

De werkwijze werd in 2007 uitgetest in zeven Vlaamse scholen. Vriendschap bleken de scholieren toen het belangrijkste te vinden, voor humor en behulpzaamheid.
5200 mensen hebben intussen al deelgenomen aan de waardepeiling, en de enquête blijft nog open tot eind december.

De nationale en regionale resultaten zullen worden voorgesteld op de internationale conferentie die de Bond zonder Naam in 2010 organiseert rond waarden in het onderwijs en in de opvoeding.

'In de tweede fase van het onderzoek pikken we er dan tien gemeenten uit, waarvan we nagaan wat voor hun inwoners de belangrijkste waarden zijn', aldus Haesaert. 'Daarna stellen we een actieplan op, samen met de inwoners, over hoe die waarden nog meer naar voren kunnen worden gehaald in hun gemeente.'
Thomas Verbeke

Bron : http://knack.rnews.be/nieuws/techno...ticle43163.html


MOTIVERING: Ik ben benieuwd naar de resultaten van deze opiniepeiling. Als leerkracht “maatschappelijke oriëntatie” (inburgering van nieuwkomers”) is dit een onderwerp dat mij boeit want mijn cursisten vragen vaak naar een typering van “de Belg” en wat belangrijk is voor “de Belg”.
Enkele jaren geleden werden vrijheid, gelijkheid, solidariteit, respect & burgerschap als de 5 hoofdwaarden van de Vlamingen geïdentificeerd. Dit zijn ook de waarden die in ons lessenpakket zijn geïntegreerd en die vermoedelijk door elke Vlaming zullen ondersteund worden wanneer er naar gevraagd wordt. Maar wat zeg ik dan tegen mijn cursist die op zoek is naar een huurwoning en keer op keer te horen krijgt dat de huisbaas niet aan vreemdelingen verhuurt? Wat zeg ik tegen de vrouw die onder de blauwe plekken staat door toedoen van haar Belgische man? …. Zo kan ik nog een hoop voorbeelden opsommen. Onze normen en waarden zijn zoals de universele rechten van de mens: de intentie is zeer goed maar we hebben nog een lange weg af te leggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.