actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th February 2011, 11:40
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Onlinehulp helpt probleemdrinkers

E-therapie - met actieve betrokkenheid van een therapeut via internet - leidt tot minder alcoholgebruik en zorgt ervoor dat ruim twee derde van de deelnemers na 3 maanden buiten de categorie 'probleemdrinker' valt. Dat wijst onderzoek van de Nederlandse Tactus Verslavingszorg uit (J Med Internet Res. 2010;12:e68).

In 2006 zocht slechts 10% van de Nederlandse probleemdrinkers professionele hulp, meestal na meer dan 10 jaar alcoholmisbruik of -afhankelijkheid. Via internet is het mogelijk een groter en diverser deel van de probleemdrinkers te bereiken.

156 probleemdrinkers - vrouwen ten minste 15 glazen per week en mannen ten minste 22 glazen per week - volgden onlinetherapie of geen therapie (wachtlijst).

Tijdens de 3 maanden durende e-therapie communiceerden de deelnemers via een speciale website (www.alcoholdebaas.nl) met een persoonlijke therapeut. Het programma richtte zich op de analyse van het drankgebruik en op gedragsverandering. De deelnemers op de wachtlijst ontvingen 1 maal per 2 weken een e-mail met onder andere informatie over alcohol.

In de onlinegroep ging het alcoholgebruik met bijna 30 glazen per week omlaag, tegenover 3 glazen in de controlegroep. Na 3 maanden viel 68% van de e-therapiegroep buiten de categorie 'probleemdrinker', versus 15% van de wachtlijstgroep. 54 deelnemers (35%) vielen voortijdig uit het onderzoek, voornamelijk vanwege persoonlijke redenen, ongemak met de behandeling of tevredenheid met het tot dan toe behaalde resultaat.

olgens de onderzoekers is de grootste uitdaging van e-hulp niet meer de effectiviteit, maar ervoor te zorgen dat deelnemers het complete programma afmaken. Uit het onderzoek is niet af te leiden of onlinetherapie even effectief is als face-to-face-behandelingen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...B_GZT2011022684

Eigen mening:
Ik vind dat elke manier goed is om mensen van hun drankprobleem af te helpen of het nu via de elektronische weg is of 'face-to-face' want alcoholmisbruik brengt zoveel problemen met zich mee, denk maar aan verkeersongelukken, agressie, relaties die stuk lopen, ... ook al wordt er maar 1 persoon door geholpen dan betekent dit nog een winst. Ik kan begrijpen dat mensen zich schamen voor hun drankmisbruik en via deze weg in de anonimiteit kunnen blijven. Ik stel mij tegelijkertijd ook de vraag wie er effectief achter de site zit. Zijn dit wel degelijk opgeleide personen? Is het een echte hulporganisatie of is het eerder commercieel? Gaan we binnenkort ook een digitaal doktersbezoek brengen zodat we niet uit onze zetel hoeven te komen? Waar eindigt dit dan?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th February 2011, 13:11
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Ik stel mij tegelijkertijd ook de vraag wie er effectief achter de site zit. Zijn dit wel degelijk opgeleide personen? Is het een echte hulporganisatie of is het eerder commercieel? Gaan we binnenkort ook een digitaal doktersbezoek brengen zodat we niet uit onze zetel hoeven te komen? Waar eindigt dit dan?

Een verslaving is niet echt vergelijkbaar met een 'echte' ziekte, waarvoor men volgens mij naar de dokter zal blijven stappen.

Ik vermoed dat deze site hetzelfde werkt als tele-onthaal, met (onbetaalde) vrijwilligers die een gratis cursus kunnen volgen en via korte stages in dienst kunnen treden als telefonist of chatter.

Het grootste respect trouwens, voor al deze vrijwilligers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.