actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st March 2008, 10:03
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Vlamingen zijn pestkampioenen.

Vlamingen zijn pestkampioenen.

BRUSSEL - Vlaamse scholieren zijn de grootste pesters in Europa. Jongeren tussen 12 en 18 jaar worden gepest om afwijkende uiterlijke kenmerken zoals gewicht en grootte. Dat blijkt uit een onderzoek van de gereputeerde Britse overheidsinstelling British Council.

De British Council nam enquêtes af in 47 middelbare scholen, verspreid over zeven Europese landen: België, Duitsland, Nederland, Spanje, Italië, Groot-Brittannië en Portugal. Voor ons land werden alleen Vlaamse scholen onder de loep genomen. In totaal werden 3.500 scholieren ondervraagd, in Vlaanderen legden de Britse onderzoekers 350 leerlingen op de rooster.

Voor 55 procent van de jongeren tussen 12 en 18 zijn uiterlijke kenmerken zoals grootte en gewicht de voornaamste reden waarom leeftijdgenoten op school uitgelachen en gepest worden. Dat is het hoogste cijfer van alle onderzochte landen.

Ook kleding is voor Vlaamse scholieren opvallend vaker dan elders een motivatie om medeleerlingen het leven zuur te maken. Jongeren met een handicap worden op Vlaamse scholen dan weer veel minder geviseerd dan in andere Europese landen.

Vlaamse scholieren tonen zich ook toleranter voor jongeren met een andere huidskleur. Bijna een derde van alle ondervraagde Europese scholieren bestempelt huidskleur als de belangrijkste reden om slachtoffer te worden van pesterijen. In Vlaanderen is dat bij 22 procent van de leerlingen het geval.

Van de allochtone leerlingen die zelf aan het onderzoek deelnamen, werd 20 procent de afgelopen drie maanden gepest. De onderzoekers stelden vast dat het in Vlaanderen vooral de nieuwkomers zijn die zich uitgesloten voelen op school. De migranten van de tweede generatie hebben naar eigen zeggen minder last van pestgedrag.

'Kleine steekproef'

Vlaams onderwijsminister Frank Vandenbroucke (SP.A) plaatst kanttekeningen bij de relatief kleine steekproef van de studie, maar neemt de resultaten ernstig.

'Ze tonen nog maar eens aan hoe ernstig deze problematiek is. Elk gepest kind is er een teveel. We moeten pestgedrag maximaal trachten te voorkomen en meteen ingrijpen waar het opduikt.'

Bron:
http://www.destandaard.be, 1 maart 2008

Mijn mening: Hierin kan ik de mening van onze minister van onderwijs, Frank Vandenbroucke helemaal volgen. Pesten is een ernstige problematiek, die zeker en vast in elke school moet aangepakt worden. Want als je als kind gepest wordt kan dit nog voor heel wat nadelen zorgen in je verdere leven. Dus in mijn ogen is het de taak van de leerkrachten om het pestgedrag maximaal trachten te voorkomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th March 2008, 21:11
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Dit is niet iets om fier over te zijn !
Ik vind pestgedrag heel laag. Er hoeft niet gepest te worden. Er is geen enkele reden goed genoeg om te pesten! Kinderen kunnen er hun hele leven trauma's aan overhouden of zullen dit voor de rest van hun leven meedragen. Ik denk dat er op scholen meer moet gedaan worden aan pesten. Preventief. En ik denk dat er niet alleen op scholen moet aan gewerkt worden maar overal. Net zoals pesten op het werk moet aangepakt worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th March 2008, 20:55
mariskavanrompaey mariskavanrompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Itegem
Posts: 83
Ik vind ook dat er nog meer aan pesten moet gedaan worden. De eerste verantwoordelijkheid ligt bij de scholen. De scholen moeten zorgen voor goede preventiemethoden. Dit is niet gemakkelijk, maar wel heel belangrijk. Het is niet voldoende als een school één keer per jaar een hele dag besteed aan pesten. Dit moet constant gebeuren. Ook moeten scholen meteen ingrijpen bij pestgedrag. Vaak negeert de school minimale problemen. Zo was het toch vroeger bij ons in school. Als er gepest werd, dan waren er slechts sommige leerkrachten die even de tijd namen om te luisteren en te helpen bij het probleem. Ik vind dat iedereen de verantwoordelijkheid draagt om goed en meteen op te treden tegen pestgedrag. Het is zo belangrijk dat kinderen al van heel klein worden aangeleerd dat dit echt niet kan. Maar hen gewoon zeggen dat het niet kan, is niet voldoende. Kinderen moeten ook geconfronteerd worden met de gevolgen hiervan (zelfmoord, depressie, verminking,…). Ook moet pesten aangepakt worden bij volwassenen. Want ook al denken mensen dat ze wijs en volwassen zijn, pesten komt nog steeds voor. Ik vind dit heel erg, dat dit nog moet gebeuren bij volwassen mensen. Dat vind ik echt heel zielig. Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat volwassen mensen geconfronteerd worden met de gevolgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th March 2008, 10:44
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Reactie

Volledig mee eens dat er aan pesten nog hard gewerkt moet worden. Alleen betwijfel ik het dat dit ooit zal lukken om het pesten volledig weg te krijgen. Er zullen altijd wel van die erge pestkoppen blijven.
Al is het wel de moeite om nog pogingen te ondernemen , om het pesten weg te werken. Ik ben er al vast voorstander van want pesten is het ergste dat je kunt doen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th April 2008, 20:47
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Pesten en gepest worden.

Pesten is een groter probleem dan we allemaal denken en het is goed dat de minister er iets aan wilt doen. Al wordt het natuurlijk wel heel moeilijk om overal in alle scholen het pesten weg te werken. De gepeste leerlingen willen niet altijd toegeven dat ze gepest worden, vaak omdat ze zich schamen of omdat ze anders nog harder gepest worden. Uiteraard wordt zo hun probleem nog alleen maar erger…
Vroeger in het middelbaar was er zo iemand in mijn klas die gepest werd, het heeft toen ook zeer lang geduurd vooraleer zij naar iemand buitenaf is gestapt om het te melden. Dat is dan nog eens zeer traag verlopen, maar de pester heeft wel een straf gekregen, maar of het zijn nut heeft bereikt weet ik niet? Later op het jaar peste hij nog steeds die ene leerling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.